Hvor giftigt er koboltsulfat?
Fra : Ivar

Dato : 06-10-10 17:18

Jeg ønsker at vide hvor farligt koboltsulfat egentligt er.

Sjovt nok er det ikke med på denne liste (hverken under k eller c):
http://www.kemikalieberedskab.dk/ik/ik.%5BK%5D.html

Da jeg søgte på nettet, var et af de første link dette:
http://www.jellingspecialfoder.dk/uploadcontent/Horseman-samlet.pdf
Hvor der reklameres for noget hestefodder, hvor der er tilsat
koboltsulfat. Det kom bag på mig, da jeg regnede det for et
giftstof, og ikke det man i vitaminpiller kalder vigtige mineraler.

Hvor giftigt er koboltsulfat?
Kan det købes og sælges frit?

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 06-10-10 17:27

Hej Ivar

> Hvor der reklameres for noget hestefodder, hvor der er tilsat
> koboltsulfat. Det kom bag på mig, da jeg regnede det for et
> giftstof, og ikke det man i vitaminpiller kalder vigtige mineraler.

Det er jo ofte mængden der afgør om et stof er et giftstof eller
ej, selv salt er gift i store mængder.

Men koboltsulfat er ikke noget man bare bruger

http://kptnaturfag.no/filbibliotek/HMSdatabl/Datablad_1434

Max

Fra : Ivar

Dato : 06-10-10 17:41

Max skrev:

> Det er jo ofte mængden der afgør om et stof er et giftstof eller
> ej, selv salt er gift i store mængder.

Jo, ethvert stof er giftigt, hvis mængden er stor nok. Men nogle
stoffer er gavnlige i små mængder, det troede jeg ikke koboltsulfat
er.

> Men koboltsulfat er ikke noget man bare bruger

Jo, jeg gør. Jeg har fået noget med en engelsk giftseddel, hvor
der står at støvet er kræftfremkaldende ved indånding, og
det er giftigt at indtage. Men det gælder for utroligt meget.

Ivar Magnusson

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 06-10-10 20:47

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev

> [...]
> http://www.jellingspecialfoder.dk/uploadcontent/Horseman-samlet.pdf
> Hvor der reklameres for noget hestefodder, hvor der er tilsat

Ved overdreven dosering bliver de blå i røven.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 06-10-10 21:33

Preben R. Sørensen skrev:

> Ved overdreven dosering bliver de blå i røven.

Koboltsulfat er rødt.

Ivar Magnusson

Fra : J.Madsen

Dato : 08-10-10 21:43

Det er vel generelt svært at svare på.
Så vidt jeg lige kan se refererer de fleste til et enkelt forsøg på
rotter, hvor de blev udsat for aerosoler af støvet.
De udsatte rotter fik forskellige forstadier til lungekræft, afhængig af
hvor meget de blev udsat for.

Derudover angives det at være overfølsomhedsskabende ved hudkontakt og
vist mulig allergen.

Kobolt er vel at regne for et tungmetal, men umiddelbart vil jeg ikke
mene at det er væsentligt farligere end for eksempel kobbersulfat.
Anvend handsker og undgå støv.

Vitamin B12 har et koboltatom i strukturen., så det findes som sporstof
i organismen Jeg er dog ikke klar over hvad formålet med at tilsætte det
til foder i form af sulfat er, men det kan muligvis bidrage til
optagelse af vitamin B12...

mvh
Jeppe

Fra : Michael Haase

Dato : 09-10-10 10:39

J.Madsen skrev dette den 08-10-2010 22:43:
> [...]
> rotter, hvor de blev udsat for aerosoler af støvet.
> De udsatte rotter fik forskellige forstadier til lungekræft, afhængig af

Alt andet lige er der vel også forskel på om man indånder støvet, som
kan ligge i den indtagne form og hygge sig i lungerne i en rum tid.
Eller om man indtager det oralt i mikrograms området, som så ovenikøbet
bliver opløst, og en del af det så også bliver udskilt ad naturlig vej.

--
Michael Haase

Fra : Ivar

Dato : 09-10-10 18:49

Michael Haase skrev:

> Alt andet lige er der vel også forskel på om man indånder støvet,

Selvfølgelig. Fx er mel kræftfremkaldene, hvis man indånder det, men
helt ufarligt hvis man indtager det.

Ivar Magnusson