/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Tags i Notepad++
Fra : Kurt Hansen


Dato : 17-10-10 09:12

Da der ikke findes en speciel gruppe for webdesignsoftware, går jeg ud
fra at det er on topic af spørge her?

Jeg forsøger at vænne mig til Notepad++ i stedet for Stones Webwriter,
som jeg ellers er så glad for. Der er mange gode features i Notepad++,
men jeg finder den temmelig rodet og uoverskuelig i menuerne.

Jeg savner en hurtig måde at sætte tags på. Hvis jeg f.eks. markerer
to eller flere ord og gerne vil have dem omsluttet med <span></span>,
hvad gør jeg så? Jeg kender godt autocompletion, men det er jo ikke
til megen nytte. Når jeg har skrevet "<sp" kan jeg trykke på
Ctrl-Spacebar og vælge <span>, men det er der jo ikke sparet tastetryk
ved og jeg skal gøre det samme for sluttagget.

I Webwriter kan jeg højreklikke på f.eks. en <a href> og i den
oppoppende dialogboks kan jeg så vælge og redigere alt hvad der hører
til. Den mulighed kan jeg ikke finde i Notepad++, ligesom jeg heller
ikke kan placere markøren der hvor jeg vil have indsat et billede,
trykket på en knap eller et menupunkt og vælge "Indsæt billede/weblink
eller whatever".

Hjælpen er på engelsk og det har jeg da lært i skolen, men jeg synes
formuleringen er lidt nørdet.

 
 
Tom Andersen (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Tom Andersen


Dato : 17-10-10 09:28


"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse
news:m3alb65pa5nsvnm956jmeo9t10frl2kj1j@4ax.com...
> Da der ikke findes en speciel gruppe for webdesignsoftware, går jeg ud
> fra at det er on topic af spørge her?
>
> Jeg forsøger at vænne mig til Notepad++ i stedet for Stones Webwriter,
> som jeg ellers er så glad for. Der er mange gode features i Notepad++,
> men jeg finder den temmelig rodet og uoverskuelig i menuerne.
>
> Jeg savner en hurtig måde at sætte tags på. Hvis jeg f.eks. markerer
> to eller flere ord og gerne vil have dem omsluttet med <span></span>,
> hvad gør jeg så? Jeg kender godt autocompletion, men det er jo ikke
> til megen nytte. Når jeg har skrevet "<sp" kan jeg trykke på
> Ctrl-Spacebar og vælge <span>, men det er der jo ikke sparet tastetryk
> ved og jeg skal gøre det samme for sluttagget.
>
> I Webwriter kan jeg højreklikke på f.eks. en <a href> og i den
> oppoppende dialogboks kan jeg så vælge og redigere alt hvad der hører
> til. Den mulighed kan jeg ikke finde i Notepad++, ligesom jeg heller
> ikke kan placere markøren der hvor jeg vil have indsat et billede,
> trykket på en knap eller et menupunkt og vælge "Indsæt billede/weblink
> eller whatever".
>
> Hjælpen er på engelsk og det har jeg da lært i skolen, men jeg synes
> formuleringen er lidt nørdet.


Hvorfor så skifte program ?

Tom



Jens Peter Karlsen (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 17-10-10 09:55

Sikkert fordi SW ikke har været opdateret i lang tid og begynder at
vise alderen.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Sun, 17 Oct 2010 10:27:57 +0200, "Tom Andersen" <ingen@mail.dk>
wrote:

>Hvorfor så skifte program ?
>
>Tom
>

Erik Ginnerskov (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 20-10-10 23:19

Jens Peter Karlsen wrote:
> Sikkert fordi SW ikke har været opdateret i lang tid og begynder at
> vise alderen.

Stones WebWriter virker aldeles glimragende i min Vista. Mon ikke også den
gør i Win7?

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk



Erik Olsen (21-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 21-10-10 08:46

Erik Ginnerskov wrote:

> Stones WebWriter virker aldeles glimragende i min Vista. Mon ikke
> også den gør i Win7?

Version 4.1.1.19 som jeg benytter på Windows Vista, laver bare nogle
fejl i koden i forhold til HTML-standarderne. Kan man leve med det, er
det et glimrende program.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Erik Ginnerskov (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 25-10-10 00:38

Erik Olsen wrote:

> Version 4.1.1.19 som jeg benytter på Windows Vista, laver bare nogle
> fejl i koden i forhold til HTML-standarderne. Kan man leve med det, er
> det et glimrende program.

