Forhandlere af laboratorieudstyr og kemika~
Fra : Rado

Dato : 10-11-10 20:05

Før i tiden kunne man købe alskens laboratorieudstyr og kemikalier hos
Struers i Skindergade, men den eksisterer ikke mere så vidt jeg kan
se. Findes der nogen tilsvarende forhandler(e) i DK, evt. i EU, nu?

Og hvad bruger man egentlig til opbevaring af kemikalier idag. Er det
stadig de gode gamle glaskrukker og -flasker med sleben glasprop,
eller er der kommet noget nyere og smartere?

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Max

Dato : 10-11-10 23:52

Hej Rado

http://www.frederiksen.eu/da/forside/

> Og hvad bruger man egentlig til opbevaring af kemikalier idag. Er det

Det du som privatperson uden gifttilladelse kan købe, ja det kan fint
opbevares i plastflasker og dåser.

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-11-10 09:43

Tidligere gik man bare ind hos "Struers Kemiske"
i København og senere i Rødovre, men det firma
findes ikke mere som detailbutik. Prøv evt. at se
på denne side (under kemi):
http://www.skolebutik.dk/

--
Herluf :·)

Fra : Rado

Dato : 11-11-10 17:59

Ok, tak!

Fra : Rado

Dato : 11-11-10 17:59

On Wed, 10 Nov 2010 23:52:22 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Rado

>http://www.frederiksen.eu/da/forside/

Takker!

>Det du som privatperson uden gifttilladelse kan købe, ja det kan fint
>opbevares i plastflasker og dåser.

Jeg tænkte sådan mere på hvad man bruger professionelt - hvor det er
vigtigt at stofferne ikke forurenes med rester fra emballage m.m.. Her
er glas jo vist stadig det bedste.

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-10 09:31

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stadig de gode gamle glaskrukker og -flasker med sleben glasprop,
> eller er der kommet noget nyere og smartere?

En del kemikalier forhandles i plastbøtter med skruelåg -

Hvis du tænker i baner af flasker og glas a la de gamle med slebet glasprop
så fås de stadig, men prisen er steget voldsomt efter murens fald. De gamle
østtyske produkter har fået en på prisskruen, så det gør noget. Men jo - de
fås stadig.
Reagensglas og glasrør kan stadig skaffes - måske kan apoteket hjælpe.

Og som Max anfører, så er der rigtig meget, du ikke længere kan købe frit -
hvilket set i lyset af alt det andet man faktisk kan købe, er fuldkommen
latterligt. Det er efterhånden umuligt for en gymnasieelev at opsætte sig
eget lille lab derhjemme. Jeg har hobbykemibøger skrevet til børn, hvori er
forsøg som man ikke kan udføre uden at risikere at påkalde sig politiets
interesse.

Fra : Rado

Dato : 11-11-10 18:18

On Thu, 11 Nov 2010 09:31:03 +0100, "Firstname Lastname" <None> wrote:

> [...]
>østtyske produkter har fået en på prisskruen, så det gør noget. Men jo - de

OK. Har selv et par kasser jeg købte for en del år siden, tror jeg gav
10-20 kr stk. afhængig af størrelsen.

>Reagensglas og glasrør kan stadig skaffes - måske kan apoteket hjælpe.

Ja der har jeg også tidligere købt udstyr, men det er også mange år
siden.

> [...]
>forsøg som man ikke kan udføre uden at risikere at påkalde sig politiets

Har det noget med terrorlovgivningen at gøre, eller er det mere
giftstoffer der er tale om?

Men jeg er enig, der er mange ting man undrer sig over stadig kan fås
i håndkøb, hvis det handler om at forebygge terrorisme og den slags.
Man kan vel stadig få koncentreret salpetersyre, svovlsyre og glycerin
i håndkøb? Husker selv jeg lavede noget skydebomuld for sjov for en
del år siden da jeg faldt over opskriften, af ingredienser købt hos
Matas.

Fra : Ivar

Dato : 11-11-10 23:36

Rado skrev:

> Har det noget med terrorlovgivningen at gøre, eller er det mere
> giftstoffer der er tale om?

Det har mest med giftstoffer at gøre. Med tiden er mere og mere
blevet forbudt.

I halvfjerdserne købte jeg et kemisæt. Det hed Laboratory 6,
det var fra firmaet Thomas Salter. Det blev købt i en almindelig
legetøjsbutik. Jeg har ikke kunne finde et billed af det,
men det indeholdt næsten alt det, der står på denne liste:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chemistry_set

Med tiden er meget blevet forbudt at sælge til private. I dag
kan man ikke købe en pind. Skolebutik.dk er rasende dyr,
men det har ikke den store betydning for mig, da de ikke
handler med private.

Jo, jeg savner også Struers

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 12-11-10 00:22

Hej Ivar

> Det har mest med giftstoffer at gøre. Med tiden er mere og mere
> blevet forbudt.

En hel del har nu med terrorlovgivningen at gøre, den seneste serie
forbud der bl.a. forbød 35% brintoverilte var affødet af terrorlovgivning
eller Bekendtgørelse om eksplosivstoffer som den hedder.

Max

Fra : Rado

Dato : 12-11-10 01:05

On Fri, 12 Nov 2010 00:21:48 +0100, "Max"
> [...]

>forbud der bl.a. forbød 35% brintoverilte var affødet af terrorlovgivning
>eller Bekendtgørelse om eksplosivstoffer som den hedder.

Nå så røg brintoverilten på listen også. Det anede mig det ville ske.

Fra : Max

Dato : 12-11-10 07:39

Hej Rado

> Nå så røg brintoverilten på listen også. Det anede mig det ville ske.

Ja, max handelsopløsning idag er 12%, til stor ærgelse for bl.a. jægere,
kobberætsere og folk med små badebassiner. Og så fik 12% så ved
samme lejlighed samme pris som 35%, så det er en sikker vinder :(

Max

Fra : Rado

Dato : 12-11-10 01:17

On Thu, 11 Nov 2010 23:36:02 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Det har mest med giftstoffer at gøre. Med tiden er mere og mere
>blevet forbudt.

Ja det er jo desværre blevet en trend på de fleste områder. Og det
hjælper sjældent til at forhindre de der misbruger tingene til at få
fat i dem alligevel.