Hvad laver Michael?
Fra : Toke Nørby

Dato : 20-11-10 12:32

Så har jeg behov for hjælp igen!

http://www.norbyhus.dk/misc/mm.jpg

Michael Michaelsen laver et eller andet, men hvad

"hos sin søn
Svigersøn" ?

Man kunne jo gå en række FT'er igennem for at finde, hvad hvad folk
lavede den gang, men et hurtigt kig på fx

http://stass.dk/ordbog/stillinger.asp

giver ikke et brugbart match.

PFT for hjælp!
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
"30-øres provisorierne fra 1955-1956" og
Den Danske Postetat, DDPE:
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-11-10 17:45

Toke Nørby wrote:
> Så har jeg behov for hjælp igen!
>
> http://www.norbyhus.dk/misc/mm.jpg
>
> Michael Michaelsen laver et eller andet, men hvad
>
> "hos sin søn
> Svigersøn" ?

En angivelse af, hvor originalbilledet er fundet, ville måske gøre det
lettere?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 20-11-10 18:33

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>En angivelse af, hvor originalbilledet er fundet, ville måske gøre det
>lettere?

Hej Erik,
Jeg kan kun være enig og plejer også altid at opgive, hvor man kan
finde det, jeg spørger om, men jeg er bange for, at det ikke er
online. Jeg har nemlig fået billedet af Elsebeth Paikin (formand
www.jgs-danmark.dk). Jeg har hjulpet hende med data om en jødisk
postmand ved navn Joseph Michaelsen og hun har hjulpet mig med noget
om familien til samme. Hun nævnte, at der var en tekst på den
microfiche, som hun har af de mosaiske protokoller og som hun ikke
kunne tyde. Hun angiver kilden at være:

Michael Michaelsen (22311) d. 29 Nov 1829 i Næstved, Præstø, 75 år
gl. dvs. f. ca. 1754. (de gamle mosaiske protokoller brændte åbenbart
ved branden i København)

Jeg sagde, at jeg muligvis kunne læse teksten, men må give
fortabt på det første ord.

Nu har jeg sat det negative billede ind oven i det andet, men det
hjælper ikke meget, syntes jeg.
http://www.norbyhus.dk/misc/mm.jpg

Sammenligner jeg bogstaver i ordene er de første to små bogstaver
i v
men det er svært at se resten.

Havde der bare været et g som andet bogstav, vill jeg have læst Agende
Post!

Fra : Arne Nielsen

Dato : 20-11-10 21:58

Den 20-11-2010 18:33, Toke Nørby skrev:

> [...]
> Mvh Toke
>
> Toke.Norby@Norbyhus.dk
> "30-øres provisorierne fra 1955-1956" og

Her er mit forslag

blev underholdt
hos sin Søn
Svigersøn

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-10 22:15

> Her er mit forslag
>
> blev underholdt
> hos sin Søn
> Svigersøn
>
> Venlig hilsen
> Arne

Jeg bakker Arne op i fortolkningen
Inger

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-11-10 09:45

Arne Nielsen <arnen@post03.tele.dk> wrote:

...snip

...snip
>Her er mit forslag
>
>blev underholdt
>hos sin Søn
>Svigersøn
>
>Venlig hilsen
>Arne

1000 tak, Arne N og Inger - det er jeg også sikker på - nu. (Arne F:
Der er lidt mere tekst på det originale billede, men ingen af
bogstaverne fra den skjulte del kan hjælpe, synes jeg. Også tak til
Anne Bach).

På en eller anden led havde jeg stirret mig blind på, at det var et
enkelt, måske højst to ord.

Det minder mig lidt om en situation, jeg kom ud for for mange år
siden. Jeg interesserer mig for posthistorie og bedømte udstillede
samlinger med frimærker og breve på frimærkeudstillinger. Et eksponat
består typisk af 5 rammer med 16 A4-plancher i hver ramme, og hvor
udstilleren beskriver de udstillede breve.

Et posthistorisk eksponat havde en del gamle adressebreve med gotisk
skrift, hvor der i nederste venstre hjørne på de enkelte adressebreve
altid står, hvad forsendelsen drejer sig om. Jeg fulgtes med en
kollega, der ikke var så god til det gotiske, så jeg kunne bilde ham
ind, at der på et af adressebrevene stod: "Hermed en Lille Lort mærket
adressen"! En ganske typisk skrivemåde - pånær beskrivelsen af emnet
selvfølgelig. Han stirrede på skriften og sagde: "Jamen, det står der
jo! Det kan da ikke passe?". Hvorefter jeg måtte gå til bekendelse og
sige det rigtige: "Hermed en Rulle Kort, mærket adressen"!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-11-10 20:27

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev Sat, 20 Nov 2010 12:32:12
+0100

>Michael Michaelsen laver et eller andet, men hvad

Måske slutter det første ord på "folk".?

>"hos sin søn
>Svigersøn" ?

Måske: "hos sin Søns Svigersøn"
Men jeg synes ikke hverken "sin" eller "Søn" er helt entydige.

Elisabeth er jo en kompetent pige, så hvis hun har givet op er der nok
grund til at være betænkelig.

Et lidt større udsnit ville måske give lidt hjælp.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 22-11-10 07:27

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>..snip
>Elisabeth er jo en kompetent pige, så hvis hun har givet op er der nok
>grund til at være betænkelig.
...snip

Jeg kan overbringe Elsebeth Paikins tak for hjælp til jer - hun siger,
at hun sagtens kan læse det - nu