OK, jeg sidder med en 4.0.8 - jeg anede ikke, der findes nyere, det har
længe været standardviden, at programmet ikke bliver opdateret. At dømme
efter beskrivelsen af tilføjelserne/rettelserne i de nyere versioner på
http://webwriter.dk ser der heller ikke ud til at være grund til at
opdatere.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk



Erik Olsen (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 25-10-10 09:03

Erik Ginnerskov wrote:
> Erik Olsen wrote:
>
>> Version 4.1.1.19 som jeg benytter på Windows Vista, laver bare nogle
>> fejl i koden i forhold til HTML-standarderne. Kan man leve med det,
>> er det et glimrende program.
>
> OK, jeg sidder med en 4.0.8 - jeg anede ikke, der findes nyere, det
> har længe været standardviden, at programmet ikke bliver opdateret.
> At dømme efter beskrivelsen af tilføjelserne/rettelserne i de nyere
> versioner på http://webwriter.dk ser der heller ikke ud til at være
> grund til at opdatere.

[Om Stone's WebWriter]

Åh jo, der er faktisk rettet en vigtig fejl i den seneste opdatering.
Det med at programmet ikke opdateres, er en sandhed med modifikationer.
Det lykkedes da mig at få lavet en fejlrettelse.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Erik Ginnerskov (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 25-10-10 22:55

Erik Olsen wrote:

> Åh jo, der er faktisk rettet en vigtig fejl i den seneste opdatering.

Ja, han rettede en fejl (problemer med autodato), der opstod ved opdatering
fra 4.0.8 (fjernelse af grafisk editor).

> Det med at programmet ikke opdateres, er en sandhed med
> modifikationer.

Det kan jeg da forstå. Men da han ikke oplyser at have tilføjet noget og den
grafiske editor ikke er i vejen for mit arbejde i kodeeditoren, ser jeg
ingen grund til at opdatere.

> Det lykkedes da mig at få lavet en fejlrettelse.

Fortæl.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk



Jens Peter Karlsen (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 17-10-10 10:01

Denne gruppe handler om HTML og CSS. dk.edb.internet.webdesign er mere
generel.
Kender desværre ikke programmet.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Sun, 17 Oct 2010 10:11:44 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

>Da der ikke findes en speciel gruppe for webdesignsoftware, går jeg ud
>fra at det er on topic af spørge her?

Karl Erik Christense~ (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 17-10-10 10:14

On 17-10-2010 10:11, Kurt Hansen wrote:
> Da der ikke findes en speciel gruppe for webdesignsoftware, går jeg ud
> fra at det er on topic af spørge her?
>
> Jeg forsøger at vænne mig til Notepad++ i stedet for Stones Webwriter,
> som jeg ellers er så glad for. Der er mange gode features i Notepad++,
> men jeg finder den temmelig rodet og uoverskuelig i menuerne.
>
> Jeg savner en hurtig måde at sætte tags på. Hvis jeg f.eks. markerer
> to eller flere ord og gerne vil have dem omsluttet med<span></span>,
> hvad gør jeg så? Jeg kender godt autocompletion, men det er jo ikke
> til megen nytte. Når jeg har skrevet "<sp" kan jeg trykke på
> Ctrl-Spacebar og vælge<span>, men det er der jo ikke sparet tastetryk
> ved og jeg skal gøre det samme for sluttagget.
>
> I Webwriter kan jeg højreklikke på f.eks. en<a href> og i den
> oppoppende dialogboks kan jeg så vælge og redigere alt hvad der hører
> til. Den mulighed kan jeg ikke finde i Notepad++, ligesom jeg heller
> ikke kan placere markøren der hvor jeg vil have indsat et billede,
> trykket på en knap eller et menupunkt og vælge "Indsæt billede/weblink
> eller whatever".
>
> Hjælpen er på engelsk og det har jeg da lært i skolen, men jeg synes
> formuleringen er lidt nørdet.

