Ny CPU til ECS K7VTA3 ver. 3.1 motherboard~
Fra : Wind

Dato : 08-11-10 21:41

Hej NG,

Har et ECS K7VTA3 ver. 3.1 motherboard med en AMD socket A processor (Athlon
XP 1800+). Overvejer at skifte den ud med en hurtigere CPU.
ECS skriver på deres hjememside at ved BIOS upgrade til ver. 3.0d, kan der
anvendes en 2600+ (256KB L2 cache, FSB: 266MT/s) CPU.

http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?CategoryID=1&DetailID=185&DetailName=Feature&MenuID=24&LanID=0
se under fanebladet download/BIOS

Nu findes der en Athlon XP 2800+ "Barton" med FSB: 266MT/s men med 512KB L2
cache. Den må betrages som en "storebror" til 2600+, og kunne være bedre at
få i (for sjov!). Den er dog ikke nævnt på ECS' hjemmeside.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors
En mulig årsag, kunne det være at BIOS ikke understøtter 512KB L2 cache,
eller har det ikke noget med hinanden at gøre?

En anden ting. Hvis man sætter en anden processor i med en lavere spænding,
bliver begge processorer så ikke forsynet med samme spænding af
motherboardet, og så laver processorerne selv sin egen Vcore spænding ud fra
den (1.75V for 1800+ "Palomono" og 1.65V for 2600+ "Thorton")?

Mvh
Wind

Fra : jk

Dato : 09-11-10 22:41

On Mon, 8 Nov 2010 21:41:17 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:

> [...]
>motherboardet, og så laver processorerne selv sin egen Vcore spænding ud fra
>den (1.75V for 1800+ "Palomono" og 1.65V for 2600+ "Thorton")?

Begge CPU'er, du nævner, bruger 1.65 volt (Barton 2800+). Men CPU'en
fortæller altid bundkortet, hvilken spænding, den bruger ved nogle
koder i CPU'en. Det er nogle nuller og 1-taller kodet igennem visse
ben.
Du skal overholde fsb 266 MHz. Det med cachen er ret ligemeget. Men da
bios er fra marts 2003, kan du ikke være sikker på, at bundkortet
poster under boot med den korrekte betegnelse 2800+. Det kan
imidlertid være ret ligegyldigt, bare den booter.

Det bundkort, du nævner, er ikke det sjoveste at arbejde med: Visse
andre K7V5A eller sådan noget, havde det med at bios'en resatte og
droslede ned med 33% i tide og utide.
Andre socketA bundkort for fsb400 var meget sjove at sætte en mobile
CPU for fsb266 på. En XP-M 2000+ kunne snildt køre fsb400. Det var 50%
OC uden at blinke !

mvh

John

Fra : Wind

Dato : 10-11-10 11:41

Mojn,

Så det du siger, er at det er mest rigtigt at upgrader til en 2600+?
Kan du prøve at uddybe hvorfor BIOS kan have svært ved at poste ved brug af
en 2800+!
jeg kan godt se at BIOS'en er fra 2003 og en 2800+ er fra slut 2004, er det
forklaringen?

Mvh
Wind

Fra : jk

Dato : 10-11-10 12:02

On Wed, 10 Nov 2010 11:41:24 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>en 2800+!
>jeg kan godt se at BIOS'en er fra 2003 og en 2800+ er fra slut 2004, er det

Ja, bios indeholder kendskab til CPU'er og poster med en tekststreng,
når den booter. Nogle gange er kommunikationen fra AMD så
fremadrettet, at bios er programmeret til fremtidige CPU'er, men man
kan ikke vide det. Hvis den booter er det dog ligemeget, hvad den
skriver. Programmet cpu-z kan jo fortælle hvilken cpu, og hvordan den
kører.

Nej, jeg mente nu, at det er en god ide med den 2800+, når det er den
med fsb 266. Barton.

Men brug nu ikke for mange penge på det.

