Lyd på hjemmeside?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 22-11-10 20:56

Min søn vil gerne have en alarm på sin hjemmeside:
http://jems.dk/Jacob/alarm.php
Hvordan får jeg browseren til at spille en lydfil (wav) i et loop når
der trykkes på knappen?
Et 'almindeligt' link til lydfilen åbner bare en afspiller og spiller
lyden - Meningen er, at lyden skal spilles 'integreret' i browseren.

Hvordan klarer vi den?

Mvh
Stefan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-10 21:54

Stefan Kristensen skrev:

> Hvordan får jeg browseren til at spille en lydfil (wav) i et
> loop når der trykkes på knappen?

Du vælger et andet format, som der er større chance for er
understøttet af de besøgendes browsere. Wav er desuden noget
nær det værste format, du kan vælge, fordi lyden ikke er
komprimeret, hvorfor filen fylder uforholdsmæssigt meget.

Prøv med mp3, wma eller Flash. Sidstnævnte burde virke i
langt de fleste browsere på almindelige computere. Tjek
siden i min signatur for at læse om de forskellige formater,
og hvordan du indsætter dem med standardoverholdende kode.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 23-11-10 13:48

On 22-11-2010 21:53, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> browsere på almindelige computere. Tjek siden i min signatur for at læse
> om de forskellige formater, og hvordan du indsætter dem med

Nu er det som sagt bare for sjov på min søns side, men jeg ser nærmere
på dit link.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-11-10 14:06

Stefan Kristensen skrev:

> Nu er det som sagt bare for sjov på min søns side, men jeg
> ser nærmere på dit link.

Siden fortæller også, hvordan du indsætter wav. Men hvis
andre skal besøge siden end lige din søn, så vil det være en
god ide at lave filen om til et andet format.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridge på computeren:

Fra : scootergrisen

Dato : 22-11-10 22:47

<BGSOUND SRC="alarm.wav" LOOP="INFINITE">

demo : http://scootergrisen.dk/test/test0008.html

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-10 23:10

scootergrisen skrev:
> <BGSOUND SRC="alarm.wav" LOOP="INFINITE">
>
> demo : http://scootergrisen.dk/test/test0008.html

Overholder ikke standarderne og virker ikke i alle browsere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : scootergrisen

Dato : 22-11-10 23:20

> Overholder ikke standarderne og virker ikke i alle browsere.

Du skal være velkommen med et bedre forslag.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-11-10 02:13

scootergrisen skrev:

> Du skal være velkommen med et bedre forslag.

Se mit svar til Stefan Kristensen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Verdens mest præcise og detaljerede horoskoper:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-11-10 23:20

On 22-11-2010 22:47, scootergrisen wrote:
> <BGSOUND SRC="alarm.wav" LOOP="INFINITE">
>
> demo : http://scootergrisen.dk/test/test0008.html

Hvorfor f..... gør du dig ikke den umage at lave valid kode når du
henviser til en demo-side?

Ingen DTD, intet tegnsæt defineret - og ingen lyd.

Hvad hede hule er formålet?

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-11-10 23:29

On 22-11-2010 20:56, Stefan Kristensen wrote:
> [...]
> Et 'almindeligt' link til lydfilen åbner bare en afspiller og spiller
> lyden - Meningen er, at lyden skal spilles 'integreret' i browseren.

Flash er nok eneste mulighed, også hvis koden skal validere.

W3School har en artikel om Flash her:

http://www.w3schools.com/flash/default.asp

Der er link til download af gratis prøve-version af Flash program.

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-11-10 00:41

Stefan Kristensen skrev:

> Min søn vil gerne have en alarm på sin hjemmeside:

Jamen, hvorfor skal man have lyd på sin
hjemmeside?

Jeg hører som regel netradio, og når jeg lander på
din side, bliver jeg forstyrret af den lyd du har på
siden.

Det lukker jeg straks ned for - hvad vil ud opnå i
forhold til brugeren?

Lyd på en hjemmeside skal kunne tændes og slukkes,
og kunne startes i slukket tilstand - så kan brugeren
selv vælge.

Jeg hader at blive forstyrret

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 23-11-10 06:44

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhold til brugeren?
>
> Lyd på en hjemmeside skal kunne tændes og slukkes,
> og kunne startes i slukket tilstand - så kan brugeren

Nu tilhører du næppe målgruppen for Stefans søns hjemmeside, så måske er han
ligeglad med din mening .... kan du hjælpe ham med at sætte lyd på ?

Tom

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-11-10 23:58

On 23 Nov., 00:41, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Jamen, hvorfor skal man have lyd på sin
> hjemmeside?

