formular
Fra : Jens

Dato : 01-11-10 10:56

Hej NG

Jeg har en frontpageformular, hvor der er en "submit"-knap og ikke andre
knapper. På formularen er der mange felter, der kan udfyldes.

Mit problem er, at når man trykker på "Enter", trykker man på
"submit"-knappen. Kan jeg undertrykker enter-funktionen eller kan jeg lave
en anden knap, som jeg kan sætte fokus på og som ingenting gør?

Håber I kan hjælpe mig.

mvh
Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-11-10 11:19

Det er meningen at enter skal submitte formen. Hvis du vil sikre at
alle felter er udfyldt så sæt validering på.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens

Dato : 01-11-10 12:34

Tak for dit svar.

Det er en bestillingsformular, hvor der er gjort plads til at udfylde 15
varenumre, men de skal ikke nødvendigvis udfyldes alle sammen. Grunden til,
at jeg vil undertrykke Enter, er, at nogen stadigvæk tror de benytter en
skrivemaskine, hvor man gik videre til næste linie ved at trykke Enter, og
det bliver et irritationsmoment, at man skal starte forfra med at udfylde,
fordi man submittede formularen, før den var færdigudfyldt.

mvh
Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-11-10 17:13

De få der ikke er vant til at ifylde en form vil hurtigt lære det.
Tænk også på at alle dem der er vant til hvordan er form virker ville
blive irriteret over at enter ikke virkede som forventet (hvis der
altså findes en måde at gøre det ønskede).

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens

Dato : 01-11-10 18:05

Hej Jens

Jeg ville stadigvæk gerne vælge ikke at irritere de få, der ikke kan finde
ud af det. Jeg tror det er mindre irriterende for dem, der ved hvordan det
fungerer, at de skal klikke på "send" i bunden af formularen.

mvh
Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-11-10 23:29

Med andre ord, du vil hellere irritere rigtigt mange i stedet for
nogle ganske få der alligevel hurtigt vil lære det. Ja undskyld men
det giver ikke rigtig mening.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-10 17:20

Jens Peter Karlsen wrote:
> Med andre ord, du vil hellere irritere rigtigt mange i stedet for
> nogle ganske få der alligevel hurtigt vil lære det. Ja undskyld men
> det giver ikke rigtig mening.

Det er jo det samme med dine top citeringer

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-11-10 23:52

Har du for meget tid?`Jeg mener: Vi har været igennem den diskussion før, og
JPK har altid skrevet som jeg gør her med en acceptabel begrundelse - det
væsentlige er vel svaret fremfor formen, eller hur?
JPK har en god evne til at svare kort og koncist - det gælder desværre ikke
alle (mig fx), men det har mindre betydning hvor man skriver fremfor hvad
indholdet er - at nogle mener at det er ukorrekt at citere i toppen, er
sekundært til formål og indhold.

Fra : Jens

Dato : 02-11-10 18:35

Med andre ord vil jeg rigtig gerne hjælpe de få en-gangs-besøgende, der
kommer forbi siden, men hvis du ikke har en løsning, er det jo ikke rigtig
dig, der skal svare.

Tak for din tid

Hilsen
Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-11-10 19:05

Jeg postede en løsning i første indlæg.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-12-10 00:05

Har du tænkt over at JPK i forbindelse med FP nok er den der ved mest om
programmet og at han gennem mange år har hjulpet massevis af brugere med
dette udmærkede program, men at det naturligvis også har sine begrænsninger.
Det du efterlyser er måske kun muligt med et script -og måske kan det slet
ikke gøres, så i stedet for at svare lidt surt, så burde du nok have nøjedes
med de sidste fire ord i dit indlæg.

Det er korrekt at mange stadig anvender en computer som en skrivemaskine,
men det kan du jo komme ud over ved at forklare kort før formularen at de
ikke skal trykke på ENTER - Der er jo også rigtig mange der ikke læser
tingene ordentligt før de sender noget afsted, så du undgår næppe formularer
der er "tomme" eller ufuldstændige. De fleste er nok vant til at anvende et
moderne tekstbehandlingsprogram og ved derfor at de ikke skal trykke på
enter efter linjeslut. De få der ikke er vant til det, er som regel dem der
hører til "skrivemaskinegenerationen" -altså dem der lærte at anvende en
skrivemaskine og tifingret blindskriftsystem med ENTER ved linjeskift. I dag
er det sjældent at man anvender en rigtig skrivemaskine, og derfor er det
mere normalt at skrive ud i en køre uden at tænke på linjeskift. Det er
flere generationer siden at man anvendte skrivemaskiner - ikke en gang
politiet anvender dem længere, så din frygt for at folk skulle trykke på
ENTER ved linjeskift er nok slet ikke eksisterende eller kun eksisterende i
et beskedent omfang, men hvis du vil have hjælp af de få virkelige
kapaciteter i dette forum vedr. FP, så vil jeg anbefale dig at være lidt
mere venlig over for dem der vitterlig ved noget om tingene her. Bare et
rigtig godt råd.

Fra : Jens

Dato : 03-11-10 08:46

Hej NG

Jeg har åbenbart formuleret mit spørgsmål lidt udtydeligt, så jeg prøver
igen.

Jeg har en frontpageformular, hvor der er en "submit"-knap og ikke andre
knapper. På formularen er der mange felter, der kan udfyldes, men som
sjældent alle bliver udfyldt.

Mit problem er, at når man trykker på "Enter", trykker man på
"submit"-knappen. Kan jeg undertrykke enter-funktionen eller kan jeg lave
[...]

De få, der trykke enter og oplever, at der ingenting sker, vil sagtens kunne
finde ud af, at klikke på "submit" uden at blive irriteret og dermed er alle
glade.

Håber I kan hjælpe mig.

mvh
Jens

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-12-10 18:52

Jens skrev:
> [...]
> finde ud af, at klikke på "submit" uden at blive irriteret og dermed er alle

Det var klart nok i første omgang. At du
ikke har fået et klart svar kan skyldes
to forhold:

Dit problem kan ikke løses uden at bruge
JavaScript eller noget serverside scripting.
Det er der andre grupper til. Og jeg er
sikker på at en løsning vil føre til
voldsomme problemer for dem, der indlæser
siden.

Dernæst og nok så vigtigt: Det du ønsker
er direkte imod den funktionalitet, der
ligger til grund for et aktivt element,
hvadenten dette er et link eller et formular-
felt: At aktivt element vælges ved et klik
/eller/ ved at vælge elementet med tastaturet.
Det andet klik i et dobbeltklik /eller/
enter-tasten aktiverer elementet.

Du kan ikke egenhændigt ændre på den
grundlæggende funktionalitet på WWW.