Hvad går gaalt her?
Fra : Tom Andersen

Dato : 23-10-10 12:25

http://www.jobsafe.dk/koekkenhaven/groentsagerne/groentsager.htm

Det er en skabelon, som jeg har fået fra Jørgen Farums side.

Jeg vil have henholdsvis et højre- og venstrestillet billede med såvel
billedtitel og billedtekst.

Det skal se ud som IE 7 og - 8 viser det. I FF og GC ser det forkert ud.

Jeg har prøvet at placere clear left, right, both på elementerne div.pixr
og -l, men ligemeget hjælper det.

Tom

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-10-10 15:11

Den 23-10-2010 13:25, Tom Andersen skrev:
> [...]
>
> Jeg har prøvet at placere clear left, right, both på elementerne div.pixr

Det er de efterfølgende elementer, der skal clear'es,
in casu h2 elementerne til hver sektion.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-10-10 15:14

Den 23-10-2010 16:11, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det er de efterfølgende elementer, der skal clear'es,
> in casu h2 elementerne til hver sektion.

PS. Download og installer Web Developer
Toolbar til Firefox. Den giver et fortrinligt
overblik over hvilke elementer der er til Firefox.

Desuden: Hvis noget vises forkert i Firefox
og OK i Internet Explorer er det IE, der er
noget galt med.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-10-10 20:27

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Desuden: Hvis noget vises forkert i Firefox
> og OK i Internet Explorer er det IE, der er
> noget galt med.

Det kan man demonstrere med et link jeg faldt
over tilfældigt i eftermiddag:

http://commit2web.dk

Hvis alt kan gå galt, er det gået galt her

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 24-10-10 19:32

Den 23-10-2010 21:26, Allan Vebel skrev:
> Jørgen Farum Jensen skrev:
>
> http://commit2web.dk
>
> Hvis alt kan gå galt, er det gået galt her

Det er længe siden jeg har denne:

Jeg ved heller ikke om Firefox er mere striks end IE :

DIV#LayoutLYR { position:absolute; top:0; left:0; z-index: 1;
visibility:hidden; }
DIV#Picture8LYR { position:absolute; visibility:inherit; top:110;
left:151; width:470; height:226; z-index:1 }

Hvis det øverste er rigtigt, så er det jo klart at Firefox intet viser.

--
Ib K. Jensen :: www.ikjensen.dk
Only a Genealogist regards a step backwards as progress.

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-10-10 22:00

Ib K. Jensen skrev:

> Jeg ved heller ikke om Firefox er mere striks
> end IE :

Tilsyneladende, siden IE kan vise siden.

Andre browsere viser bare siden på en mærkelig
måde, fordi alt er positioneret - helt uden at tænke
på hvordan det ser ud andre steder.

Sådan en virksomhed lever sikkert ikke ret længe

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-10-10 11:20

Det kunne se ud til at de har nogen der læser med her. Ihvertfald er
der idag kun et "Siden er under opdatering" og et logo. Ingen absolut
positionering kun relativ og det går fint med de to divs der er på
siden. Alle moderne browsere burde kunne vise den nogenlunde korrekt
lige nu. Kun nogenlunde for på trods af den minimalistiske side har de
2 HTML fejl i form af manglende "" to steder (begge i img tag'et) og
en CSS fejl med ikke at angive enhed på font-size. Firefox har et
problem med at regne højde ud i % på de relativt positionerede divs
men det er FFs fejl såvidt jeg kan se. Safari, Chrome, og IE9 beta
viser det efter min mening korrekt. Så må man jo se hvordan det
færdige resultat bliver.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-10-10 11:50

Jens Peter Karlsen skrev:

> i dag kun et "Siden er under opdatering" og et
> logo.

Alle undersiderne ligger der endnu - find dem med
Google!

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-10-10 16:24

Når de kan lave 3 fejl på 10 linier så vil jeg nødig se hvordan en af
deres gamle sider ser ud.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-10-10 12:38

Kikkede lige på deres support side og ud fra brugen af <layer> og
andre tags kan man se at siden oprindeligt er skrevet til Netscape 4
og aldrig opdateret. Det er noget useriøst synes jeg.

Fra : Tom Andersen

Dato : 23-10-10 17:28

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er de efterfølgende elementer, der skal clear'es,
> in casu h2 elementerne til hver sektion.

Jeg har prøvet både left, right og both på h2. Jeg får det bedste resultat
med both, men det ser nu stadig underligt ud :(

Når du skriver "hver sektion", mener du så at jeg skal formdeklarere
forskellige h2 alt efter afsnitsplacering?
Ideen kommer fra "Webdesign med stylesheets", men jeg tror der er noget ved
float jeg ikke helt har fattet endnu :)

Tom

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-10-10 20:13

Den 23-10-2010 18:27, Tom Andersen skrev:
> [...]
> forskellige h2 alt efter afsnitsplacering?
> Ideen kommer fra "Webdesign med stylesheets", men jeg tror der er noget ved

Det er ikke nogen idé, det er sådan man gør.
Lige på det her punkt er der ikke så meget at
forstå:

Indhold der i kildekoden følger på et float'et element
vil flyde op "på den anden side", hvis der er plads til
det og hvis ikke det efterfølgende element er clear'et.

Her er en eksempelside:
http://webdesign101.dk/x/multifloat/

Og så vil jeg be' dig om at bruge mumletekst i dine
eksempler ii stedet for afsnit fra mine artikler.
Brug for eksempel
http://webdesign101.dk/cssbog/mumle.html

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Tom Andersen

Dato : 23-10-10 21:35

> [...]
> vil flyde op "på den anden side", hvis der er plads til
> det og hvis ikke det efterfølgende element er clear'et.

