Centrering af billede
Fra : Grith

Dato : 28-11-10 10:34

Hej

Jeg har på denne side en boks med et billede i (øverst).
http://www.vangcounseling.com/index2.html
Billedet var centreret, men så tilføjede jeg border-definitioner
i min css (se nedenstående), og nu er boksen ikke centreret mere.
HVORFOR? Jeg har ofte haft problemet, og forstår ikke hvad det
er, der sker. Kan nogen hjælpe mig?
På forhånd tak. Grith

#logo {
   text-align:center;
   width:260px;
   background-color: #FFFFFF;
   border-width: 6px;
   border-style: double;
   border-color: #000000;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-11-10 11:02

Den 28-11-2010 10:33, Grith skrev:
> [...]
> i min css (se nedenstående), og nu er boksen ikke centreret mere.
> HVORFOR? Jeg har ofte haft problemet, og forstår ikke hvad det

Det du har er et billede inde i en boks, #logo,
som du ønsker at centrere. text-align: center
centrerer ikke en div, som er et blokelement.

Den nemme løsning er at centrere logo-boksen
i forhold til sidehoved-boksen. Giver du
sidstnævnte egenskab position:relative,
og
#logo {
width:260px;
margin:0 auto 0 auto;
}

Vil #logo blive centreret. En boks med
en fikseret bredde og auto-margin i venstre
og højre side vil blive centreret i forhold
til det overordnede element.

Jeg vil tillade mig at sige at du skal arbejde
lidt med dit visuelle design. Hvid tekst på
sort baggrund er simpelthen billigt. Skriften
er så lille at den bogstavelig talt er ulæseligt.

Kun versaler (store bogstaver) i en helt sætning
nedsætter læseligheden markant, og regnes for
at være amatørens varemærke. Det er vel næppe
det du ønsker?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-11-10 11:36

On Sun, 28 Nov 2010 11:02:15 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Kun versaler (store bogstaver) i en helt sætning
>nedsætter læseligheden markant, og regnes for
>at være amatørens varemærke. Det er vel næppe
>det du ønsker?

I samme åndedrag ville jeg nok også droppe "4. sal" i adressen og "vi"
i teksten
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-11-10 13:04

Kurt Hansen udtrykte præcist:

> I samme åndedrag ville jeg nok også droppe "4. sal" i adressen og "vi"
> i teksten

Med postvæsenets til stadighed udvidlser og tillæg af services, vil en
udeladelse af etage formentlig medføre flere returneringer med
påskriften "adressen ukendt". Og det er nok ikke meningen med at opgive
en adresse.

Erstat VI VIL med At, og resten med småt.

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-11-10 12:12

On 28-11-2010 11:02, Jørgen Farum Jensen wrote:

> #logo {
> width:260px;
> margin:0 auto 0 auto;
> }

#logo {
width:260px;
text-align: center;
display: block;
}

Vil dog centrere billedet i #logo

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-11-10 16:23

Den 28-11-2010 12:12, Karl Erik Christensen skrev:

> #logo {
> width:260px;
> text-align: center;
> display: block;
> }
>
> Vil dog centrere billedet i #logo

Absolut, men det nytter jo nok ikke
så meget, da billedets bredde er
den samme som boksens bredde.

Jeg er på det rene med at der er
adskillige måder at løse problemet
på, jeg påpeger blot den jeg synes
er nemmest at overskue i
relation til den faktiske kildekode.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Grith

Dato : 28-11-10 18:10

Tak for alle jeres svar. Jeg har erstattet text-align: center med
margin:0 auto 0 auto;, og det virker. Jeg har altså ikke sat noget
position på nogen elementer, da det ikke ser ud til at være
nødvendigt. Er det rigtig forstået?

Også tak for jeres kritik. Jeg er nu ikke enig i, at hvid på sort
baggrund ser billigt ud, men jeg vil da overveje det. Jo, måske er
teksten for lille, og sætninger med store bogstaver kan jeg godt se,
ser dumt ud. Men dejligt, at I gider give jer tid til at give
konstruktiv kritik på min side. Bliv bare ved med det

Grith

Fra : Grith

Dato : 28-11-10 18:29

Hov, jeg havde ikke set ordentligt efter...billedet var ikke centreret.
Nu har jeg både margin og text-align, og så er både boks og billede
centreret.