Dåb 25. marts 1760 i Vestervig -
Fra : Michael Erichsen

Dato : 28-11-10 12:48

Hej

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at tyde denne dåb i Vestervig
Kirkebog 1729-1770, opslag 52. Barnet hedder Anders Madsen, men jeg har
problemer med begge forældrene.

Barnet sødskende har jeg heller ikke kunnet finde til forhåbentlig bedre
læsning, men jeg kender dem fra et af Kurt Kermits skifteuddrag:

Kirstine Jensdatter, Brydbjerg Bedsted Sogn. 7 Juni 1817. Huusfæster
Enke efter afg. Christen Andersen Grødborg. Enken har siddet i uskiftet
bo. Den i huset wærende Jens Jensen saawelsom tilstedewærende Thøger
Christiansen angaw arwingerne efter Christen Andersen:

Heelsøsterbørn:
1) a) Jens Christian Jochumsen, Bedsted myndig b) Else Jochumsen tj i
Hvidbjerg Præstegaard Vesten Aa ugift.

2) Halwbrødrebørn
a) Anders Madsen, Villerup
b) Jens Christian Madsen, Nors død efterladt sig B: A) Mads Jensen,
Nors, B) Ane Marie Jensdatter tj i Nors
C) Ane Kathrine Madsdatter g med Niels Jensen, Horsfelt,
D) Dorethea Kirstine Madsdatter g med Peder Garberg, Tved
E) Karen Marie Madsdatter g med Poul Jensen, Kobberøe i Hjardemaal
F) Ane Andersdatter g med Anders Østergaard i Vejerslev
G) Karen Andersdatter ugift tiener i Vejerslev.

3) Halwsødskendebørn: aa) Søren Bach, Bierregaard bb) Mads Ejlersen,
Hassing cc) Christen Ejlersen, Elsted.

Arwinger efter afg Kirstine Jensdatter:
1) Heelbrødrebørn: a) Maren Pedersdatter ug Indsidder i Bedsted, b) Ane
Pedersdatter g med Hans Kjer, Aarup c) Mette Pedersdatter g med Thøger
Christensen, Bedsted d) Kirstine Pedersdatter g med Jens Therkildsen,
Gjersbøl Mølle e) Dorethea Pedersdatter Indsidder paa Ulstrup Mark i
Hundborg f) Else Pedersdatter tjener i Jestrup, Sønderhaa g) Maren
Pedersdatter tj i Nordentoft h) Karen Pedersdatter tj i Tofthdahl,
Villerslev i) Ane Pedersdatter tj i Gulnitzmølle.
2) Halwsødskendebørn: a) Jens Jensen, Indsidder her i Sterwbohuset. b)
Enken Maren Pedersdatter i Randrup, c) Jens Egeberg paa Rubbel d) Else
Pedersdatter tj i Toppenberg. De næwnte arwinger indkalde til 30 dagen.

Kirstine Jensdatter, Brydbjerg, Bedsted Sogn. 7 Juli 1817 (30 dag) Enke
efter afg Christen Andersen Grødborg.

Efter ham

A: 1) Helsødskendebørn a) Jens Christian Jochumsen, Bedsted myndig b)
Else Jochumsdatter tj i Hvidbjerg Præstegaard Vesten Aa ug for hende
beskikket fm: Broderen.

2) halwbrødrebørn a) Anders Madsen, Villerup myndig b) Jens Christian
Madsen, Nors død efterladt sig B: 1) Mads Jensen, Nors 25 aar 2) Ane
Marie Jensdatter 22 aar ug tj i Nors. c) Ane Kathrine Madsdatter g med
Niels Jensen, Horsfelt. d) Dorethea Kirstine Madsdatter g med Peder
Gasberg, Tved e) Maren Marie Madsdatter g med Poul Jensen Koren?,
Hjardemaal f) Ane Andersdatter g med Anders Østergaard, Vejerslev Mors,
g) Karen Andersdatter ug opholder sig i Vejerslev.

3) halwsødskendebørn: a) Søren Bach, Bierregaard myndig b) Mads
Ejlersen, Hassing myndig c) Christian Ejlersen, Elsted.

Efter Kirstine Jensdatter A:

1) Helsødskendebørn a) Maren Pedersdatter ug, Bedsted for hende form:
Thøger Christensen, Bedsted b) Ane Pedersdatter g med Hans Kier, Aarup
c) Mette Pedersdatter g med Thøger Christensen, Bedsted. d) Kirsten
Pedersdatter g med Jens Therkildsen, Gjersbøl Mølle, e) Dorethea
Pedersdatter indsidder paa Kletrup? Mark, Hundborg Sogn ug beskikket for
hende form: Hans Kier. f) Else Pedersdatter tj i Jestrup, Sønderhaa ug
samme form. g) Maren Pedersdatter ug tj i Nordentoft samme form, h)
Karen Pedersdatter, Toftdahl Villerslev Sogn i) Ane Pedersdatter,
Gudnitz (Gudnæs) ? Mølle for sidste 2 form Jens Therkildsen.