Jeg har det næsten nu via formdeklarationerne .cr og .cl, som du beskriver i
din bog. Men h2 klasker helt op "i enden" på den floatede div - uanset
margin på divén.
I FF altså - i IE7 er det som jeg ønsker det.

> Og så vil jeg be' dig om at bruge mumletekst i dine
> eksempler ii stedet for afsnit fra mine artikler.
> Brug for eksempel
> http://webdesign101.dk/cssbog/mumle.html

OK, det må jeg se at få gjort snart. Der er dog ikke link til siderne, så
skaden er ikke så stor .)

Tom

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-10-10 22:11

Tom Andersen skrev:

> OK, det må jeg se at få gjort snart. Der er dog
> ikke link til siderne, så skaden er ikke så stor .)

Et link er kun en fordel, men du må ikke genbruge
andres tekster på din egen side.

For et par år siden var der en i Ålborg der kopierede
adskillige artikler fra http://html-faq.dk, og lagde dem
ud i et forum, som om han selv havde skrevet det.

Han var hverken til at hugge eller stikke i, men hans
udbyder fik det lukket til sidst.

Du er heldigvis mere fornuftig, og fjerner Jørgens
tekst fra din hjemmeside.

Der skal jo ikke ret meget til, så har du dig egen
tekst

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-10-10 22:28

Den 23-10-2010 22:34, Tom Andersen skrev:
> [...]
> din bog. Men h2 klasker helt op "i enden" på den floatede div - uanset

Et floatet element har ikke nogen iboende højde
udover den indholdet giver elementet og indvirker
derfor ikke på flow'et (omløbet) af de øvrige elementer.

I mit eksempel skabes den lodrette afstand mellem
billed-div'en og den efterfølgende tekst af
margin-bottom på p-elementet i billedteksten. Du
havde oprindeligt HTML-billedtekster på din side.

Alle disse ting vil du selv klart kunne se, hvis du
have web developer. Så gør det nu!

Float er ikke særlig intuitivt, så derfor har jeg
skrevet et helt kapitel om både teorien og den praktiske
anvendelse. Dete r ikke stof man bare kan skimme igennem.

Det svarer sig at lave nogle øvelser som dem der
illustrerer bogens 8 float-regler. /Forstår du dem/ er
den hjemme.

Det er sådan set mere princippet.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Tom Andersen

Dato : 24-10-10 12:28

> Alle disse ting vil du selv klart kunne se, hvis du
> have web developer. Så gør det nu!

Det har jeg gjort nu, men kan du give mig et hint til, hvor i programmet du
ser "tingene"?

Umiddelbart synes jeg, at der er mange funktioner...

Tom

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-10-10 15:42

Den 24-10-2010 13:27, Tom Andersen skrev:
> "Jørgen Farum Jensen"<jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg gjort nu, men kan du give mig et hint til, hvor i programmet du
> ser "tingene"?

"Fremhæv" menuen.

> Umiddelbart synes jeg, at der er mange funktioner...

Ja, og derfor er det et utroligt stærkt værktøj.
Men det kræver naturligvis at man bruger lidt tid på at
sætte sig ind i det.

Prøv at tænke på denne måde: Hvis nogen forærede
dig en drejebænk, ville du så ikke skulle bruge
lidt tid på at studere værktøjet, før du
får det fulde udbytte af det?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-10-10 17:37

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Prøv at tænke på denne måde: Hvis nogen forærede
> dig en drejebænk, ville du så ikke skulle bruge
> lidt tid på at studere værktøjet, før du
> får det fulde udbytte af det?

På sin vis er det en dårlig sammenligning.

Mange ville aldrig kunne få det fulde udbytte af en drejebænk uden
forkundskaber.

Så svært er webdesign altså heller ikke.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Tom Andersen

Dato : 24-10-10 18:40

> [...]
>
> Prøv at tænke på denne måde: Hvis nogen forærede
> dig en drejebænk, ville du så ikke skulle bruge
> lidt tid på at studere værktøjet, før du

Jo - jeg bare så utålmodig .)

Nu virker det iøvrigt - men kun via en indholdsløs div...

Tom

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-10-10 22:29

On 24-10-2010 13:27, Tom Andersen wrote:
> [...]
> ser "tingene"?
>
> Umiddelbart synes jeg, at der er mange funktioner...

Ja der er mange funktioner, men du må tage dem stille og roligt, en
efter en

Jeg var ved at rive håret af, indtil jeg fandt på at bruge "Vis
div-rækkefølge". Så stod det lysende klart hvad problemet var.

Jeg har lavet et par billeder der illustrerer funktionen:

http://www.webdesign.ranunkelvej.com/test3/test.html

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-10-10 10:57

On 25 Okt., 12:49, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Alle undersiderne ligger der endnu - find dem med
> Google!

Fuck det at de ikke kan finde ud af at lave CSS og HTML, samt at man
ikke kan se noget indhold, fordi det hele er JS, eller at de ikke kan
finde ud af korrekt encoding, men jeg synes det virker fordækt, når
man linker tilbage til firmaet fra kundesider. Og så skjuler de links
med CSS. Det er de færreste kunder, som ved, de faktisk betaler mere
end den pålydende pris (eller laver gratis arbejde), når et
webdesignfirma laver den slags narrestreger.

Kreatønoter hører til i meta, HTML/CSS- og JS-remarks, ikke som links,
og ikke som tekst på en del af siden. Aldrig. Det er helt og holdent
kundens område. Af samme grund vil man også (hvis det er et seriøst
firma) om muligt betale sig fra inline noter om, hvem, som har lavet
de forskellige templates, at det er WordPress/Joomla osv. som er
sidens emne fuldstændigt uvedkommende (talt helt generelt).

MVH
Rune Jensen