Uret stilles frem
Fra : Heine Svendsen

Dato : 14-10-10 09:09

Hej

Har nogen en forklaring på, hvordan Windows 7 Pro i 64-bit
kan komme afsted med at stille tiden frem til år 2066, hver
gang Windows startes?
BIOS holder tiden helt fint, så det er ikke her, problemet
ligger, men måske nok i kommunikationen mellem BIOS og OS?

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Peter \"COPS\" Wegen~

Dato : 17-10-10 00:55

Kan supplere med, at det er mig der aktuelt oplever problemet og at datoen i
Win7 - 64 bit resetter til år 6610, når maskinen har været slukket ?

Asus P6T iX med Win7 64 bit
Core i7 920, 2.66GHz 1366, DDR3-1333 3x4GB CL9 kit, GeForce 8400GS, 256MB LP

Tilsluttet ekstern Firewire HD og firewire lydkort fra Focusrite

De bedste hilsner til nyhedsgruppen her fra
Peter Wegener, Hvidovre

Fra : Peter \"COPS\" Wegen~

Dato : 27-10-10 00:48

Umiddelbart ikke et velkendt problem og ingen svar.... hmm

Maskinen viser nu korrekt årstal...... problemet opstår, når maskinen har
været slukket i nogle dage, hvorfor jeg tænker, at det trods alt må være
lithium batteriet på bundkortet der er årsagen, uagtet dato i BIOS stadig
vises korrekt........men det giver ikke sådan rigtigt mening vel......

MVH Peter

Fra : Peter \"COPS\" Wegen~

Dato : 15-11-10 07:13

Nærmere test viser, at problemet kun opstår når PC´en har stået slukket et
par dage uden 220 V spænding på bundkortet og altså ikke hvis PC´en blot
slukkes men efterlades med spænding til strømforsyningen. Jeg tænker, at det
så alligevel nødvendigvis må være udtryk for manglende spænding på
bundkortets lithium batteri. Hører dog meget gerne jeres mening

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-11-10 00:16

"Peter "COPS" Wegener" <peter.wegener@dbmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det så alligevel nødvendigvis må være udtryk for manglende spænding på
> bundkortets lithium batteri. Hører dog meget gerne jeres mening

Tyder helt klart på, at der skal skiftes batteri på bundkortet.

Kurt

Fra : Peter \"COPS\" Wegen~

Dato : 18-11-10 05:31

Tak Kurt !

Altid rart lige at få andres opinion inden man klandrer leverandøren -
kaster nyt batteri i og tager den derfra og håber bundkortet ellers er OK

De bedste hilsner fra Peter

Fra : John V.

Dato : 16-11-10 08:31

Den 14-10-2010 10:09, Heine Svendsen skrev:
> [...]
> BIOS holder tiden helt fint, så det er ikke her, problemet ligger, men
> måske nok i kommunikationen mellem BIOS og OS?

Da et ur simpelthen er et tal der tælles ned kan det sagtens lade sig
gøre. Du kan jo ikke selv se om sekunderne er rigtige, er de ikke det
vil der ske præsis det du beskriver. Den mest sandsynlige årsag er
selvfølgelig batteriet, som samtidig er den nemmeste at udbedre.
Alternativt "kan" urkredsen være i stykker, men det har jeg ikke selv
set i nyere tid.
Både tid og årstal er en del af samme tal, der tælles 18.2 gange pr.
sekund, hvorfor det lyder lidt underligt at ikke begge dele er defekte.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Peter \"COPS\" Wegen~

Dato : 18-11-10 05:37

Tak for oplysende svar John !

Forsøger med et nyt batteri og håber så urkreds og dermed bundkortet er OK

De bedste hilsner fra Peter