Jeg skal da ikke kloge mig på Notepad++, for det er mange år siden jeg
skippede Windows til fordel for Linux.
Men har du undersøgt om der findes et plug-in?
Notepad++ er jo ikke en decideret html-editor:

http://sourceforge.net/apps/mediawiki/notepad-plus/index.php?title=Plugin_Central

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com
http://webdesign.ranunkelvej.com - Artikler om webdesign

Steffen Nørregaard (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Steffen Nørregaard


Dato : 17-10-10 10:51

Kurt Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg savner en hurtig måde at sætte tags på. Hvis jeg f.eks. markerer
> to eller flere ord og gerne vil have dem omsluttet med <span></span>,
> hvad gør jeg så?
Hvis du bruger windows kan du i webwriter markere ordene og trykke crtl +
x; derefter sætter du start og sluttag ind samme sted og paster (crtl +
v)ordene ind mellem start og slut tag.
Jeg kender ikke Notepad++. Jeg brugerr Stone Webwriter og er glad for
den, selvom den som det meste gratis software kunne trænge til en
opdatering.
mvh
Steffen

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Kim Ludvigsen (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 17-10-10 16:23

Kurt Hansen skrev::

> Jeg savner en hurtig måde at sætte tags på. Hvis jeg f.eks. markerer
> to eller flere ord og gerne vil have dem omsluttet med<span></span>,
> hvad gør jeg så?

Du kan bruge makroer. Ikke som ønset ved at markere ord, du
skal indsætte tag'ene ét ad gangen med hver deres makro.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Verdens mest præcise og detaljerede horoskoper:
http://ugens-horoskop.dk

Bertel Lund Hansen (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-10-10 17:37

Kurt Hansen skrev:

> Jeg forsøger at vænne mig til Notepad++ i stedet for Stones Webwriter,
> som jeg ellers er så glad for. Der er mange gode features i Notepad++,
> men jeg finder den temmelig rodet og uoverskuelig i menuerne.

Brug begge editorer. Jeg buger HTML-kit fordi jeg kan sætte tags
automatisk, og så laver jeg det 'almindelige' redigeringsarbejde
i min yndlingseditor (MED).

Sæt begge editorer op til at genindlæse filen automatisk hvis et
eksternt program ændrer den. Så har du hele tiden den opdaterede
version.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Ploug (17-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin Ploug


Dato : 17-10-10 18:23

Den 17-10-2010 18:37, Bertel Lund Hansen skrev:
> Kurt Hansen skrev:
>
>> Jeg forsøger at vænne mig til Notepad++ i stedet for Stones Webwriter,
>> som jeg ellers er så glad for. Der er mange gode features i Notepad++,
>> men jeg finder den temmelig rodet og uoverskuelig i menuerne.
>
> Brug begge editorer. Jeg buger HTML-kit fordi jeg kan sætte tags
> automatisk, og så laver jeg det 'almindelige' redigeringsarbejde
> i min yndlingseditor (MED).
>
> Sæt begge editorer op til at genindlæse filen automatisk hvis et
> eksternt program ændrer den. Så har du hele tiden den opdaterede
> version.
>

Jeg ved godt, at det er Notepad++ der spørges til, men prøv evt. at
kigge på editorerne fra http://www.blumentals.net/. De er dog ikke
gratis. Jeg er rigtig godt tilfreds med Rapid PHP.

scootergrisen (17-10-2010)
Kommentar
Fra : scootergrisen


Dato : 17-10-10 22:50

Prøv det plugin som hedder Webedit på listen her :
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/notepad-plus/index.php?title=Plugin_Central

Jeg har godt nok ikke kunne få ikonerne til at komme frem men det virker
hvis man bruger menuen.

Her er nogle screenshots :
http://www.devarticles.in/miscelleneous/how-to-add-html-tag-keyboard-and-toolbar-shortcuts-to-notepad-2/#HowTo

Læs i WebEdit.txt filen hvordan du gør.

Den 17-10-2010 10:11, Kurt Hansen skrev:
> Da der ikke findes en speciel gruppe for webdesignsoftware, går jeg ud
> fra at det er on topic af spørge her?
>
> Jeg forsøger at vænne mig til Notepad++ i stedet for Stones Webwriter,
> som jeg ellers er så glad for. Der er mange gode features i Notepad++,
> men jeg finder den temmelig rodet og uoverskuelig i menuerne.
>
> Jeg savner en hurtig måde at sætte tags på. Hvis jeg f.eks. markerer
> to eller flere ord og gerne vil have dem omsluttet med<span></span>,
> hvad gør jeg så? Jeg kender godt autocompletion, men det er jo ikke
> til megen nytte. Når jeg har skrevet "<sp" kan jeg trykke på
> Ctrl-Spacebar og vælge<span>, men det er der jo ikke sparet tastetryk
> ved og jeg skal gøre det samme for sluttagget.
>
> I Webwriter kan jeg højreklikke på f.eks. en<a href> og i den
> oppoppende dialogboks kan jeg så vælge og redigere alt hvad der hører
> til. Den mulighed kan jeg ikke finde i Notepad++, ligesom jeg heller
> ikke kan placere markøren der hvor jeg vil have indsat et billede,
> trykket på en knap eller et menupunkt og vælge "Indsæt billede/weblink
> eller whatever".
>
> Hjælpen er på engelsk og det har jeg da lært i skolen, men jeg synes
> formuleringen er lidt nørdet.

