æøå
Fra : Rags

Dato : 12-11-10 19:40

Jeg har problemer med at få æøå til at virke.
Jeg har lavet et hav af side før i Dreamweaver uden problemer,
men nu kan jeg alså ikke få æøå til at virke.

koden ser sådan ud og laver nogle underlige tegn
:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>
charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
</head>

æøå

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 12-11-10 20:46

Den 12-11-2010 19:40, Rags skrev:
> [...]
> men nu kan jeg alså ikke få æøå til at virke.
>
> koden ser sådan ud og laver nogle underlige tegn

Skift ovenstående ud med :

charset=ISO-8859-1

Så får du ÆØÅ og æøå

--
Ib K. Jensen :: www.ikjensen.dk
Only a Genealogist regards a step backwards as progress.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-10 21:03

On 12-11-2010 20:46, Ib K. Jensen wrote:

> Skift ovenstående ud med :
>
> charset=ISO-8859-1
>
> Så får du ÆØÅ og æøå

Hvorfor skal det skiftes?
Hvad nu hvis dokumentet er gemt med windows-1252 encoding?

Nej, sørg for at du gemmer dit dokument med utf-8 encoding.
Det ser du i din editor når du vælger "Gem som".

Se evt.:

http://webdesign.ranunkelvej.com/tegnsaet/index.php

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Rags

Dato : 16-11-10 12:35

Jeg har læst linket og prøvet at gemme i utf-8 og alt det der, men
der er stadig problemer i Firefox.
I IE vises det fint.

Hvad skal der til før man kan se æøå i firefox?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-11-10 16:36

On 16-11-2010 12:34, Rags wrote:
> Jeg har læst linket og prøvet at gemme i utf-8 og alt det der, men
> der er stadig problemer i Firefox.
> I IE vises det fint.

Ja IE har da heller aldrig været til at stole på

Er du sikker på at din editor gemmer som UTF-8 _uden_ byte order mark (bom)?

Ellers ville det være fint hvis du kunne give et link til problemet.

Karl Erik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-10 17:23

Rags skrev:

> Jeg har læst linket og prøvet at gemme i utf-8 og alt det der, men
> der er stadig problemer i Firefox.

Serveren skal angive samme tegnsæt som dokumentet selv er gemt
med.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-11-10 12:58

Den 12-11-2010 21:03, Karl Erik Christensen skrev:

> http://webdesign.ranunkelvej.com/tegnsaet/index.php

God og udførlig forklaring. Respekt!

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rags

Dato : 16-11-10 16:26

Ja helt enig, selv jeg forstod det
Bare et problem at det ikke virker i andet en IE

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-11-10 14:59

On 16 Nov., 16:26, Rags <l...@davk.dk> wrote:
> Ja helt enig, selv jeg forstod det
> Bare et problem at det ikke virker i andet en IE

Så er du nødt til at komme med et link. Der kan være flere
forklaringer på, det ikke virker, men umiddelbart kunne det være
fordi, du sætter tegnsættet for sent i din HTML. Firefox skal så vidt
jeg husker have det indenfor de første 1024 bytes.

Desuden skal du, som Bertel skriver have samme tegnsæt, som serveren
sender med, ellers vil det kunne overskrive hvad du skriver i din HTML
meta.

Alternativet her er at ændre serverens tegnsætinstrukser med
serverside script inden doc typen.

Men kom med et link.

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 16-11-10 19:13

Prøv og kig på :
http://scootergrisen.dk/test/test0007.html
http://scootergrisen.dk/test/test0008.html

Begge sider bruger <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=utf-8" />

Du skulle gerne få samme resultat i firefox og explorer.
Hvis du ikke gør det så må det være på grund af din browsers indstilling.
I firefox gå op i menuen VIS > TEGNKODNING > Unikode (UTF-8).
Og se om det ikke hjælper.