smeltning af håndsæbe
Fra : Per Andreasen

Dato : 27-09-10 13:24

Jeg har forsøgt at "støbe" nogle figurer i håndsæbe uden held. Hvis jeg blot
varmer sæben op i f.eks. en gryde, sker der ingen smeltning, og hvis jeg
tilsætter vand for at opløse sæben, bliver massen ikke længere til at støbe
af.
Jeg går ud fra, at sæben i fabrikationsfasen har været flydende, og
efterfølgende hældt over i forme. Hvad er løsningen??

På forhånd tak Per Andreasen

Fra : Vidal

Dato : 27-09-10 13:29

Den 27-09-2010 14:24, Per Andreasen skrev:
> [...]
> Jeg går ud fra, at sæben i fabrikationsfasen har været flydende, og
> efterfølgende hældt over i forme. Hvad er løsningen??

Jeg ved det ikke, men tanken at tilsætte f.eks. kokosolie
eller glycerin i stedet for vand falder mig ind.

Eller se her: http://urtegaarden.dk/

http://urtegaarden.dk/default.aspx?ID=2356&EcomQuery=s%C3%A6be

http://urtegaarden.dk/S%C3%B8g---varer-2356.aspx?ProductID=PROD560

Det er nok mere logisk.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Max

Dato : 27-09-10 15:06

Hej Per

> efterfølgende hældt over i forme. Hvad er løsningen??

At købe noget støbesæbe.

http://www.slojd-detaljer.dk/deptlist.aspx?deptid=329

Max

Fra : TA

Dato : 28-09-10 00:04

On 27-09-2010 14:24, Per Andreasen wrote:
> [...]
> Jeg går ud fra, at sæben i fabrikationsfasen har været flydende, og
> efterfølgende hældt over i forme. Hvad er løsningen??

Der findes flere typer sæbe.

Den simple type sæbe, der kendes fra hjemmefremstilling, indeholder
glycerin og kaldes derfor ofte 'glycerin-sæbe'. Glycerin-sæben er blød
og gennemsigtig og kan omstøbes, hvis den varmes op.

Den almindelige industrielt fremstillede sæbe er valset for at fjerne
glycerinen. Processen kaldes ofte 'triple-milling' eller
'French-milling'. Denne sæbe er hård, uigennemsigtig, ikke-klæbrig og
mere drøj i brug. Denne type kan ikke omstøbes. Det er formentlig en
sådan sæbe du har forsøgt dig med.

--
TA

Fra : Linde

Dato : 28-09-10 01:17

"Per Andreasen" <per.andreasen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg går ud fra, at sæben i fabrikationsfasen har været flydende, og
> efterfølgende hældt over i forme. Hvad er løsningen??

Hvad med at prøve at rive den fint, og smelte den i vandbad? Put den
eventuelt i en frysepose eller to, og så ned i det varme vand! En eller
anden form for smeltning MÅ den da kunne foretage.

Mvh
Linde

Fra : Nana

Dato : 28-09-10 11:06

"Per Andreasen" <per.andreasen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg går ud fra, at sæben i fabrikationsfasen har været flydende, og
> efterfølgende hældt over i forme. Hvad er løsningen??

Du kan købe alt til sæbefremstilling i Panduro Hobby. Det er faktisk ikke så
dyrt, og så kan du selv farve, forme og indstøbe hvad der passer dig.