Andagt: Kend om jeg er på smertens vej
Fra : Ole Madsen

Dato : 25-11-10 12:40

Gossners lille skatkiste
November 25

Ransag mig, o Gud, og kend mit Hjærte! Prøv mig, og kend mine mangehaande
Tanker, og se, om jeg er paa Smertens Vej, og led mig paa Evighedens Vej!
(Salm. 139, 23-24 ).

Vi stakkels Mennesker er ikke mere udsatte for noget Bedrag end for
Selvbedraget. Vi bedrager os ofte i det allervigtigste Anliggende: vor
Salighed. Det følte ogsaa Salmisten; ellers vilde den 139. Salme ikke være
bleven til; thi den giver os den bedste Anledning til Selvprøvelse.

Vi har en god Mening om os selv; men det er dog tilraadeligere, at vi
spørger Gud og beder, at han vil undersøge denne Mening og prøve, hvorledes
det egentlig forholder sig med os.

Ja, den, for hvem det er Alvor med hans Salighed, den, som ikke til Slut vil
finde sig bedraget af sit eget Hjærte, han stille sig ofte frem for den
alvidende Gud og sige: Ak, Herre, du kender mig bedre, end jeg kender mig
selv. Du ved, hvad der er i mit Inderste. Du ser ind i mit Hjærtes Folder, i
hvilke mit partiske Øje ikke kan trænge ind. Vis mig alt, hvad der ikke
behager dig!

Det er det skrækkeligste, som kan ske, at et Menneske bedrager sig selv, og
dog sker det ofte. Betænk dog engang, rigtig alvorlig, hvad du gør, tro ikke
dig selv, læg dig aaben frem for Gud, at han kan vise dig alt falsk og
uægte, lutre dig og rense dig for alle vrange Hensigter og svigefuldt Væsen
og fore dig paa Sandhedens og Renhedens Vej!

Ole Madsen

O Madsen Media: Webdesign, Illustration
http://www.o-madsen.dk
Forlaget Biblos