Næste/forrige-funktion
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-10-10 05:56

Jeg vil gerne have en funktion der kan bladre frem og tilbage mellem
siderne. De sider der skal kunne bladres i, ligger alle i en bestemt
mappe i forhold til roden og er navngivet med treciffrede numre, men
ikke alle numrene findes. Eksempel:

345.html
346.html
347.html
370.html
371.html
401.html
o.s.v.

Kan det gøres uden at skulle definere en liste (som hele tiden skal
holdes opdateret), eller at skrive navnet på det to filer der er hhv.
forrige og næste?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-10-10 08:05

Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Kan det gøres uden at skulle definere en liste (som hele tiden skal
> holdes opdateret), eller at skrive navnet på det to filer der er hhv.

I hvert fald kan det ikke lade sig gøre clientside. Der er ikke adgang
til filer på serveren.

Men serverside - PHP, ASP etc. - kan man godt teste om en given fil
findes, og tilpasse link.
Der bliver et problem på første og sidste side; forrige og næste findes
ikke. Det kan man løse ved i stedet for at lade linkene gå i ring, så
forrige på den sidste side, er den sidste, og næste på sidste er de
første. Så undgår man døde link.
Dine link til forrige og næste, skal så blot have et script som href.

Alternativt kan man lade scriptet genrere linkene - det er lidt mere
kompliceret, fordi scriptet skal kaldes - includes - der hvor linkene
skal genereres.

Men jo - det kan lade sig gøre. Men ikke med HTML (eller css).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-10-10 08:29

On 13 Okt., 09:05, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
> skal genereres.
>
> Men jo - det kan lade sig gøre. Men ikke med HTML (eller css).

Principielt kunne man "prøve sig frem". Dvs. lave et script, som søgte
igennem alle numrene, indtil den fandt ét, som var succesfuldt. Men
jeg synes det er en dårlig idé, da det betyder unødigt spild af
ressourcer, udover, man ved ikke hvor grænsen så er. Den søgning skal
jo så laves hver gang, så det kan nok blive til nogle requests.

Men I så fald ville man formentlig bruge HEAD som request, den er
mindst pinefuld. Bare forvent så, at din LOG bliver ret fuld.

Eks. Man er på side 450. Nu skal man lede op til side 999 (hvilket vil
sige, man skal sende (potentielt) omkring 450 HEAD requests til
serveren) for at være sikker på, der ikke er flere den vej, før man
kan gå videre til side 1. Og det skal alle brugere, som kommer til den
side (eller skal fra side 1 den anden vej). Uden jeg er sikker, ville
jeg mene, det giver en ret fuld LOG. Særligt hvis du har mange
brugere.

Iøvrigt vil det kræve en masterside for at kunne virke, regner ikke
med du gider implementere et JS på samtlige sider, og det er sådan
noget som IFRAME eller lign. Ikke fordi jeg er vildt imod det, men man
skal bare bruge sådanne teknologier med omtanke (for brugeren).

Med serverside kan man bygge en struktur over nøjagtigt hvilke filer
der findes, og så kan man lave et array udfra det, som JSen kan løbe
igennem (f.eks.). Dette ville jeg mene er bedre udnyttelse af
ressourcer.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-10-10 16:39

Rune Jensen forklarede den 13-10-2010:

> [...]
> der findes, og så kan man lave et array udfra det, som JSen kan løbe
> igennem (f.eks.). Dette ville jeg mene er bedre udnyttelse af

Jeg havde nu forestillet mig et script der har navnet på den nuværende
side med som parameter.
Med glob er det ret enkelt at få et array med eksisterende filnavne i
en given folder, og enkelt i det array at vælge forrige/næste.
HTML'en er ens - brotset fra parameteren i kaldet. (Kunne gøres med en
$_SESSION variabel). Ellers findes der vist måder at finde ud af hvor
et kald kommer fra...
Og det er simplere at lade PHP "løbe gennem listen" end det er at
skulle overføre listen til clienten, for at js kan løbe igennem den.
Der er ikke tale om at skulle vælge en ny side, men om at gå til
forrige/næste.

Birger

http://bbsorensen.dk