HTML5 skabelon
Fra : Ib K. Jensen

Dato : 19-11-10 14:48

Jeg har et lille problem med nogle bokse som driller mig.

Link:
http://ikjensen.dk/test/page.html

Farven på boksen kan ændres i :

layout.css

PS!
Det er kun de menupunkter med engelsk tekst der virker.

Med venlig hilsen
Ib

--
Ib K. Jensen :: www.ikjensen.dk
Only a Genealogist regards a step backwards as progress.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-11-10 17:24

Ib K. Jensen skrev:
> Jeg har et lille problem med nogle bokse som driller mig.

Det er jo ikke godt.

> http://ikjensen.dk/test/page.html
> Det er kun de menupunkter med engelsk tekst der virker.

Kan du overtales til at fortælle, hvad det helt præcis er,
der ikke virker, som du forventer. Og i hvilken/hvilke browsere.

Hvad er der galt med de menupunkter, der ikke er med engelsk
tekst? Og hvilke menupunkter er det egentlig? Jeg kan kun
finde menupunkter med engelsk tekst.

Fortæl også, hvad du vil opnå.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Verdens mest præcise og detaljerede horoskoper:

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 19-11-10 18:15

Den 19-11-2010 17:24, Kim Ludvigsen skrev:

> Det er jo ikke godt.

> Kan du overtales til at fortælle, hvad det helt præcis er, der ikke
> virker, som du forventer. Og i hvilken/hvilke browsere.

Ok da, det er den blå boks der driller.

Foreløbig udvikles - testes den kun i Firefox.

> Hvad er der galt med de menupunkter, der ikke er med engelsk tekst? Og
> hvilke menupunkter er det egentlig? Jeg kan kun finde menupunkter med
> engelsk tekst.

De danske menupunkter finder du i Foden. Og de virker ikke.
De engelske viser flere udformninger af skabelonen samt lidt typografi.

> Fortæl også, hvad du vil opnå.

Jeg ville gerne have den til at stoppe før den lodrette boks. Således at
der kom et mellemrum imellem de to bokse.

Jeg ved godt at der er en fast bredde på denne skabelon, men på et
tidspunkt forsøger jeg at ændre den til flydende bredde

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-11-10 18:29

Ib K. Jensen skrev:

> De danske menupunkter finder du i Foden. Og de virker ikke.
> De engelske viser flere udformninger af skabelonen samt lidt
> typografi.

Hvad mener du med, at de ikke virker. Når jeg klikker på
henholdsvis "Om sitet" og "Litteratur", kommer jeg fint frem
til nye sider. Jeg har ikke gidet tjekke de andre links.
Hvis det kun er enkelte links, der driller, er du simpelthen
nødt til at være mere specifik.

> Ok da, det er den blå boks der driller.

Hvilken blå boks? Jeg kan se tre blå bokse.

> Jeg ville gerne have den til at stoppe før den lodrette
> boks. Således at der kom et mellemrum imellem de to bokse.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du mener. Jeg håber, andre
er bedre end mig til at gennemskue problemet, men ellers kan
du måske med fordel prøve at læse denne side:
http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 19-11-10 19:01

Den 19-11-2010 18:28, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> er du simpelthen nødt til at være mere specifik.

> Hvilken blå boks? Jeg kan se tre blå bokse.

Jeg har lagt en revideret udgave op, så du kan se problemet.

Link:
http://ikjensen.dk/test/page.html

Den boks jeg har problemer med er den _øverste_ af de to blå bokse.
Og det er det eneste _jeg_ har problemer med på denne side.

Med venlig hilsen
Ib

Fra : scootergrisen

Dato : 19-11-10 19:19

> Jeg har lagt en revideret udgave op, så du kan se problemet.
>
> Link:
> http://ikjensen.dk/test/page.html

Jeg ved godt nok ikke hvorfor de ikke vil floater "rigtigt".

Men du kan lave en højre margin som er lige så bred som den boks du
floater til højre og lidt til.

..box {
margin-right:260px;
}

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-11-10 19:30

Ib K. Jensen skrev:
> [...]
> bokse.
> Og det er det eneste _jeg_ har problemer med på denne side.

Hvilke problemer har du med den? Prøv nu at læse den side,
jeg linkede til, om hvordan man beder om hjælp. Vi er ikke
tankelæsere, og du risikerer, at vi ikke ser det samme som
dig, hvilket kan gøre det meget svært at gætte.

I dette tilfælde vil jeg vove at gætte, at den øverste blå
boks er for bred, så der ikke er mellemrum mellem den og den
hvide boks til højre. Og at du i stedet vil have mellemrum,
som der er ved den blå boks nummer 2.

