Fjerne Skype-link
Fra : Grith

Dato : 11-11-10 08:55

Hej

Er der nogen, der ved hvordan jeg fjerner Skype-linket ved mine
tlf.numre?

PFT.
Grith

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 11-11-10 09:59

"Grith" <grithhodal@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen, der ved hvordan jeg fjerner Skype-linket ved mine
> tlf.numre?

Google: "Remove skypelink"
http://lmgtfy.com/?q=remove+skypelink
http://forum.skype.com/index.php?showtopic=96959

Leif

Fra : Grith

Dato : 11-11-10 10:05

Det er ikke for min egen skyld, men for dem, der ser min side.

Hvordan sørger jeg for, at min side ikke viser telefonnumre med
Skypelink?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-11-10 10:17

Grith skrev:
> Det er ikke for min egen skyld, men for dem, der ser min side.
>
> Hvordan sørger jeg for, at min side ikke viser telefonnumre med
> Skypelink?

Du undlader at bringe telefonnumre.

Det er et program på den besøgendes computer, der ændrer
linkene, og du kan ikke styre de besøgendes computere eller
programmer.

Det er altså de besøgende selv, der har bedt om (bevidst
eller ubevidst) at få lavet linkene om.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Grith

Dato : 11-11-10 10:26

Øv! Så jeg kan altså slet ikke styre det

Tak for svaret.

Fra : Leif Neland

Dato : 11-11-10 11:32

> Øv! Så jeg kan altså slet ikke styre det

Hvis du læser mere i det link, jeg sendte dig, så er der en diskussion om
forskellige metoder til at hindre *brugeren* i at vælge hvilke features
*brugeren* ønsker i *brugerens* egen browser.

Hvis du vil override *brugerens* ønsker, kan du lave telefonnumrene som
billeder.
Så slipper du også for at *brugeren* bare kan klippe/klistre numrene ind i
sine egne telefonkartoteker og andre steder, hvor *brugeren* vil bruge data.

Leif

PS: Nu bruger jeg ikke skype, da det ikke er standard, og bruger metoder,
ingen ved er sikre, til at gennembryde firewalls og andre sikkerhedsmetoder.
Men man kunne vel ønske sig, at *brugeren* i stedet for bare at kunne slå
skypelink fra eller til, kunne vælge at slå det fra på denne side/dette
domæne.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-11-10 21:22

Den 11-11-2010 10:26, Grith skrev:
> Øv! Så jeg kan altså slet ikke styre det

Du kan sætte denne ind i din <head>, så skulle skype efter signede
stoppe med at lave numre.
Det er ikke afprøvet men er da et forsøg værd.

Man kan så diskutere om ikke folk der har installeret den slags gøgl i
deres browser selv er ude om det..

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 11-11-10 03:50

On 11 Nov., 10:26, Grith <grithho...@yahoo.dk> wrote:
> Øv! Så jeg kan altså slet ikke styre det

-Nej - men prøv at finde en side med telefonnumre, f.eks. en side for
en stor bank, og se, om ikke det samme sker, at de også bliver til
Skype-numre.

Hvis din side skiller sig ud i forhold til andre ved noget, som
brugeren selv har valgt, dvs. du slår en brugervalgt funktion fra, kan
du risikere, at din side vil blive anset for "fejlfyldt". Eftersom man
også kan antage, at brugeren gerne vil have denne funktion (nu ved jeg
godt, den er slået til pr. default, men alligevel).

I modsatte tilfælde, hvis der optræder samme "fejl" på din side som på
andre, vil brugeren nok indse, det ikke er din side, som er
"problemet".

Jeg har selv haft samme problem som dig engang, og jeg valgte at
bringe telefonnummeret alligevel efter at have fundet årsagen. Skype
er jo kun én mulighed, der kan være 100vis af andre, som man ikke
kender, og som man i så fald skulle censurere sit indhold udfra.

Følger man selv standarderne, kan man ikke gøre mere, efter min
mening.

PS.: Har du haft klager over det fra brugerne...?

MVH
Rune Jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 11-11-10 12:41

> PS.: Har du haft klager over det fra brugerne...?

Jeg har været ude for "webdesignere", der sagde "Øv, når brugeren ændrer
skriftstørrelse fra 8px i brødteksten, så ser det grimt ud. Hvordan
forhindrer jeg brugeren i at kunne ændre skriftstørrelse?"
Når spørgsmålet burde være "Hvordan undgår jeg at mit design går i stykker,
når brugeren ændrer skriftstørrelse for at kunne læse hvad der står?"

