Javascript: Nedtælling til bestemt dag
Fra : Martin Ploug

Dato : 01-11-10 21:55

Hej

Jeg overvejer at finde og indsætte et script, der
tæller ned til en bestemt dag. Jeg vil kun have visning
af antal dage og altså ikke noget med klokkeslæt, måneder
osv. Jeg vil gerne undgå, at det står som en value i et
formularfelt, som jeg har set det nogle steder.

Jeg vil gerne have det så jeg kan vise det som:
"Hjemmesiden lukker om (antal) dage / dag."
og på selve dagen: "Hjemmesiden lukker i dag."

Jeg har søgt på Google med javascript countdown, og har
bl.a. fundet denne side:
http://www.javascriptkit.com/script/script2/countbirth.shtml

og det ligger vel egentligt rimeligt tæt på det jeg ønsker.

Jeg har så modificeret den lidt til mit behov:
http://www.detour.dk/js/countdown.htm

Jeg får en fejl og en advarsel på linje 37:
http://tinyurl.com/2uuwwcr

Kan jeg komme af med den fejl?

Jeg ved ikke, hvor meget jeg må lave om det, men kan/må jeg lave
om, så der i stedet for " (antal) dage til hjemmesiden lukker."
kommer til at stå "Hjemmesiden lukker om (antal) dage" ?

Og må jeg fjerne:

"This free script provided by
JavaScript Kit" ?

Eller er der nogen, der kan henvise til et tilsvarende script,
der ligger endnu tættere på det jeg ønsker?

Hmm, det blev en længere smøre.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-11-10 23:04

Martin Ploug sendte dette med sin computer:
8X
> Kan jeg komme af med den fejl?
> Og må jeg fjerne:
> "This free script provided by JavaScript Kit" ?
8X

Fejlen skyldes, at scriptet ikke er masket rigtigt af til at være
XHTML.

Hvis du retter fejlen, og/eller retter i teksten, er det ikke det
script du har "lånt" længere.
I øvrigt kan den slags vist ikke copyrightes - i hvert fald kan det
være en del vanskeligt at bevise, at det er noget du har hentet, hvis
du lader være med at skrive det.
Om det så vil være pænt af dig, er en anden sag.
Der er nogen af den slags "hjælpere" der tager sig selv lidt for
højtideligt.

Det du gerne vil, kan vist lade sig gøre på en 4-5 linier, i stedet for
en hel roman...
Se evt. eksempler på
https://developer.mozilla.org/en/JavaScript/Reference/Global_Objects/Date
og spørg hvis du skal have mere hjælp.
(Har ikke tid lige nu, men bistår gerne).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 02-11-10 16:06

Den 01-11-2010 23:03, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> og spørg hvis du skal have mere hjælp.
> (Har ikke tid lige nu, men bistår gerne).

Hej Birger

Mange tak for dit indlæg.

> Fejlen skyldes, at scriptet ikke er masket rigtigt af til at være
> XHTML.
Jeg ved ikke, hvordan dette gøres, men jeg vil gerne have hjælp til at
finde et kortere og mere simpelt script, hvis du mener det kan gøres
på ca. 5 linjer i stedet.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 02-11-10 18:25

Den 02-11-2010 16:06, Martin Ploug skrev:

> [...]
> Jeg ved ikke, hvordan dette gøres, men jeg vil gerne have hjælp til at
> finde et kortere og mere simpelt script, hvis du mener det kan gøres

http://www.eksperten.dk/spm/855255
har jeg nu fundet nedenstående.
Det prøver jeg lige at arbejde videre med.

Da det snart er jul, nedtæl til 24-12
<SCRIPT language=JavaScript>
<!--
var now = new Date();
var birthd = new Date("dec 24, 2008");
var toGo = birthd.getTime() - now.getTime();
var days = Math.floor(toGo / (1000 * 60 * 60 * 24));

if (days < 0)
document.write("Jul lige <u>nu</u>!!");

else if (days < 1)
document.write("Jul i morgen.")

else
document.write("Jul om <u>" + days + "</u> dage.")
//-->

</SCRIPT>