Hvis jeg gætter rigtigt, så skulle du have skrevet noget i
stil med ovenstående afsnit. Det er ikke for at genere dig,
at jeg påtaler dette. Hvis du ikke vil gøre en indsats for
at gøre det nemt for dem, du beder om hjælp, så kan du ikke
forvente, at nogen gider at prøve at hjælpe.

Og - igen hvis jeg gætter rigtigt - så kan du løse problemet
ved at ændre dette i koden:
til dette:

Forskellen skyldes, at du har angivet to forskellige
class'er til de to bokse, og at de ikke er defineret ens.
Med ovennævnte ændring bruges den samme class på begge bokse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-11-10 19:30

Hej Ib.
"Ib K. Jensen" skrev...

> Ok da, det er den blå boks der driller.

Jeg antager, at det er den øverste - men som Kim Ludvigsen påpeger: Du skal
være mere præcis. Ellers ender det med en gætteleg, hvilket er spild af både
din og ikke mindst vi andres tid.

Du kan starte med en korrekt DOCTYPE - læs mere om de forskellige typer her:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.php

En korrekt doctype sikrer en nogenlunde (standard margin og padding er
forskellige fra browser til browser, så derfor er visningen ikke 100% ens)
ensartet fremtoning i de forskellige browsere.

Det gør samtidig også fejlfinding meget lettere for både dig og os.

Derudover ville jeg ændre content-type fra... charset=windows-1252" />
til charset=ISO-8859-1" /> (Vesteupæisk)

> Foreløbig udvikles - testes den kun i Firefox.

Har du installeret FF's Web Developer Toolbar og HTML Validator?
Hvis ikke, kan jeg anbefale det:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/extensions/web-development/

> De danske menupunkter finder du i Foden. Og de virker ikke.

Jo de gør...
De eneste (som jeg har fundet på omtalte side) som ikke virker, er dem i
venstre kolonne.

> Jeg ville gerne have den til at stoppe før den lodrette boks. Således at
> der kom et mellemrum imellem de to bokse.

Har du prøvet at justere margin på den blå boks?
Eks.: margin:1em; /* Hvilket vil give en afstand på 1em til de
omkringliggende elemter - hele vejen rundt. */

> Jeg ved godt at der er en fast bredde på denne skabelon, men på et
> tidspunkt forsøger jeg at ændre den til flydende bredde

Hvorfor ikke gøre det med det samme?

Eks.:
#left_col, #right_col { /* Dine 2 kolonner (du kan ændre navnene som du
lyster) */
width:150px;
}
#content_wrap { /* område mellem venstre og højre kolonne */
margin:0 150px;
padding:1em;
}

#blaa_boks { /* Vil fylde hele bredden af #content_wrap minus 1em til hver
side. */
ingen angivelse af bredde = 100% af omsluttende div (#content_wrap)
}

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : scootergrisen

Dato : 19-11-10 19:52

> Du kan starte med en korrekt DOCTYPE

Han bruger HTML 5 så <!DOCTYPE HTML> er rigtig nok.

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 19-11-10 20:18

Den 19-11-2010 19:29, Dennis Munding skrev:

> Du kan starte med en korrekt DOCTYPE - læs mere om de forskellige typer
> her:
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.php

Øhhh, jeg skrev vist i emne at det drejede sig om HTML5, og der bruges
faktisk den korrekte DOCTYPE i dokumentet.

> Derudover ville jeg ændre content-type fra... charset=windows-1252" />
> til charset=ISO-8859-1" /> (Vesteupæisk)

Jeg fik den ikke rettet inden jeg lagde den op

> Har du installeret FF's Web Developer Toolbar og HTML Validator?
> Hvis ikke, kan jeg anbefale det:
> https://addons.mozilla.org/da/firefox/extensions/web-development/

Jeg har installeret det hele + Firebug, TotalValidator med mere.

> Jo de gør...

Ja, de virker, men henviser til min faste hjemmeside, og ikke til dette
test-område.

> Har du prøvet at justere margin på den blå boks?
> Eks.: margin:1em; /* Hvilket vil give en afstand på 1em til de
> omkringliggende elemter - hele vejen rundt. */

Det vil jeg prøve.

> [...]
> width:150px;
> }
> #content_wrap { /* område mellem venstre og højre kolonne */

Øhhh igen.

Snakker vi her om den samme css.

Nedenstående link henviser til de stylesheets der bruges til den omtalte
testside.

Link:
http://ikjensen.dk/test/style/style.css

http://ikjensen.dk/test/style/layout.css

Med venlig hilsen
Ib

Fra : scootergrisen

Dato : 19-11-10 18:44

I stedet for at have "Categories" ude til højre hvorfor så ikke bare gå
efter skabelonen og have den ude til venstre ligesom "Useful Links".

Ellers kan du bruge denne skabelon hvor det er ude til højre.
http://www.html5webtemplates.co.uk/templates/simplestyle_3/index.html

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 19-11-10 19:10

Den 19-11-2010 18:44, scootergrisen skrev:
> [...]
> efter skabelonen og have den ude til venstre ligesom "Useful Links".
>
> Ellers kan du bruge denne skabelon hvor det er ude til højre.

Det er faktisk den samme skabelon, jeg har brugt som udgangspunkt.
Bortset fra at jeg har flyttet den originale højre sidebar "Useful
Links" over i venstre side.

"Categories"-kolonnen er noget jeg har tilføjet, for at få en ekstra
kolonne / boks i højre side, til brug på andre sider hvor jeg behøver den.

Med venlig hilsen
Ib

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-11-10 22:08

On 19-11-2010 14:48, Ib K. Jensen wrote:
> Jeg har et lille problem med nogle bokse som driller mig.

> Med venlig hilsen
> Ib

Din .abox er alt for bred (380px)

Det ser du hvis du vælger "Vis Divrækkefølgen" i Webdeveloper.

Se billede her:
http://www.webdesign.ranunkelvej.com/test4/img/ikj.png

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-11-10 22:21

On 19-11-2010 22:07, Karl Erik Christensen wrote:

> Din .abox er alt for bred (380px)
>
> Det ser du hvis du vælger "Vis Divrækkefølgen" i Webdeveloper.

> [...]

Du gør livet surt for dig selv med alle de <div>'er.

Jeg tror det ville være nemmere at arbejde lidt med margin og padding -
især i headeren.

Næsten samme layout kan opnås med 8.

Her har jeg kun brugt 6:

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 21-11-10 19:18

Den 19-11-2010 22:21, Karl Erik Christensen skrev:

> Du gør livet surt for dig selv med alle de <div>'er.

Vil du videresende dette til ham der har lavet skabelonen. :)
Adressen finder du allernederst på siden.

> Jeg tror det ville være nemmere at arbejde lidt med margin og padding -
> især i headeren.
> Næsten samme layout kan opnås med 8.
> Her har jeg kun brugt 6:

Problemet ligger nok i at _jeg_ vil have min menu i _venstre_ side.
Og eventuelle "sidebokse" i højre side til blandt andet det du har lavet
i venstre side.

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 21-11-10 19:18

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 21-11-10 19:28

Den 19-11-2010 22:07, Karl Erik Christensen skrev:

> Din .abox er alt for bred (380px)

Det er også den (.box21) der er hovedproblemet.

Jeg ville også gerne have haft den i ca. samme bredde som den (.box22)
nedenunder.

Men, problemet ligger i at den skal have en fast bredde for at virke.
Det, jeg gerne ville have boksen til, var at stoppe _automatisk_ x antal
px/em _før_ den lodrette boks (som vist på dit billede, .box22) i stedet
for at fortsætte ind under. Faktisk som teksten vist gør.

Med venlig hilsen
Ib

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-11-10 20:57

On 21-11-2010 19:27, Ib K. Jensen wrote:

> [...]
> px/em _før_ den lodrette boks (som vist på dit billede, .box22) i stedet
> for at fortsætte ind under. Faktisk som teksten vist gør.

Ok, den fungerer altså som "stopklods"?

Hvad så med at sætte width på .content i stedet og float: right på den
hvide, evt med tilpas top-margin?

Så kan du jo bare bruge .box

Karl Erik.

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 22-11-10 01:27

Den 21-11-2010 20:57, Karl Erik Christensen skrev:

> Ok, den fungerer altså som "stopklods"?
>
> Hvad så med at sætte width på .content i stedet og float: right på den
> hvide, evt med tilpas top-margin?

Du får lige css'en til de to bokse :

..box { /* blå boks */
   padding: 6px;
   margin: 1em;
   border: 1px dotted #B1B1B1;
   background-color: #b0c4de;
   width: 380px;
   }

aside { /* hvid boks */
   display: table-cell;
   width: 220px;
   background-color: #F4F4F4;
   float: right;
   margin-left: 15px;
   padding: 10px
   }

I .box kan du slette / kommentere ud: width: 380px;
og den vil opføre sig som .abox

aside er den hvide boks til højre.

#content {
   text-align: left;