Leif

ps: Undskyld, hvis jeg lyder lidt irritabel, jeg har lige haft en ophedet
diskussion med en stivnakket supporter

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 11-11-10 06:38

On 11 Nov., 12:40, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:

> [...]
> Når spørgsmålet burde være "Hvordan undgår jeg at mit design går i stykker,
> når brugeren ændrer skriftstørrelse for at kunne læse hvad der står?"

Lidt apropos, så var min opfattelse egentlig også, at det ikke
nødvendigvis er sådan noget som Skype eller andre brugerinstallerede
funktioner (som man kan være vidende om, er sat til), at brugerne
klager over. Men standard-problemer med usability fra webdesignerens
side. F.eks. når man bruger em til breddemål på en sådan måde at det
ødelægger den indbyggede tekst-zoom funktion i browseren.

Men det var årsagen til, jeg var lidt nysgerrig. Tror, der måske ind i
mellem er forskel på, hvad webdesigneren opfatter som
"designproblemer" og hvad brugeren opfatter som en fejl.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-11-10 15:33

On 11-11-2010 14:37, se_her@runejensen.dk wrote:

> side. F.eks. når man bruger em til breddemål på en sådan måde at det
> ødelægger den indbyggede tekst-zoom funktion i browseren.
>

> MVH
> Rune Jensen

Hej Rune.
Ret mig gerne hvis jeg er helt "skæv"

Der er vel ingen designere der bruger em til width?

Som jeg forstår em, er det en relationsstørrelse til browserens
skriftstørrelsesopsætning.

Hvis standart skriftstørrelse i browseren er sat til 16 pixel, er 2em
lig med 32 pixel, og 1.5em er lig med 24 pixel?
Er opsætningen 14 pixel, er 2em 28 px, og 1.5em 21 px?

Derfor varierer størrelser angivet i em, alt efter browserens opsætning.

Er jeg et vildfarent lam?

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 11-11-10 13:08

On 11 Nov., 15:32, Karl Erik Christensen
> Ret mig gerne hvis jeg er helt "skæv"
>
> Der er vel ingen designere der bruger em til width?
>
> Som jeg forstår em, er det en relationsstørrelse til browserens
> skriftstørrelsesopsætning.

Ja - men ikke kun det.

> [...]
> Er opsætningen 14 pixel, er 2em 28 px, og 1.5em 21 px?
>
> Derfor varierer størrelser angivet i em, alt efter browserens opsætning.

Jørgen Farum skrev engang en artikel om em, som jeg synes var god,
hvor der også var et eksempel på breddeangivelse med em. Måske han kan
finde den igen og give et link. Webdesignere afholder sig helst fra at
forklare em-størrelsen, måske fordi den bare er svær at forstå, men i
hvert faldr er der da heller ikke meget om det på dansk.

Én ting kan jeg dog huske, nemlig at em nedarves. Hvilket kan være et
helvede, hvis man sætter em på elementer inde i andre elementer, som
også er sat med relativ font-størrelse. Så vil em nedarves fra
"faderen" og tage værdien udfra denne.

Jeg kan ikke huske den konkrete situation, hvor jeg brugte em, men
hovedsagen var, at browserne opfører sig forskelligt ved zoom og tekst-
zoom. Nogle mener, at en zoom på én side skal gælde for alle sider. I
så fald, vil du risikere, at hvis du zoomer på én side, vil de næste
sider have kæmpe-skift. Andre mener så, det kun skal gælde sidevis
eller kun for sessionen, (det sidste synes jeg er bedre).

Lektien her er at benytte en skriftstørrelse fra start, som
hovedparten kan læse, så man slet ikke behøver zoome. Og at ens design
ikke skal skille sig for meget ud i funktion fra andres.

At angive bredder på DIVer i em var noget man gjorde (og gør) for at
IE6 kunne få en slags zoom på hele designet ved tekst-zoom. I dag har
alle browsere både en tekst-zoom og en design-zoom, så der foretrækker
jeg % evt. med max- og min-width. Sålænge bare teksten "flyder" inde i
boksen, er det som regel OK.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-10 07:27

On 11-11-2010 21:08, se_her@runejensen.dk wrote:

> [...]
> forklare em-størrelsen, måske fordi den bare er svær at forstå, men i
> hvert faldr er der da heller ikke meget om det på dansk.

Dansk - Engelsk - what's the difference?

1em is equal to the current font size. 2em means 2 times the size of the
current font. E.g., if an element is displayed with a font of 12 pt,
then '2em' is 24 pt. The 'em' is a very useful unit in CSS, since it can
adapt automatically to the font that the *reader* uses

Karl Erik.