Er det nogen der kan hjælpe mig med at tyd~
Fra : KHH

Dato : 26-10-10 09:48

Hjælp, det kniber med, at tyde præstens kragetæer!

Kirkebog for fødte i Fanfjord, Mønbo herred i Præstø amt

KB for Fanfjord 1825-1838
Opslag 216, nr. 21, den første post øverst på siden om Johanne Kirstine
Nielsen

Datoerne er det naturligvis ingen problemer med.

* 22-juli-1838, døbt. 16, post trinitatis 30 september

Men forældrenes navne kniber det med Jeg får det til Husm. Niels ? og ?
Pedersen ???

Faddere : ? Karsten Karstensens hustru i Tjørnemark, Gaardmand Cristen
Jeppesen, ungkarl ? Nielsen af Tjørnemark, ungkarl Jens Peter af Tostenæs
samme sted.

Håber at det er nogen der bedre kan tyde dette, end jeg har gjort

Fra : Henning Christensen

Dato : 27-10-10 04:35

Nej, det er ikke så let, men her er et par forslag:

Forældrene:
Hmd. Niels Petersen og
H:(ustru) Mette Peders Datter af
Tostenæs

Fadderne:
Vidner: Karsten Karstensens Hust. Marie
i Tiørnemark, Grdmd. Christian Jeppesens
Datter ? af Tostenæs, Ungkarl
Hans Nielsen af Tiørnemarke, Ungkarl
Jens Peter af Tostenæs og Hmd. Niels
Hansen ibid. -

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 27-10-10 20:43

Den 26-10-2010 09:48, KHH skrev:
> [...]
> samme sted.
>
> Håber at det er nogen der bedre kan tyde dette, end jeg har gjort

Jeg læser det som:
Hsmd. Njels Hansen og H. Mette Peders Datter af Tostenæs

Arbmd. Karsten Karstesens Hust. Marie i Tiørnemarke, Grdmd. Christian
Jeppesens Dater Lisbeth af Tostenæs, Ungkarl Hans Nielsen af
Tiørnemarke, Ungkarl Jens Peter af Tostenæs og Hsmd. Niels Hansen ibid.

Venlig hilsen
Arne

Fra : KHH

Dato : 27-10-10 23:57

> [...]
> Jeppesens Dater Lisbeth af Tostenæs, Ungkarl Hans Nielsen af
> Tiørnemarke, Ungkarl Jens Peter af Tostenæs og Hsmd. Niels Hansen ibid.

Dette er nok det rigtige, det matcher i alle tilfælde med de bavne jeg fandt
i folketællingen for 1840 i Fanfjord. (Optælleren skriver noget pænere end
præsten gjorde >)