æ ø å igen igen....
Fra : Dude

Dato : 14-10-10 16:52

Kære alle!

Jeg har bøvlet med æ ø å ad flere omgange, men nu er jeg desværre nødt
til at spørge endnu engang.

Via en <form> sendes en streng som kan indeholde æ ø å, - og tegn fra
andre sprog også, iøvrigt! (ä é osv)

Jeg vil gerne oversætte tegnene, feks æ -> &aelig;

Det troede jeg jo så jeg kunne gøre med str_replace()
men af en eller anden grund, så genkender funktionen ikke æ ø å?!

Hvis jeg beder den om at erstatte f.eks tegnet e -> &aelig; så fungerer
det fint, hvis bogstavet e findes i strengen.

Men beder jeg om at få erstattet tegnet æ -> &aelig; sker der intet...

Det er jo nok noget med definition af sprog og tegnsæt på serveren...
eller noget.... men nogen der ved hvad det er jeg skal lære?

Mvh
John

Fra : Dude

Dato : 14-10-10 17:10

Dude skrev:
> [...]
>
> Det er jo nok noget med definition af sprog og tegnsæt på serveren...
> eller noget.... men nogen der ved hvad det er jeg skal lære?

Øv - forkert gruppen igen. Sorry...

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-10-10 17:41

hører til i serverside men løsningen er simpel:
<?
htmlspecialchars("String");
?>

I ASP ville det være server.htmlencode().

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-10-10 21:36

Dude skrev:

> Jeg vil gerne oversætte tegnene, feks æ -> &aelig;

Det er slet ikke nødvendigt så længe du bruger det
rigtige tegnsæt (charset) i head.

Karl Erik har lavet en rigtig god artikel om problemet:

http://webdesign.ranunkelvej.com/tegnsaet/

Jeg har lavet hjemmesider siden 1997, og har aldrig
nogensinde omsat danske karakterer til noget andet,
det har altid fungeret fint.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Dude

Dato : 14-10-10 21:49

Allan Vebel skrev:

> [...]
>
> http://webdesign.ranunkelvej.com/tegnsaet/
>
> Jeg har lavet hjemmesider siden 1997, og har aldrig
> nogensinde omsat danske karakterer til noget andet,

Det kommer jo altså an på HVORFOR man gerne vil oversætte tegnene.
Jeg skal sammenligne strengen med en anden streng, som jeg henter
andensteds. Og i den streng er tegnene indsat som html-entities.
Derfor.

Så jo, jeg har brug for at få oversat dise tegn.