Tryk som funktion af tid
Fra : oz1sej

Dato : 14-09-10 05:25

Jeg sidder med et tilsyneladende simpelt problem, som jeg simpelthen
ikke kan få hul på. Jeg skal muligvis have fat i en der ved noget om
fluid dynamics - et kursus, jeg desværre aldrig fik taget på
universitetet - ak!

Jeg har en lukket beholder, og i den har jeg en inkompressibel væske.
Over væsken er der en luftlomme, der er tryksat. Hvis jeg nu åbner et
(lille) hul i bunden af beholderen, hvor lang tid går der så, før
beholderen er tom?

Selv hvis jeg kun betragter en beholder med en (ideal-) gas, kan jeg
ikke finde ud af, hvordan jeg skal finde frem til tidskonstanten for
det - formodentlig eksponentielt? - aftagende tryk.

Nogen der kan hjælpe?

/steen

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 14-09-10 21:29

On 14 Sep., 13:24, oz1sej <oz1...@gmail.com> wrote:
> [...]
> ikke finde ud af, hvordan jeg skal finde frem til tidskonstanten for
> det - formodentlig eksponentielt? - aftagende tryk.

....kommer vel både an på trykket i beholderen og hullets størrelse.....
samt hvor meget vædske der skal ud før luften kan komme ud...

Fra : TMus

Dato : 16-09-10 19:14

OZ1HYI Willy <oz1hyi@gmail.com> wrote in news:6e5272a2-5aa4-41ff-b3bd-
0f48fc2546bc@r10g2000vbc.googlegroups.com:

> ...kommer vel både an på trykket i beholderen og hullets størrelse....
> samt hvor meget vædske der skal ud før luften kan komme ud...

- og væskens viskositet..

-TMus