Hvad er mit patronhylster fra ?
Fra : KKT

Dato : 24-10-10 13:42

Hej

Jeg kunne ikke finde nogen gruppe med "militær"
så jeg prøver at spørge pænt her :)

Jeg har sådan et stort messing hylster stående, men jeg kan ikke
finde ud af hvad det har været brugt til.

Det er ca 62cm højt, og diameteren hvor projektilet skal sidde er ca
11cm

I bunden står der: 105x617 DM3 og LOS EMZ-1-18

Nogen der kan hjælpe ?

Mvh KKT

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-10-10 21:23

KKT skrev:

> Det er ca 62cm højt, og diameteren hvor projektilet skal sidde
> er ca 11cm
>
> I bunden står der: 105x617 DM3 og LOS EMZ-1-18

Kan det være til en 105 mm Howitzer kanon?
http://www.travelblog.org/Photos/3277118

--
Herluf :·)
apropos Kina:

Fra : Krabsen

Dato : 25-10-10 07:30

Den 24-10-2010 22:23, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Kan det være til en 105 mm Howitzer kanon?
> http://www.travelblog.org/Photos/3277118

Formentlig. 105 mm trukken haubits er (var) en meget almindelig model,
også i det danske artilleri.

Det kan dog også være fra en 105 mm kanon, monteret i en Leopard
kampvogn, men haubitsen er mest sandsynlig.

Fra : KKT

Dato : 25-10-10 10:43

On 25 Okt., 08:30, Krabsen <use...@krabsen.dk> wrote:

> Formentlig. 105 mm trukken haubits er (var) en meget almindelig model,
> også i det danske artilleri.
>
> Det kan dog også være fra en 105 mm kanon, monteret i en Leopard
> kampvogn, men haubitsen er mest sandsynlig.

Tak skal i ha :)

Jeg vil gerne ha lavet et træprojektil at proppe i det, hvis det er
fra en
haubits så ligner det vel... et alm riffel projektil, bare større ?
ikke noget med panserbrydende pile i sabot eller lign.

Fra : Krabsen

Dato : 25-10-10 18:48

Den 25-10-2010 18:42, KKT skrev:

> [...]
> haubits så ligner det vel... et alm riffel projektil, bare større ?
> ikke noget med panserbrydende pile i sabot eller lign.

se f.eks. http://www.41afdva.net/Fotos_artilleriemunitie.htm

De fleste viste er 155 mm, men formen er helt den samme..

Indtil for et par år siden havde jeg en 105mm brisantgranat! *) stående,
men den er nu bortgivet til en våbenhistorisk interesseret.

*)bare rolig - uden sprængladning den var 'forpuffet', så jeg kunne
ryste resten af trotylen ud, inden jeg lagde den i bagagerummet