Om kærner til fugle.
Fra : Aksel

Dato : 29-11-10 16:41

Vi vil gerne støtte småfuglene såvel som ringduerne her i vintertiden. Det
har vi gjort i årevis: Købt en god portion hele ærter til duerne og
solsikkefrø og lidt "vildtfuglefrø" tilde øvrige.
Det, der er mest brug for hos os, er solsikefrø og ærter. Alt andet får lov
til at ligge - eller blive smidt ud over kanten og ned i bedene, hvor de
evt. kan spire op som ukrudt i foråret.
I aar købte vi ærter af vor sædvanlige leverandør, men efter igen at være
hjemme og fået hul på posen, så vi, at der med små bogstaver står: Kan
indeholde spor af fiskemel - må ikke anvendes til drøvtyggere.
Det blev duerne hurtigt klar over, for de ville ikke æde ærterne. Så så vi
efter på vores solsikkepose, der stod søreme det samme! Men småfuglene
tager dem dog.
Desværre har vi ikke kunnet finde ærter, som ikke var påført denne advarsel,
og i stedet købte vi majskærner - fra en anden mølle - til duerne - og dem
kan de lide.

Vi beragter "vores fugle" i kikkerten, når de flokkes omkring fødeemnerne.
En karakteristisk forskel er der mellem mejserne, der snupper et solsikkefrø
og straks flyver ned til en stor busk, hvor de i sikkerhed sidde og hakker i
frøet - og så til
Dompapperne, der sidder fast på foderbrættet og beholder kærnerne i det
kraftige næb, tygger skallerne fra og æder indholdet. De kan hurtigt
konsummere en god portion.
Det er lidt ligesom da min datter i udlandet havde en vingeskudt Ara i
pleje. Når den fik mandler, kunne han, mens de var inde i næbbet, raspe den
brune hinde af med tungen, og derefter gled den ned.
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 29-11-10 18:54

Hej Aksel

Et billigt og godt alternativ er havregryn, småfuglene
elsker det, det samme gør både splsorte og duer.

Og så kogt sammen med margarine og solsikkekærner
er det også en fin løsning. Når det bliver for koldt, ja
så kan spurvene nemlig ikke spise fedtkugler, de bliver
for hårde, men det gør margarinen ikke.

Max

Fra : Aksel

Dato : 30-11-10 16:54

> [...]
> er det også en fin løsning. Når det bliver for koldt, ja
> så kan spurvene nemlig ikke spise fedtkugler, de bliver

Hej Max
Tak for din kommentar.
Jeg har flux hældt de havregryn, vi havde, ud til fuglene. Jeg tror dog, at
"vores fugle" ikke er så forsultne, som dine måske er, for kun solsorterne
har været henne for at pille lidt i grynene. Men jeg tror, at jeg vil prøve
med lidt grovere gryn - og så skal fuglene nok også vænne sig lidt til den
nye servering.
Men det er absolut nemmere at få fat i gode havregryn end ærter og majs.
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 30-11-10 17:42

Hej Aksel

> [...]
> tror, at jeg vil prøve med lidt grovere gryn - og så skal fuglene nok
> også vænne sig lidt til den nye servering.

Ja, det tager tid for fuglene at vænne sig til både nyt foder og
fodersted.

Her om vinteren i snevejret fodre jeg fuglene inde på en lille
pavillion jeg har, der bliver foderautomaten jo ikke fyldt af
sne og det der falder på jorden kan findes af andre. Men det
tager en uges tid at flytte fuglene fra den udendørs fodring
til den indendørs.

Max