Det var da et underligt spørgsmål. Lyd på en hjemmeside er kun noget
lort, når man ikke er gjort opmærksom på det. Det handler selvfølgeig
om, om der er en idé med det, og om brugeren er klar over det og med
på det. Men det er der jo en million eksempler på i dag, at det virker
fint med lyd på en hjemmeside, særligt som hjemmesider nærmer sig
applikationer, vil det blve mere almindeligt. OP spørger specifikt til
en funtion for en alarm, så SKAL der jo ld på.

Både video og lyd bliver snart del af HTML5-standarden*), og det
understøtter efter min mening et reelt behov for det. Tager man både
video og lyd, er der jo masser eksempler på, at folk også vil ha det.
Den bedste, jeg kan komme på er youtube. Men du glemmer måske, at
hjemmesider også ses på andre medier, som f.eks. mobiler, og de er
virkelig ledende i øjeblikket...

Derimod, hvis man skal tale om noget, som IKKE hører hjemme som del af
en hjemmeside, så er det ikke lyd men PDF. Det er bare til at brække
sig over, når man tror PDF er del af HTML og laver direkte links til
som KUN kan ses som PDF, og forsøger at få andre med på den. Fløjtende
elendigt tåkrummende amatør, som viser dyb arrogance**), er vidst det
pæneste man kan sige om det,

MVH
Rune Jensen

*) Ændringen sker formentæiig som IE9 kommer ud i færdig version,
eftersom den vil understøtte HTML5. Dermed er der ingen nyere
browsere, som ikke understøtter HTML5. Samtidig skal man lige have for
øje, at Apple ikke understøtter Flash på deres i-produkter, og det vil
yderligere booste HTML5 samt CSS3.

**) "Jeg VED du vil elske min side så meget, at du vil downloade og
installere et program alene for at se den, i stedet for at lave den i
standard HTML, så den kan ses af allle i en browser".
I think NOT.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 23-11-10 13:47

> Jamen, hvorfor skal man have lyd på sin
> hjemmeside?

Jeg er som udgangspunkt enig - Men nu er der på siden en stor rød knap
man skal trykke på for at starte alarmen

Fra : Max

Dato : 23-11-10 13:56

Hej Stefan

> Jeg er som udgangspunkt enig - Men nu er der på siden en stor rød knap
> man skal trykke på for at starte alarmen

En rigtig god ide. Men hvem har ikke siddet en aften med forstærkeren
tændt og klikket på en tilfældig link, og så endt på en hjemmeside hvor
noget elendig musik bare brager ud, man er ved at skide en sprællemand
og den slags hjemmesider må undvære flere besøg fra min side.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-10 15:32

Max skrev:

> [...]
> noget elendig musik bare brager ud, man er ved at skide en sprællemand
> og den slags hjemmesider må undvære flere besøg fra min side.

Præcis den oplevelse er grunden til at jeg aldrig vil have noget
med Bibop at gøre. Deres hjemmeside havde i starten en lydfil der
blev afspillet automatisk så snart man åbnede forsiden, og lyden
var "bibop" for fuld knald med en meget gennemtrængende, skarp og
diskant stemme [*GYS*].

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-11-10 14:46

> [...]
> Et 'almindeligt' link til lydfilen åbner bare en afspiller og spiller
> lyden - Meningen er, at lyden skal spilles 'integreret' i browseren.

Du kan downloade en glimrende musikspiller fra Sourceforge.

Den er lavet i flash, og findes i 3 versioner - Extended, Slim og
Button. Det er vel Button-versionen din søn har brug for.

http://musicplayer.sourceforge.net/#showcases

Det er beskrevet hvordan du afspiller mp3-filer - omsætning af wav->mp3
skulle vel ikke volde kvaler for knægten

Jeg skulle selvf. lige afprøve slim-versionen, og den fungerer fint
(startes manuelt ):

http://www.webdesign.ranunkelvej.com/test4/jorden.html

Koden der er vist på siden validerer - selv Total Validator er tilfreds,
når bare du indsætter en tekstbeskrivelse før </object>, eks.:

</object>

Karl Erik.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 23-11-10 15:07

> [...]
>
> Den er lavet i flash, og findes i 3 versioner - Extended, Slim og
> Button. Det er vel Button-versionen din søn har brug for.

Lækkert, det prøver jeg.

> Det er beskrevet hvordan du afspiller mp3-filer - omsætning af wav->mp3
> skulle vel ikke volde kvaler for knægten

Nøh, det er vel på tide, at han lærer det

Jeg takker for indsatsen.

Mvh
Stefan