hent fil og viderestil
Fra : Sune Storgaard

Dato : 21-10-10 18:30

Jeg forsøger at forbedre download funktionen på en hjemmeside, hvor der
ligger et fjernstyringsværktøj. Som det er nu er der bare linket
direkte til exe filen, det fungerer rimeligt okay.
Nu kunne jeg godt tænke mig at brugeren blev viderestillet til en anden
side, når de havde fået tilbudt filen.

Kravene er:

-Det skal virke både for folk med og ude javascript, og laver ikke
unødigt meget ballade med browseren (den naturlige advarsel med exe
filer skal ikke omgåes).
Må ikke skabe extra advarsler som kan forvirre brugeren/browser

-Det er fjern support værktøj til Windows, hvordan den opfører sig på
Amiga, Linux , Mac og andet er irreleveant, men skal helst validere..

Jeg er kommet til teoretiske 2 løsningsmodeller:

1) Javascript, der involveres et eller andet link+script, der gør det
ønskede, dvs. tilbyder brugeren filen, og hvis brugeren har javascript,
sendes han/hun videre til side2, ellers modtager de bare filen og bliver
på siden.

Problemet er her at jeg ikke lige umiddelbart har kunne google mig frem
til noget der virker, nedenstående eksempel er ønsketænkning.
'>'>http://www.example.com/side2');"> support </a>

2) Istedet for at starte downloaded på selve linket, linkes der istedet
til side2, hvor siden så forsøger at sende .exe filen til brugeren.
Problemet her er at browsere opfører sig forskelligt på om man klikker
direkte på .exe filen, eller om den sendes til brugere via f.eks. PHP's
header, eller javascript.

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at placere et direkte link der siger
"Hvis download ikke startede, klik her", som plan B, men det andet skal
helst virke.

Det kan virke banalt, men for nogle folk kan det være en sej kamp at
klikke på et link og åbne en fil.Så derfor er det vigtigt at det ikke
gør noget sværere for brugeren, blot giver mulighed for at viderstille
hvis det ikke giver gener.

Nogen ide til en gylden måde at gøre det på ?