modtager mail, der ikke er sendt til min m~
Fra : Per

Dato : 03-11-10 16:48

Hej NG !

Jeg har modtaget en spammail til min mailme.dk adresse.

Men i modtagerfeltet (mig) står der til: info(snabel)iaj.dk og ikke noget
med mailme.

Hvordan kan det gå til at jeg får den mail ?

Mvh. per

Fra : Max

Dato : 03-11-10 17:04

Hej Per

> Hvordan kan det gå til at jeg får den mail ?

I modtagerfeltet kan der stå hvad det skal være,
det har intet at gøre med hvem den er sendt til.

Max

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-11-10 17:28

Den 03-11-2010 16:47, Per skrev:

> Jeg har modtaget en spammail til min mailme.dk adresse.
>
> Men i modtagerfeltet (mig) står der til: info(snabel)iaj.dk og ikke
> noget med mailme.
>
> Hvordan kan det gå til at jeg får den mail ?

Hvis man sender massemail, er det almindeligt (=god tone) at sætte sin
afsenderadresse i til: feltet.

Grunden til at du modtager mailen er at dit navn så står i CC:feltet
eller Bcc: beltet.

Grunden til at du ikke kan se din adresse nogen steder er så, at den
står i Bcc: feltet

//finn

Fra : Per

Dato : 03-11-10 18:17

cykelsmeden wrote:

> [...]
> eller Bcc: beltet.
>
> Grunden til at du ikke kan se din adresse nogen steder er så, at den

Tak for jeres svar

/ Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-10 18:52

cykelsmeden skrev:

> Hvis man sender massemail, er det almindeligt (=god tone) at sætte sin
> afsenderadresse i til: feltet.

Det ville da kun være til forvirring. Den skal da bare stå i
afsenderfeltet (eller Reply-To) som normalt.

--
Bertel

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-11-10 18:57

> Det ville da kun være til forvirring. Den skal da bare stå i
> afsenderfeltet (eller Reply-To) som normalt.
nå!! -

//finn

Fra : Lars E. P.

Dato : 03-11-10 20:35

Wed, 03 Nov 2010 18:51:30 +0100, skrev Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> :

>Det ville da kun være til forvirring. Den skal da bare stå i
>afsenderfeltet (eller Reply-To) som normalt.

Hvad mener du så der skal stå i Til-feltet?

Hilsen Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-10 21:09

Lars E. P. skrev:

> Hvad mener du så der skal stå i Til-feltet?

Hvis ikke der skal stå hver enkelts adresse, ville jeg skrive
navnet på den gruppe der skal modtage mailen.

Jeg bruger f.eks.

   Hele_den_pukkelryggede@familie.invalid

når jeg sender til min familie.

--
Bertel

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-11-10 21:43

> Hvis ikke der skal stå hver enkelts adresse, ville jeg skrive
> navnet på den gruppe der skal modtage mailen.
>
> Jeg bruger f.eks.
>
>    Hele_den_pukkelryggede@familie.invalid
>
> når jeg sender til min familie.

man kan skrive meget, men.

Hvis det ikke er en valid email, vil det medvirke til flere points i
diverse spamfiltre.

Hvis du sætter en no_reply@adresse medvirker det også til points i
spamfiltre

Hvis det er en valid email (eks den første i listen), vil den ses af
alle modtagere og eksponeres eks. hvis en modtager angribes af virus.

Hvis du søger lidt på nettet om brug af Bcc: mass-forsendelser, opdager
du at det er norm at sætte enten afsender eller en legal adresse hos
afsender (typisk et mailarkiv).

//finn

Fra : Lars E. P.

Dato : 03-11-10 20:40

Wed, 03 Nov 2010 17:28:13 +0100, skrev cykelsmeden <news@not2old.dk> :

>Grunden til at du ikke kan se din adresse nogen steder er så, at den
>står i Bcc: feltet

Hviket også er god tone hvis man sender til mennesker der ikke kender
hinanden.

Hilsen Lars

Fra : Michael Haase

Dato : 03-11-10 22:36

Lars E. P. skrev dette den 03-11-2010 20:40:

> Hviket også er god tone hvis man sender til mennesker der ikke kender
> hinanden.

Ikke alene god tone, men faktisk en mulig løsning på et krav om at
afsenderen af nyhedsbreve skal sløre modtagernes email-adresser.
Ihvertfald her til lands

http://www.version2.dk/artikel/12587-gymnasium-kendte-ikke-bcc-knap-laekkede-466-mailadresser-paa-foraeldre

--
Michael Haase

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 03-11-10 23:48

Per forklarede:
> Hvordan kan det gå til at jeg får den mail ?

