Styrke i mur
Fra : Herbert Jensen

Dato : 20-11-10 13:15

Dette er den eneste nyhedsgruppe jeg kan finde der måske kan håndterer mit
spørgsmål.

På gavlen på en "muremester" villa fra 30'erne med 1 sal er påmonteret en
antenne mast.

Den består af et 6 meter rør og i dette et 4 meter rør der er skudt 1 meter
ned i dette.
I toppen sidder en 1,5 meter antenne der som røret er rund uden yderligere
"vindfang"

Afstanden mellem de to gavlbeslag er 2,5 meter.

Røret rager altså ca. 7 meter op fra øverste beslag + antennen = 8,5 meter.

Hvor meget kan man regne med en gavlmur kan holde til i belastning i
forbindelse med
stormvejr med denne antenne mast menteret?

Ved at plaserer beslagende så langt fra hinanden regner jeg med at
belastningen i murværket
bliver betydeligt mindre end hvis afstanden var f.eks 1 meter.

Røret er 54 mm for 6 meter rører og 42 mm for 4 meter røret. Antennen er 25
mm i diameter.

Er der en der kan regne på den, og har erfaring i dette?

Mvh.

Herbert

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-10 14:12

Herbert Jensen skrev:

> På gavlen på en "muremester" villa fra 30'erne med 1 sal er påmonteret en
> antenne mast.

I gruppen dk.teknik.tv+video er der nogle gutter der ved en hel
del om hvordan man bedst sikrer sig at en antennemast ikke
skvatter ned.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 20-11-10 23:55

Herbert Jensen skrev:

> Hvor meget kan man regne med en gavlmur kan holde til i belastning i
> forbindelse med
> stormvejr med denne antenne mast menteret?

Der kan beregnes en masse, hvis du kender arealet på masten
og antennen, samt afstanden fra monteringen. Men man kender
ikke den maksimale vind, så man kan ikke reelt beregne hvor
meget mast og væg, skal kunne klare. Normalt vil man beregne
og så gange med en 10-faktor, eller noget i den stil.
Normalt vil man blot bruge erfaring med hvor kraftigt, det
skal være. Ofte er det fastgørelsen, der er det svage punkt.
Styrken af muren vil være afhængig af standen.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 21-11-10 00:20

Hej Herbert

> Ved at plaserer beslagende så langt fra hinanden regner jeg med at
> belastningen i murværket
> bliver betydeligt mindre end hvis afstanden var f.eks 1 meter.

Jeg har sådan to master på huset, en gammel ikke for godt bygget
bungalow fra trediverne. Har ca 1 meter mellem beslagene, og har haft
dem i over 20 år. Min erfaring siger mig at såfremt at boltene er
sat forsvarlig i, ja så bøjer rørene før beslagene hives ud af vægen.

Boltene skal i sten, og pas på når du spænder dem, de må ikke
spændes så meget at de knuser stenen.

http://www.sandcastle.dk/artikler/Antennefarm.jpg

Max

Fra : Herbert Jensen

Dato : 21-11-10 10:03

> [...]
> sat forsvarlig i, ja så bøjer rørene før beslagene hives ud af vægen.
>
> Boltene skal i sten, og pas på når du spænder dem, de må ikke

Spændende med lidt pragtisk erfaring

Min er jo noget højre end din, til gængæld har du meget mere "Antenne" der
belastes af vinden.
Men det er jo kraft gange arm.... så jo højre jo støre belastning..

Det jeg er mest bange for er at murværket bliver revet ned. Selv om det er
en dobbelt mur er
murbinderen der forbinder de 2 enkelt stens murer jo forlængst rustet bort.

Min interesse går både i retning af hvad man generalt skal kunne forvente
sig af styrke i en murstens
gavl, og selvfølgelig en form for beregning af belastningen ud fra de mål
jeg har opgivet.
Og her i dk.videnskab kunne der jo findes en der var god til dette

mvh.

Herbert

Fra : Max

Dato : 21-11-10 14:23

Hej Herbert

> Det jeg er mest bange for er at murværket bliver revet ned. Selv om
> det er en dobbelt mur er
> murbinderen der forbinder de 2 enkelt stens murer jo forlængst rustet
> bort.

Alt det der bliver jo rent beregningsmæssigt noget gætteværk, så sæt
det op og håb at det holder, vil du være på den sikker side, så sæt et
par barduner på, der skal forbavsende lidt til at sikre det.

Max

Fra : Kert Rats

Dato : 21-11-10 09:07

"Herbert Jensen" <Herbert.Jensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 25 mm i diameter.
>
> Er der en der kan regne på den, og har erfaring i dette?

Jeg fandt dette link: http://radioprat.net/vindlast/index.php
Linket anviser en måde at beregne selve vindlasten, men hvordan din mur
følgelig bliver påvirket, tør jeg ikke udtale mig om.
En statiker vil kunne hjælpe dig med beregningerne.

Venligst

Kert Rats