Der er en freak-site om de cpu'er:
http://www.ocinside.de/index_e.html
se workshop.

mvh

John

Fra : Wind

Dato : 03-04-11 14:00

Hej igen,

Så fik jeg installeret en AMD Athlon XP 2800+, men dog den forkerte. Det
anvendte bundkort ECS K7VTA3 ver. 3.1 supportere kun op til 133 Mhz FSB og
den CPU jeg har fået fat i er målrettet en 166 Mhz FSB. Den CPU jeg har fået
fat i er en AXDA2800DKV4D, se mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors#Athlon_XP_.22Barton.22_.28Model_10.2C_130_nm.29
Den står rated med en multiplier på 12.5x og ved en FSB på 133 Mhz giver det
en CPU speed på "kun" 1666MHz. Den CPU jeg egentlig søgte er en
AXDA2800DKV4C, er der nogen der ligger inde med sådan en?

Er der nogen der har erfaring med at overclocke en AXDA2800DKV4D på et
K7VTA3 bundkort?

Mvh
Wind

Fra : jk

Dato : 04-04-11 19:32

On Sun, 3 Apr 2011 14:59:58 +0200, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:

Ja, hej igen

Jeg kan da godt finde sådan en CPU på ebay (med fsb 266 eller 2x133)

http://cgi.ebay.com/RARE-BARTON-266-AMSN2800DUT4C-AMD-ATHLON-MP-2800-462-/270684906852?pt=CPUs&hash=item3f0613e564

Men altså et ECS bundkort er det værst tænkelige valg for kreative. Du
skal have fat i et ordentligt socketA bundkort, fra Asus eller Abit.
Ikke et micro-ATX men et ATX.
Jeg har lige smidt et Abit på genbrugspladsen for få uger siden.

Sådan et her:
http://cgi.ebay.co.uk/ABIT-NF7-V2-0-400-FSB-SOCKET-462-MOTHERBOARD-/150581912432?pt=UK_Motherboards_CPUs&hash=item230f61a370

Det kan indstille ALT i bios.

mvh

John

Fra : Wind

Dato : 05-04-11 19:11

Hej John,

Den du har fundet er vist en mobil processor, den jeg søger er en desktop
processor - en specifik AXDA2800DKV4C. Men den du har fundet kan sikkert
fint bruges.
Jeg er ikke villig til at betale $54 for en så gammel processor - så måske
jeg skulle skrotte mit lille optimeringsprojekt.

Ærgeligt at jeg ikke lige fik fingerne i dit bundkort - det kunne jeg godt
have brugt, ÆV

Har du andet godt liggende?
Jeg er en generel samler af computer processorer helt tilbage fra 1970'erne
og frem til i dag. Så alt hvad du smider ud kan jeg sikkert godt bruge
Jeg står også og mangler et keyboard med DIN stik og en mus med 9-Polet
Sub-D stik til min gamle 486'er.

Fra : jk

Dato : 06-04-11 09:32

On Tue, 5 Apr 2011 20:11:14 +0200, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:

> [...]
>og frem til i dag. Så alt hvad du smider ud kan jeg sikkert godt bruge
>Jeg står også og mangler et keyboard med DIN stik og en mus med 9-Polet

Ih, du milde nej. De dele har jeg ikke mere.

Jeg har lige ryddet op i et skab i mit værksted. Efter at have
supporteret 2 sønner igennem 15 år med PC'ere i en stadig strøm af
opgraderinger.
Jeg har ikke mere socketA tilbage.

Nu bruger begge sønner Mac, som de selv køber.

Jeg er kommet til den erkendelse, at man ikke rigtigt kan sælge PC'ere
i kabinetter mere. Folk køber bærbare og tablets, smartphones og i den
dur.

Hvad de så gør af det, når det er umoderne, ved jeg ikke.

Jeg har været lidt PC-klunser, og det tror jeg også, at du er. Men
genbrugspladsen bliver jo overvåget, og folk smider ikke rigtig noget
ud, der duer.

men god jagt på dba.dk og qxl.dk

mvh

John

Fra : Wind

Dato : 06-04-11 18:23

Hej John,

Okay bare iorden, det er selvfølgelig rigtigt at man ikke kan blive ved med
at gemme til det uendelige.
Skulle du komme over noget interessant som du mener jeg kunne bruge, kan du
bare sende en mail.