Et måske banalt spørgsmål om batter
Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 20-10-10 10:33

Selvom jeg har leget meget med elektricitet, er der et spørgsmål, som
jeg stadig mangler at få et svar på, men måske er der en her i gruppen,
der kan forklare det på nogenlunde forståeligt sprog?

En simpel forklaring af spændingsforskel er, at der er et overskud af
elektroner på den ene pol og et underskud af elektroner på den anden, og
når de forbindes med noget elektrisk ledende, vil elektronerne puffe sig
vej fra den ene til den anden pol og derved f.eks. frembringe varme, som
det sker i en glødetråd, når elektronerne puffer sig vej og alle
molekylerne skubber til hinanden i trængselen.

Spørgsmålet er:
Hvorfor er det nu, at der intet sker, hvis man tilslutter en glødelampe
til pluspolen af et batteri og minuspolen af et andet, uden at de andre
poler af de to batterier er forbundet?

Her holder ovennævnte populære forklaring ikke. Spændingsforskellen er
jo altid relativ mellem de to poler på samme spændingskilde.
Men hvorfor?

Venligst i håbet om seriøse svar.

vh

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-10 11:03

Bjarne S Nielsen skrev:

> Spørgsmålet er:
> Hvorfor er det nu, at der intet sker, hvis man tilslutter en glødelampe
> til pluspolen af et batteri og minuspolen af et andet, uden at de andre
> poler af de to batterier er forbundet?

Det korte svar er at der ikke er noget kredsløb, og så kan
strømmen ikke løbe. Der løber en kortvarig strøm lige når tingene
forbindes, men da elektronerne ikke kan komme væk, hobes de op og
frastøder yderligere elektroner.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 20-10-10 11:06

"Bjarne S Nielsen" skrev

> Spørgsmålet er:
> Hvorfor er det nu, at der intet sker, hvis man tilslutter en glødelampe
> til pluspolen af et batteri og minuspolen af et andet, uden at de andre
> poler af de to batterier er forbundet?

Fordi inden i batteriet skal der gå en modsatrettet strøm,
man kan se strømmen fra et batteri som en lang energikæde kobler sin
lampe på og derved sætter i gang, inden i batteriet er en kemisk motor der
trækker kæden rundt.

Fra Exide:
Under afladning
Under udladning går der en strøm fra positiv pol gennem belastningen til
negativ pol. Inde i batteriet går der samtidig en strøm som er nøjagtig lige
så stor. Det er forvandlingen
af kemisk energi der er drivkraften for strømmen.

http://exide.dk.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Sporsmal-DK.PDF

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 21-10-10 03:59

Den 20-10-2010 12:05, alexbo skrev:

> http://exide.dk.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Sporsmal-DK.PDF
>
> mvh
> Alex Christensen

Tak for et interessant link.
Det giver ikke helt svar på spørgsmålet, men er absolut værd at læse

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 21-10-10 09:36

"Bjarne S Nielsen" skrev

> Tak for et interessant link.
> Det giver ikke helt svar på spørgsmålet, men er absolut værd at læse

Velbekomme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Max

Dato : 20-10-10 11:18

Hej Bjarne

> Hvorfor er det nu, at der intet sker, hvis man tilslutter en
> glødelampe til pluspolen af et batteri og minuspolen af et andet,
> uden at de andre poler af de to batterier er forbundet?

Du har jo ikke et sluttet kredsløb, det er jo en forudsætning
for at der kan løbe strøm.

Max

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 21-10-10 19:01

"Bjarne S Nielsen"
> [...]
> det sker i en glødetråd, når elektronerne puffer sig vej og alle
> molekylerne skubber til hinanden i trængselen.

Det ganske rigtig en simpel forklaring - men den er også forkert. Der er
ikke hverken overskud eller underskud af elektroner i et element; hvis dette
var tilfældet skulle de forskellige dele af et element være elektrisk
opladet, hvilket ikke er tilfældet.
Grunden til at der er en spændingsforskel er, at forskellige stoffer har
forskellige evne til at afgive elektroner. Dette angives kvantitativt ved
stoffernes placering på den såkaldte spændingsrække. Jo større afstand på
mellem 2 stoffer på spændingsrækken, jo større er spændingen.
Spændingsforskellen er årsagen til strømmen, idet elektroner søger hen til
det sted, hvor spændingen (og dermed energiniveauet) er lavest. Undervejs
kan de så evt. støde ind i atomer oa og dermed afgive noget af deres energi.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-10-10 22:40

On 21-10-2010 20:00, Regnar Simonsen wrote:
> [...]
> ved stoffernes placering på den såkaldte spændingsrække. Jo større
> afstand på mellem 2 stoffer på spændingsrækken, jo større er spændingen.
Af hvad for en nød? Er spændingen en funktion af stoffet?!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-10 23:30

Martin Andersen skrev:

> Af hvad for en nød? Er spændingen en funktion af stoffet?!

Ikke al spænding har at gøre med stoffernes egenskaber, men ja -
i et batteri er det det der er afgørende.

Hvis du stikker et kobbersøm og et zinksøm i en citron, er der
spændings forskel mellem de to søm.

http://da.wikipedia.org/wiki/Spændingsrækken

Når man laver spænding på elværket, er det vekselvirkningen
mellem magnetfelter og elektroner man udnytter. Det er noget helt
andet.

--
Bertel

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-10-10 09:08

On 22-10-2010 00:30, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Når man laver spænding på elværket, er det vekselvirkningen
> mellem magnetfelter og elektroner man udnytter. Det er noget helt

Og hvor er den stoflige forskel i en tordensky?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 12:03

Martin Andersen skrev:

> Og hvor er den stoflige forskel i en tordensky?

Det er et trdje fænomen der ligger bag, nemlig gnidning som
flytter elektroner.

--
Bertel