Flydende scroll ved brug af anchor points
Fra : Flemming Bjørn Jesse~

Dato : 22-11-10 16:42

Hej

Jeg har oprettet nogle anchor points på en HTML side.. Det
fungere udemærket når man trykker på et link, og bliver sendt til
det pågældende anchor point. MEN hvad skal jeg gøre for at få en
flydende scrolling ned til det anchor point, som eks. denne side:
http://www.ormanclark.com/

På forhånd tak..

Mvh. Flemming

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : scootergrisen

Dato : 22-11-10 17:40

Det noget med javascript og jquery men det fatter jeg ik en skid af.
Men jeg har kortet koden ned for dig :
http://scootergrisen.dk/test/test0007.html

Den kalder
http://scootergrisen.dk/test/javascript0002.js
og
http://scootergrisen.dk/test/javascript0001.js

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-11-10 21:11

On 22-11-2010 16:42, Flemming Bjørn Jessen wrote:
> [...]
> det pågældende anchor point. MEN hvad skal jeg gøre for at få en
> flydende scrolling ned til det anchor point, som eks. denne side:

Indsæt flg. scripts-kald i bunden af din side, lige før </body>.

<script
src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.3.2/jquery.min.js">
<script src="jquery.scrollTo-1.4.2/jquery.scrollTo-min.js"></script>
<script src="script.js"></script>

Læs her:
http://plugins.jquery.com/project/ScrollTo

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-11-10 22:48

Karl Erik Christensen skrev:

> Indsæt flg. scripts-kald i bunden af din side, lige
> før </body>.

Hvorfor ikke mellem <head> og </head>, som man
plejer?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-11-10 00:44

On 22-11-2010 22:47, Allan Vebel wrote:

> Hvorfor ikke mellem<head> og</head>, som man
> plejer?

Hej Allan.

Det var mig der udtrykte mig lidt (meget) uklart.
jquery.scrollTo scriptet skal kaldes indenfor det element (side) der
benytter funktionen, og være forsynet med et ID:

<article id="article2">

Derfor kan det også placeres i <head>, men hvis headeren er en
include-fil, er det ikke altid sikkert, at scriptet kaldes i det element
der benytter det (men vil dog ofte være det).

Der findes også et script der hedder "jquery.LocalScrollTo" - her siger
navnet vist alt

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-11-10 00:50

On 23-11-2010 00:44, Karl Erik Christensen wrote:

> Der findes også et script der hedder "jquery.LocalScrollTo" - her siger
> navnet vist alt
>
> Karl Erik.

Det interessante ved disse scripts er, at de ikke kun kan scrolle
verticalt, men også horisontalt - ja endog på "skrås".

F.eks i tabeller.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-11-10 01:21

On 23-11-2010 00:44, Karl Erik Christensen wrote:

> <article id="article2">

> Karl Erik.

<article id="article2">

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-11-10 20:47

On 23 Nov., 00:49, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Det interessante ved disse scripts er, at de ikke kun kan scrolle
> verticalt, men ogs horisontalt - ja endog p "skr s".

De fylder så også ~50kb alene for frameworket, og kan derfor ikke
cashes i en iphone eller ipad. Desuden giver det indexsiden en heavy
load, som er unødvendig - index-sider skal altid være lightweight,
særligt, hvis det er førstegangsbesøgende. Det er brugerens
indgangsvinkel i de fleste tilfælde. Udover det, kan det konflikte med
andet JS, og man kan ikke fejlsøge Javascript i et framework. Man er
prisgivet programmøren af frameworket.

JQueury mv. er fint nok, men man bør holde sig til den indbyggede
"native" jaavascript, sålænge det kun er mindre ting. En god
rettesnor er, om den samlede native JS for de funktioner man ønsker,
kommer under "prisen" for selve frameworket. Dette javascript fylder
f.eks. knapt 3kb *ikke minified*, og gør nøjagtigt hvad der bedes om.

http://userscripts.org/scripts/review/2027

Grundlæggende bør hverken script eller CSS fylde mere end 12kb som
selvstændige filer, og det kan nemt lade sig gøre på alm. sider,
speciet hvis man minifier.

PS. Det er nemt at finde sådanne scripts, man skal bare kende metoden.
Her er det søgeord som "smooth", "scroll" og "linking" samt
"unobtrusive". Jeg bruger atid -jquery og -mootools, det sørger for at
sortere framework scripts fra.

MVH
Rune Jensen