2) Helsødskendebørn: a) Jens Jensen, i Sterwboet myndig b) Maren
Pedersdatter, Randrup med lw: Jens Egeberg, Bubbel c) Jens Egeberg tj
paa Bubbel myndig, d) Else Pedersdatter tj i Toppenberg ug, fm Jens
Egeberg. I boet findes Testamente af 15 Novb 1810 og fæstebrew af 29
Novb 1794, samt regning fra Jens Degn om mellemwærende med den afdøde
fæster Chr. Smed.

Ny samling fol 326 24 Juni 1818:

Samtlige Boets wedkommende arwinger war mødte og tilstæde nemlig: Jens
Christian Jochumsen, hans søster gift siden sidste møde, Jens Pedersen,
Nørre Dalgaard paa hustru Else Jocumsdatters wegne, Anders Madsen,
Villerup paa egne wegne, Mads Jensen, Nors paa egne og søsters wegne,
Niels Jensen, Horsfelt paa hustrues w, Peder Gasberg, Tved paa hustrues
w, Poul Jensen, Karrøe paa h wegne, Anders Østergaard paa h og Karen
Andersdatter, Vejerslev w, Søren Bach, Bierregaard paa e w, Mads
Ejlersen, Hassing paa e w, Christian Ejlersen, Elsted paa e w. Thøger
Christensen, Bedsted paa h w og som form. Hans Kier, Aarup paa h w, og
som Fm, Jens Therkildsen paa h w og som fm, Jens Jensen, Bedsted p e w,
Jens Egeberg p egne w samt som Lw og fm.

(h = hustru).

Mvh Mcihael Erichsen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 29-11-10 19:50

Den 28-11-2010 12:47, Michael Erichsen skrev:
> [...]
> som Fm, Jens Therkildsen paa h w og som fm, Jens Jensen, Bedsted p e w,
> Jens Egeberg p egne w samt som Lw og fm.

Hej Michael.

Jeg ved ikke, hvilken Anders du mener, for jeg kan på opslaget kun se 2
Anders'er, og deres fædre hedder begge Søfren (Søren).

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : dsmer

Dato : 29-11-10 14:45

Hej Arne

Det er dåben den 25. marts 1760 jeg er ude efter. Dér hvor "Anders"
står oppe i overstregen. Han burde være min kones tiptiptipoldefar og
hedde Anders Madsen. Ellers er jeg (end en gang) helt galt
afmarcheret. Jeg ville være taknemmelig for hjælp med tydningen, for
den håndskrift er over mit niveau.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Anne

Dato : 30-11-10 15:14

"dsmer" <merichse@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hej Michael

De skriver ikke efternavn ved barnets navn og så vidt jeg kan se hedder
faderen Søfren - så det er en Anders (25 Marty Marty) Sørensen du har fundet

hilsen Anne

Fra : Michael Erichsen

Dato : 30-11-10 18:51

On 30-11-2010 15:14, Anne wrote:

> [...]
>
> De skriver ikke efternavn ved barnets navn og så vidt jeg kan se hedder
> faderen Søfren - så det er en Anders (25 Marty Marty) Sørensen du har

Ok. Så må jeg jo gå på jagt igen.
Tak for hjælpen

Michael

Fra : Arne Nielsen

Dato : 01-12-10 15:07

Den 29-11-2010 22:44, dsmer skrev:
> [...]
> hedde Anders Madsen. Ellers er jeg (end en gang) helt galt
> afmarcheret. Jeg ville være taknemmelig for hjælp med tydningen, for

Hej Michael.
Jeg kan ikke læse så meget af det, men der står, at det var den 25.
marts, at drengen hed Anders, forældrene var Skoleholder Søfren M--- og
Hustru Anne Andersdatter.
Drengen ville blive kaldt Anders Søfrensen eller Anders Sørensen.
Den Anders Madsen, du leder efter kan jo også godt være født i en andet
sogn end Vestervig.
Venlig hilsen
Arne

Fra : Michael Erichsen

Dato : 01-12-10 20:22

On 01-12-2010 15:06, Arne Nielsen wrote:

> [...]
> Drengen ville blive kaldt Anders Søfrensen eller Anders Sørensen.
> Den Anders Madsen, du leder efter kan jo også godt være født i en andet

Hej Arne

Jep, jeg har ladet mig forlede af Family Search. Manglen på fødsler af
de øvrige søskende i dette sogn burde have gjort mig mere mistænksom.
Jeg er gået i gang med at brede min søgning ud.

Mvh Michael