Har jeg tit oplevet hos TDC; de kunne ikke gennemskue problemet.

Nu bruger jeg gmail for at få fred.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-11-10 00:33

Den 03-11-2010 23:47, Hans Paulin (6310) skrev:
> Per forklarede:
>
> Har jeg tit oplevet hos TDC; de kunne ikke gennemskue problemet.
>
> Nu bruger jeg gmail for at få fred.

Det er enkelt.. Men giver brevet til postmanden, og siger "Giv det til
hr. Olsen" så kan hr. Olsen undre sig over, at brevet er adresseret til
hr. Jensen.

Når man sender en mail, så sender man en række kommandoer til serveren,
inden man sender selve mailen, disse kommandoer er medvirkende til at
levere mailen til modtageren. Den header du ser i dit mail program,
bruges slet ikke i forbindelse med levering af mailen.

- Chano Andersen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 04-11-10 13:28

Chano Andersen kom med denne ide:
> [...]
> til modtageren. Den header du ser i dit mail program, bruges slet ikke i

Du har sikkert ret; jeg kan ikke gennemskue teknikken.

Vi havde en række webmails hos TDC; vores hoved-webmail, der var
knyttet til vores abb. og udvidet til det maximale fik daglige
spammails adresseret til nogle helt andre end os.

De andre minimalistiske webmails kunne sagtens holdes "rene" for dén
slags, men ikke denne...

TDC havde ingen forklaring, så jeg endte med at opgive den...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 04-11-10 14:40

Den 04-11-2010 00:33, Chano Andersen skrev:
> [...]
> levere mailen til modtageren. Den header du ser i dit mail program,
> bruges slet ikke i forbindelse med levering af mailen.

kun delvis rigtigt. Headeren er et resultat af nævnte kommunikation,
samt tidligere resultater i et mailflow. Indholdet analyseres af
spamfiltre, og indgår derfor i spamvægtningen.

//finn

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 04-11-10 15:45

cykelsmeden used his keyboard to write :

> kun delvis rigtigt. Headeren er et resultat af nævnte kommunikation, samt
> tidligere resultater i et mailflow.

Nej, headeren indeholder rigtigt nok informationer om de servere en
mail har passeret undervejs, og er en del af DATA-sektionen i selve
kommunikationen. Inden DATA-sektionen sendes, udveksles information om
afsender og reel modtager. Den reelle modtager kan kun ses i headeren
hvis mailserveren indsætter den i form af en linje som indeholder noget
i stil med "X-Real-To:modtager@domæne", men det er langt fra alle
mailservere der tilføjer denne linje.

--
/klaus

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-11-10 21:36

Den 04-11-2010 14:39, cykelsmeden skrev:
> kun delvis rigtigt. Headeren er et resultat af nævnte kommunikation,
> samt tidligere resultater i et mailflow. Indholdet analyseres af
> spamfiltre, og indgår derfor i spamvægtningen.

Men det har intet med routningen af mail fra afsender til modtager, at
gøre, det er en filtreringsmekanisme, som først træder i kraft efter
modtageren er bestemt. (Forudsat fornuftigt setup, som giver mulighed
for at aktivere spamfiltrering per mailboks.)

- Chano Andersen

Fra : Leif Neland

Dato : 10-11-10 15:01

> [...]
> med mailme.
>
> Hvordan kan det gå til at jeg får den mail ?

Analogi til papirpost

Der skrives et brev, hvor der står "Til husmoderen" som modtager.
Dette kopieres i x eksemplarer, og kommes i en kuvert pr modtager, med den
rigtige adresse udenpå.
Det afleveres til modtagerens postkasse, og stuepigen åbner kuverten, lægger
brevet på morgenbakken, og smider kuverten ud.

Husmoderen ser så ikke kuverten, hvor der står "Fru Grossist Lars Larsen"
som modtager.

Tilbage til email:

Afsender sender et brev, med 300 adresser i bcc (eller cc, hvis hyn ikke
kender reglerne)
100 adresser er @hotmail.com 100 er @gmail.com og resten er @yahoo.com

Afsenderens mailserver videresender så tre breve, et til hvert domæne, og
kun med de adresser, der tilhører domænet.

Modtagerens mailserver sender så en kopi af brevet til hver af sine 100
modtagere, og lægger det i deres postkasse.

Leif