Hvorfor virker mine links ikke?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-10-10 05:53

Jeg har stirret mig blind på hvad der må være banale HTML-syntaksfejl.

http://www.danacord.dk/test/records/666.html

Hvorfor virker de gule pile (Previous og Next) ikke som links?

Der er andre urettede fejl i dokumentet, men lige nu er jeg kørt fast.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-10-10 08:16

Kurt Hansen formulerede torsdag:
> [...]
>
> Hvorfor virker de gule pile (Previous og Next) ikke som links?
>
> Der er andre urettede fejl i dokumentet, men lige nu er jeg kørt fast.

Det er noget principielt i sidens opbygning.

Du har de tre div'er: cdhead_cover, cdhead_nav og cdhead_info.
De er alle absolut positionerede, og kommer i den rækkefølge i koden.
cdhead_info kommer efter cdhead_nav i kildekoden. cdhead_info lægger
sig derfor øverst, og dækker for cdhead_nav. Der kommer heller ikke den
rigtige cursor, når musen føres over.

Du kan enten sætte et z-index på cdhead_nav. Eksperimenter - jo større
værdi jo længere fremme - og boksen med line links skal ligge forrest!
Jeg bruger selv sjældent z-index (kun for at skære tingene ud i pap for
IE, faktisk), så jeg kan ikke lige huske det.

Eller de to første div'er bør sidde indeni den sidste.

Eller du bør putte dem alle i en fjerde, og det kan vist gøres så den
fjerde er den absolut positionerede, mens de tre nuværende kan flyde
selv - måske relativt positioneret, hvis er er behov for at flytte dem
fra deres naturlige flow.
Det vil også give din kode en mere logisk opbygning - og koden vil
følge visningen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-10-10 18:02

On Thu, 14 Oct 2010 09:16:25 +0200, Birger Sørensen
<sdc@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
>cdhead_info kommer efter cdhead_nav i kildekoden. cdhead_info lægger
>sig derfor øverst, og dækker for cdhead_nav. Der kommer heller ikke den

Tak for endnu et godt og hjælpsomt indlæg.

> [...]
>Jeg bruger selv sjældent z-index (kun for at skære tingene ud i pap for
>IE, faktisk), så jeg kan ikke lige huske det.

Den hurtige, at bytte rundt på rækkefølgen i koden, løser faktisk
problemet. Alternativt kan jeg fjerne den faste højde (250 px) på
cdhead_info, som jeg ikke længere husker hvorfor jeg satte.

> [...]
>fra deres naturlige flow.
>Det vil også give din kode en mere logisk opbygning - og koden vil

Nu må du ikke tro, at jeg ikke læser og lærer af dine svar. Du sendte
på et tidspunkt et link til din demo af et trespaltet skellet og det
kastede jeg mig straks over. Næsten samtidigt faldt jeg selv over
"Uberlinks" og fandt den interessant. Med to paralelle eksperimenter
SKAL det gå galt, når man ikke er mere hærdet end jeg. På et tidspunkt
fik jeg de to blandt så meget sammen, at jeg ikke længere kun
gennemskue hvad det var jeg havde gang i og startede forfra ... med
Uberlinks.

Jeg vil kigge på dit eksempel igen, da det du skriver i sidste afsnit
jo netop er det grundlæggende princip i din opbygning.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-10-10 18:32

Følgende er skrevet af Kurt Hansen:

> [...]
>
> Jeg vil kigge på dit eksempel igen, da det du skriver i sidste afsnit
> jo netop er det grundlæggende princip i din opbygning.

En tommelfingerregel, er at holde sig fra absolut positionerede
elementer - de tages ud af flowet, og opfører sig ikke som
"almindelige" (relativt eller slet ikke positionerede) elementer.
Absolut positionerede, er gode til at designe et layout, hvor man vil
fastholde elementer i de positioner man bestemmer. Til indhold anvender
jeg altid ikke positionerede - det besværlige lader jeg browseren om

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-10 09:40

Kurt Hansen skrev:

> Jeg har stirret mig blind på hvad der må være banale HTML-syntaksfejl.
>
> http://www.danacord.dk/test/records/666.html
>
> Hvorfor virker de gule pile (Previous og Next) ikke som links?

Fordi dokumenterne 665.html og 667.html ikke findes - ikke i
samme mappe som 666.html i hvert fald.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-10-10 10:45

Efter mange tanker skrev Bertel Lund Hansen:

> Fordi dokumenterne 665.html og 667.html ikke findes - ikke i
> samme mappe som 666.html i hvert fald.

Åbner man siden i FF og får siden vist med HTML-validatoren i FF,
virker linkene faktisk.
Så umiddelbart er der ikke noget galt med URL'erne.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-10 12:55

Birger Sørensen skrev:

> Så umiddelbart er der ikke noget galt med URL'erne.

Jeg kopierede linkadressen manuelt ind i adresseboksen. Siden
kunne ikke findes.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-10-10 18:04

665 gør, 667 gør ikke ... endnu.

Fra : Bent Christensen

Dato : 14-10-10 13:31

Birger har ret det er rækkefølgen den er gal med. Du dækker over dine
links.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-10-10 18:06

On 14 Oct 2010 12:30:44 GMT, Bent Christensen
<bent@synlighjemmeside.dk> wrote:

>Birger har ret det er rækkefølgen den er gal med. Du dækker over dine
>links.

Yep, og vennerne i Rotay

Tak, du og Birget har ret.

Fra : scootergrisen

Dato : 14-10-10 12:39

> Hvorfor virker de gule pile (Previous og Next) ikke som links?

De virker fint her. De linker til...
http://www.danacord.dk/test/records/665.html og http://www.danacord.dk/test/records/667.html

At der så er fejl på de sider er noget andet men selve linksne virker.

Så du skal bare rette på 665.html som ser forkert ud og 667.html som
vist slet ikke findes.