Tydning af kirkebog
Fra : Jebir

Dato : 16-11-10 08:56

Goddag

Jeg håber meget, at nogen kan være behjælpelige med at tyde noget for
mig;
det drejer sig om kirkebogen for Brede sogn, 1860-1898, opslag 182 -
nr 21, Malta Hass.
Jeg kan tyde følgende;
"Søn af XXXXXXXXXXXXXXX Carl Hass og hustru Andrea f. Svendsen i
Bredebro." og til allersidst "Døbt i Kirken" - men afsnittet om
fadderne har jeg meget svært ved
Desuden mangler jeg et par tips til hvor jeg fortsætter herfra for at
finde oplysninger om forældrene - jeg har ikke fødselsdatoer eller
noget på dem.
Det kan muligvis være, at forældrene skal søges i Tyskland, uden jeg
dog er sikker på dette - i så fald, hvor går jeg hen med det?

På forhånd tak.

Fra : Anne

Dato : 16-11-10 19:24

Jeg er ikke så god til at læse det, men jeg fandt deres bryllup på opslag
357 - nr 3 - samme bog (17 sep 1890)
Der står også deres forældres navne

hilsen Anne

Fra : Jebir

Dato : 16-11-10 11:36

Fra : Jebir

Dato : 16-11-10 11:37

> [...]
> Jeg er ikke s god til at l se det, men jeg fandt deres bryllup p opslag
> 357 - nr 3 - samme bog         (17 sep 1890)

Hej.

Mange tak for det - det var dejlig :) Må jeg være så fri at spørge
hvordan du kom frem til brylluppet? Altså hvilke skridt der var mellem
at se dåbsdatoen og derfra finde brylluppet?

Fra : Anne

Dato : 17-11-10 12:44

> [...]

hvordan du kom frem til brylluppet? Altså hvilke skridt der var mellem
at se dåbsdatoen og derfra finde brylluppet?

Hej

Det var bare held at de er gift så tæt på dåben og i samme sogn. Når begge
forældre står i dåben er de gift og så er det bare at gå baglæns og håbe det
bedste. Man har lov at være heldig en gang imellem og du var meget heldig at
der står begge deres forældres navne og en masse andre oplysninger ved
brylluppet. Så meget info har jeg aldrig set før ved et bryllup på de tider.
Du er velkommen til at maile mig privat for yderligere fif på
anneb@comxnetFJERNDETTE.dk

hilsen Anne

Fra : Arne Nielsen

Dato : 16-11-10 21:30

Den 16-11-2010 16:55, Jebir skrev:
> [...]
> Det kan muligvis være, at forældrene skal søges i Tyskland, uden jeg
> dog er sikker på dette - i så fald, hvor går jeg hen med det?

Jeg læser efternavnet som Hahs, ikke Hass.

Malta Hahs, Søn af Schachtmester Carl Hahs og Hustru Andrea f. Svendsen
i Bredebro.
Faddere: 1. Uhrmager Jens Brodersen Gram i Scherrebeck,
2. Seminarist Nicolai Svendsen i Scherrebeck,
3. Karen Margrethe Wéstergaard i V. Aabling.
døbt i Kirken.

Schachtmester = slagtermester

Scherrebeck = Skærbæk, V. Aabling er formentligt Vester Åbølling.

Venlig hilsen
Arne

Fra : Jebir

Dato : 16-11-10 14:58

> [...]
> Jeg er ikke s god til at l se det, men jeg fandt deres bryllup p opslag
> 357 - nr 3 - samme bog         (17 sep 1890)

Et enkelt spørgsål til; kan nogen være behjælpelige med at tyde
ovenstående opslag også? Det kræver vist en smule tilvænning af tyde
de gamle kirkebøger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-11-10 17:54

Jebir wrote:
> [...]
> mig;
> det drejer sig om kirkebogen for Brede sogn, 1860-1898, opslag 182 -

Øh, hvordan fremkalder du kirkebogen for Brede Sogn?

Jeg har selv brug for at kunne det til min kones stamtræ, men kan ikke se
det under Sokkelund Herred, hvor det hører hjemme. Dety burde være mellem
Blaagaards Sogn og Brorsons Sogn i sognelisten.

Heller ikke under Smørum Herred, hvor det kunne forputte sig mellem Ballerup
og Brøndbyvester.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Anne

Dato : 20-11-10 18:06

Hej Erik

Det er Brede sogn, Tønder amt

hilsen Anne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-11-10 00:02

Anne wrote:
> Hej Erik
>
> Det er Brede sogn, Tønder amt

Åh, javel ja. Anede ikke at der var et Brede Sogn der også. Det er noget
slemt rod med de sogne med samme navn. Min farfar er født i Skanderup Sogn i
Skanderborg Amt og blev gift med min farmor i Skanderup Sogn i Ribe Amt -
hun var ellers fra Fyn.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 21-11-10 18:27

Erik Ginnerskov wrote:
> Jeg har selv brug for at kunne det til min kones stamtræ, men kan
> ikke se det under Sokkelund Herred, hvor det hører hjemme. Dety burde
> være mellem Blaagaards Sogn og Brorsons Sogn i sognelisten.

Er du sikker på, at der har eksisteret noget Brede Sogn ud over det
ved Tønder?
I Kongens Lyngby Sogn findes der en lokalitet ved navn Brede,
som bl.a. er kendt for at huse en afdeling af Nationalmuseet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-11-10 01:14

Per H. Nielsen wrote:

> Er du sikker på, at der har eksisteret noget Brede Sogn ud over det
> ved Tønder?

Det vil jeg ikke læge hovedet på bloken for.

> I Kongens Lyngby Sogn findes der en lokalitet ved navn Brede,
> som bl.a. er kendt for at huse en afdeling af Nationalmuseet.

Netop den lokalitet. Men det er måske Lundtofte Sogn - som forresten heller
ikke kan slås op på AO?

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 22-11-10 09:24

Erik Ginnerskov wrote:

> Netop den lokalitet. Men det er måske Lundtofte Sogn - som forresten
> heller ikke kan slås op på AO?

Brede hører nu ganske rigtigt til Lundtofte Sogn, som er et "nyere" sogn
oprettet i 1921. Før da hørte det, så vidt jeg kan se, til Kongens
Lyngby Sogn. Så årstallet er afgørende for, hvor du skal søge information.

http://www.sogn.dk/ kan man i øvrigt slå aktuelle informationer om
sogne op f.eks. ud fra en adresse.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>