Opgradering af pc
Fra : Erik Kirkeby

Dato : 28-11-10 06:42

?Jeg har en delvist hjemmebygget PC med Windows 7 Home Premium, 32 Bit.
Nuværende udstyr: Bundkort: Asrock ALiveNF7G-HDready, FSB 2 x 1 GHz.
Processor: AMD Athlon 64x2 Dual Core 4000+, 2,1 GHz. - Memory: 4 x 1 GB DDR2
5300U, 666 MHz.

PCI-E slottet i bundkortet er gået, så indtil videre bruger jeg den
indbyggede grafikchip.

Jeg ønsker derfor at opgradere til følgende:
Bundkort: Asus M4A785D-M PRO, FSB op til 2600 MHz.
Processor: AMD Athlon II x 2 250, 3GHz.
Memory: jeg beholder nuværende klodser.

PC´en skal ikke bruges til spil, men til surfing, tekstbehandling,
billedbehandling og som ekstra TV.

Jeg har et nyt grafikkort, ASUS EAH5450 Silent, som jeg vil putte i.

Opgraderingen kan gøres for en lille tudse, men får jeg valuta for
pengene? - Vil jeg kunne mærke nogen forskel fra nu?
På forhånd tak for et godt råd.

Mvh
Erik

Fra : jk

Dato : 28-11-10 15:34

On Sun, 28 Nov 2010 06:41:40 +0100, "Erik Kirkeby"
<erik.kirkeby@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Opgraderingen kan gøres for en lille tudse, men får jeg valuta for
>pengene? - Vil jeg kunne mærke nogen forskel fra nu?

Jo, det kører nok bedre. Harddisken er en flaskehals. Håber du bruger
en sata2.
Pas på med det silent asus grafikkort. Det ER silent, men hvis ikke
kabinet kølingen er tilstrækkelig, så kan det blive meget varmt, selv
ved almindelig brug. Herved kan der brænde noget af igen.

X2 250 er en 'true dual core'. Bundkortet kan unlocke cores på cpu'er
af type Phenom ll. Jeg vil derfor anbefale at købe en Phenom ll X2 550
cpu istedetfor.
Du kan google dig frem til, hvordan man gør. Det sker i bios. Jeg
kører selv med X2, der har kørt som X4 i over et år. Uden ekstra
spænding og uden ekstra køling. Man kan det simpelthen fordi AMD har
rationaliseret produktioner, og producerer X2 og X4 med samme CPU.
Når asus har sørget for at bios kan det ! så brug det.

Hvorfor overhovedet bruge det asus grafikkort, når onboard kan næsten
alt til almindelig brug. Med 4 Gb ram har du snildt 3 Gb tilbage til
32 bits styresystem alligevel.
Herved lidt mindre strømforbrug.

mvh

John

Fra : Erik Kirkeby

Dato : 29-11-10 09:41

?

"jk" skrev i meddelelsen news:jip4f6d6l0abmjf8qa6uskfqb9ar7aatq4@4ax.com...

> [...]

Hvorfor overhovedet bruge det asus grafikkort, når onboard kan næsten
alt til almindelig brug. Med 4 Gb ram har du snildt 3 Gb tilbage til

Hej John
Tak for svaret. - Jo, jeg har sata2 harddiske. 1 stk. Samsung på 1 TB til
operativsystem mmm, samt 1 stk. gammel harddisk WD på 250GB, som jeg bruger
til backup.
Jeg vil overveje dit forslag, og så tror jeg nok, at jeg vil give mig selv
komponenterne i Julegave, så kan jeg hygge mig med det i Juledagene!
mvh
Erik