Himmellegeme - hvilket?
Fra : Ukendt

Dato : 02-11-10 20:05

http://www.gratisimage.dk/image-4C3C_4CD05FC7.jpg

Kan nogen fortælle mig hvilket himmellegeme dette er?

Venlig Hilsen
G.O.

Fra : Hauge

Dato : 02-11-10 21:02

Den 02-11-2010 20:04, GO skrev:
> Kan nogen fortælle mig hvilket himmellegeme dette er?

En vanddråbe på et vindue eller på optikken på kameraet, hvor lyset
falder "rigtigt"?

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 02-11-10 23:30

Hej GO

> http://www.gratisimage.dk/image-4C3C_4CD05FC7.jpg
>
> Kan nogen fortælle mig hvilket himmellegeme dette er?

Ikke uden flere oplysninger.

Max

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 03-11-10 17:40

Den 02-11-2010 20:04, GO skrev:
> http://www.gratisimage.dk/image-4C3C_4CD05FC7.jpg
>
> Kan nogen fortælle mig hvilket himmellegeme dette er?
>
> Venlig Hilsen
> G.O.

Det kunne faktisk godt minde lidt om Dione.
http://history.nasa.gov/EP-177/i2-23.jpg

Men i så fald er det taget af en rumsonde, og jeg tror ikke det er taget
af Voyager II, som er den eneste sonde, der har besøgt Neptun.

Iøvrigt er jeg også tilbøjelig til at mistro det for blot at være en
vanddråbe.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-10 18:28

"Thomas Hejl Pilgaard" <t.pilgaard@adslhome.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af Voyager II, som er den eneste sonde, der har besøgt Neptun.
>
> Iøvrigt er jeg også tilbøjelig til at mistro det for blot at være en

Det er helt sikkert ikke en vanddråbe, men jeg må formode at det er en fejl
i kameraet eller lignende.

Billedet blev taget 11.08.1999 kl. 12.37 med et Ricoh DC-4 digitalkamera
under en skyfri himmel og med et svejseglas som beskyttelse.

Pågældende dag var der solformørkelse på dette tidspunkt og solformørkelsen
sker under billedet til højre og er altså ikke med på fotoet.

Det ser ud som om himmellegemet oplyses af den nu formørkede sol, men det må
næsten være en fejl i kameraet.

Venlig hilsen
G.O.

Fra : Max

Dato : 03-11-10 23:57

Hej

> Pågældende dag var der solformørkelse på dette tidspunkt og
> solformørkelsen sker under billedet til højre og er altså ikke med på
> fotoet.

Det giver jo svaret i sig selv, de eneste himmellegemer der kan
tegne andet end en lille prik på et billede taget med et lille
kamera, ja det er solen og månen, da der jo er tale om en
solformørkelse, ja så befinder disse to legemer sig samme
sted på himlen, og det er ikke de to man ser, ja så kan der
kun være tale om en optisk fejl i systemet.

Max