Kurt Hansen (18-10-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 18-10-10 06:07

On Sun, 17 Oct 2010 23:49:41 +0200, scootergrisen
<scootergrisen@gmail.com> wrote:

>Den 17-10-2010 10:11, Kurt Hansen skrev:
>> Da der ikke findes en speciel gruppe for webdesignsoftware, går jeg ud
>> fra at det er on topic af spørge her?
>>
>> Jeg forsøger at vænne mig til Notepad++ i stedet for Stones Webwriter,
>> som jeg ellers er så glad for. Der er mange gode features i Notepad++,
>> men jeg finder den temmelig rodet og uoverskuelig i menuerne.
>>
>> Jeg savner en hurtig måde at sætte tags på. Hvis jeg f.eks. markerer
>> to eller flere ord og gerne vil have dem omsluttet med<span></span>,
>> hvad gør jeg så? Jeg kender godt autocompletion, men det er jo ikke
>> til megen nytte. Når jeg har skrevet "<sp" kan jeg trykke på
>> Ctrl-Spacebar og vælge<span>, men det er der jo ikke sparet tastetryk
>> ved og jeg skal gøre det samme for sluttagget.

>Prøv det plugin som hedder Webedit på listen her :
>http://sourceforge.net/apps/mediawiki/notepad-plus/index.php?title=Plugin_Central

Det var lige det jeg savnede. Fungerer fint i standardopsætning, så nu
skal der forskes til brugertilpasning. Tak

Martin (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 25-10-10 15:05

On 17-10-2010 10:11, Kurt Hansen wrote:
> Da der ikke findes en speciel gruppe for webdesignsoftware, går jeg ud
> fra at det er on topic af spørge her?
>
> Jeg forsøger at vænne mig til Notepad++ i stedet for Stones Webwriter,
> som jeg ellers er så glad for. Der er mange gode features i Notepad++,
> men jeg finder den temmelig rodet og uoverskuelig i menuerne.
>
> Jeg savner en hurtig måde at sætte tags på. Hvis jeg f.eks. markerer
> to eller flere ord og gerne vil have dem omsluttet med<span></span>,
> hvad gør jeg så? Jeg kender godt autocompletion, men det er jo ikke
> til megen nytte. Når jeg har skrevet "<sp" kan jeg trykke på
> Ctrl-Spacebar og vælge<span>, men det er der jo ikke sparet tastetryk
> ved og jeg skal gøre det samme for sluttagget.

Nej puhaa - sikke mange tastetryk
intype/textmate (alt efter hvilket OS man nu kører) rykker dejligt

doctype <tab> Så får man en liste over hvilke man vil indsætte
html <tab> indsætter
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en">

</html>

div
giver
<div id="iii" class="ccc">
   
</div>
Hvor først id="iii" er markeret - så er tab igen så er det kun iii der
er markeret tab igen så er class="ccc" markeret og tab igen ccc markeret

og sådan er det med alle tags
Dog mangler <hX> tags, men det er jo bare at ændre bundlen, så er de på.

intype er gratis, mens textmate koster

Jens Peter Karlsen (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 25-10-10 16:27

Så er det jo bare synd hvis man skriver på dansk.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Mon, 25 Oct 2010 16:04:32 +0200, Martin <maa@scandesigns.invalid>
wrote:

>html <tab> indsætter
><html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en">

Kurt Hansen (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 25-10-10 17:04

On Mon, 25 Oct 2010 17:26:34 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Så er det jo bare synd hvis man skriver på dansk.
>
>Regards Jens Peter Karlsen.
>
>On Mon, 25 Oct 2010 16:04:32 +0200, Martin <maa@scandesigns.invalid>
>wrote:
>
>>html <tab> indsætter
>><html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en">

Tags er vel på GB'sk?

Erik Ginnerskov (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 25-10-10 22:56

Kurt Hansen wrote:

> Tags er vel på GB'sk?

Nej, USA'sk - der er en lille forskel.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk



Jens Peter Karlsen (26-10-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 26-10-10 12:44

Jeg hentydede til at sidens sprog blev angivet til engelsk. Det er dog
let nok lige at rette en til da.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Mon, 25 Oct 2010 18:03:39 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

>Tags er vel på GB'sk?

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177449
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408125
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste