Hvorfor kan jeg ikke finde Olsen i Kirkebo~
Fra : Toke Nørby

Dato : 16-11-10 22:33

Jeg har en postassistent, som jeg gerne spinder en ende over og
prøvede at finde ham i kirkebogen:

Olsen, Ejnar Hans Peter Hansen,
f. 23.03.1886,
indtr. i postv. 15.12.1904 som pelev i Søllested,
juni 1907 pelev i Hadsten,
01.11.1907 kst. pass. i Herning,
01.05.1908 kst. pass. i Hadsten,
31.01.1911 afsk. efter ans. [død?]

Faderen skulle være "Gaardejer Olsen" i Søllested.

Jeg kender to steder, der hedder Søllested - ved Assens og på Lolland,
men jeg har fundet ham som "Ejnar Olsen - trafikelev" i FT1906 i
Maribo-Søllested (opslag 35) .

Hvorfor mon jeg ikke kan finde ham i kirkebogen for Maribo/Søllested i
1890, hvor han er 4 år gammel? og se hvem, der er hans forældre?

PFT tak for hjælp.
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
"30-øres provisorierne fra 1955-1956" og
Den Danske Postetat, DDPE:
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Anne

Dato : 17-11-10 13:55

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Mvh Toke
>
> Toke.Norby@Norbyhus.dk
> "30-øres provisorierne fra 1955-1956" og

Hej Toke

iflg http://www.ddd.dda.dk/ er der ingen der hedder Olsen i Søllested,
Maribo i 1880, så du skal nok have fat i et andet sogn. Desværre er 1890 FT
ikke indtastet endnu, så man kan søge på ham i alle amter.
Jeg har kigget 1901 FT i AO hvor fødested fremgår, men der er han ikke. Han
er heller ikke konfirmeret i Søllested

God jagt

hilsen Anne

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-11-10 14:41

"Anne" <annebachFJERNDETTE@vanlosenet.dk> wrote:

...snip
> [...]
>ikke indtastet endnu, så man kan søge på ham i alle amter.
>Jeg har kigget 1901 FT i AO hvor fødested fremgår, men der er han ikke. Han

Hej Anne,
Takker for din venlige hjælp. Ja, jeg frygtede, at hvis jeg vil finde
ham som 4-årig må jeg gå igennem en masse FT-billeder fra forskellige
sogne på Lolland. Jeg vælger nok at vente til indtasterene (min
allerstørste tak for deres store arbejde!) kommer forbi FT 1890.

Jeg har hans data fra postvæsenets lønningsprotokoller og officielle
meddelelser.

Fra : Anne

Dato : 17-11-10 14:53

> [...]
> Mvh Toke
>
> Toke.Norby@Norbyhus.dk
> "30-øres provisorierne fra 1955-1956" og

Ja han er en berejst ung mand og det kan jo godt være faderen er blevet
gårdmand i Søllested på et tidspunkt, men det er en vanskelig en når du ikke
har hans fornavn.
Hvis det var mig der skulle finde ham, ville jeg nok lede efter ham i mulige
sogne under hans dåb, når nu du har hans fødselsdag. (han er IKKE i
Søllested, jeg har kigget) Det må være nemmere end at læse alle
folketællingerne

hilsen Anne

Fra : Henning Christensen

Dato : 18-11-10 05:36

Hej Toke!

Da du er så heldig, at det er en mand, og du kender hans opholdssted på
forskellige tidspunkter i hans liv, kan du jo prøve at finde - og følge -
ham på hans færd rundt i landet i lægdsrullerne.

Mvh.
Henning

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-11-10 09:19

"Henning Christensen" <henning-c@privat.dk> wrote:

> [...]
>forskellige tidspunkter i hans liv, kan du jo prøve at finde - og følge -
>ham på hans færd rundt i landet i lægdsrullerne.

Tak igen, Anne. Jeg er nok så tilpas stædig, at jeg finder familien på
et tidspunkt, så jeg er glad for tips.

Hej Henning.
Jeg tør næsten ikke sige det, men det var nyt for mig. Jeg har kun
anvendt AO - både uindtastede og indtastede kirkebøger og FTog aldrig
lægsruller, når jeg "eftersøgte mine postfolk". Det ser ud til at være
en god mulighed.

Jeg så, at at der var flere former for ruller: Ungdomsruller,
tilgangsruller og hovedruller og selvfølgelig tænkte jeg med det samme
på, om der også var forårsruller

Spøg til side. Jeg vil prøve lægsrullerne.

Tak for god hjælp!

Fra : Flemming Aaskint

Dato : 18-11-10 14:31

Den 16-11-2010 22:32, Toke Nørby skrev:
> [...]
> Mvh Toke
>
> Toke.Norby@Norbyhus.dk
> "30-øres provisorierne fra 1955-1956" og

Hej Toke

Han er født i Skovlænge Sogn
1876-1892
Opslag 8

--
Mvh.
Flemming Aasklint

Fra : Anne

Dato : 18-11-10 15:19

"Flemming Aaskint" <aaskint@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hej Toke
>
> Han er født i Skovlænge Sogn
> 1876-1892
> Opslag 8
>
> --
> Mvh.
> Flemming Aasklint

Hej Toke

han er 3 år gl i FT 1890 Skovlænge opslag 19, 13.

far Niels Christian Hansen Olsen født i Skovlænge og Kirstine Marie f.
Larsen født i Danemare

Anne

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-11-10 16:26

"Anne" <anneb@comxnetFJERNDETTE.dk> wrote:

> [...]
>
>han er 3 år gl i FT 1890 Skovlænge opslag 19, 13.
>
>far Niels Christian Hansen Olsen født i Skovlænge og Kirstine Marie f.

Nemlig! Tak for god hjælp til dig også Anne.

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-11-10 16:02

Flemming Aaskint <aaskint@gmail.com> wrote:

>Hej Toke
>
>Han er født i Skovlænge Sogn
>1876-1892
>Opslag 8

Jamen - fornemt. Mange tak for hjælpen. Så var det en smal sag at
finde familien i FT1890 i samme sogn - opslag 19.