title på et vilkårligt element
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-10-10 15:35

Jeg har

Den danske <dfn title="Statsmagten var i
1648, da anlægget blev igangsat, den
enevældige Frederik d. III.">statsmagt</dfn>
klar over, ...

Jeg er en smule i tvivl om det er logisk
og semantisk korrekt anvendelse af såvel
title-attributten som dfn-markøren.

Nogen bud?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-10-10 17:53

title er fin nok at bruge med <dfn> men det du skriver der er ikke en
definition på ordet Statsmagt.
Mere korrekt ville være enten:
<dfn>statsmagt:</dfn> et lands regering, parlamentariske forsamling,
myndigheder og administration.
Eller:
Statsmagt: <dfn>et lands regering, parlamentariske forsamling,
myndigheder og administration</dfn>

I første eksempel fremhæves selve ordet der skal defineres og i det
andet selve definitionen. <title> kan så bruges til en uddybende
kommentar.

PS. Selve definitionen er fra sproget.dk

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-10-10 20:30

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg er en smule i tvivl om det er logisk
> og semantisk korrekt anvendelse

Den er god nok, se
http://w3schools.com/tags/tag_phrase_elements.asp

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-10-10 07:09

On 12 Okt., 21:30, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Den er god nok, sehttp://w3schools.com/tags/tag_phrase_elements.asp

Jeg ville aldrig nogensinde stole på w3schools, når det er så vigtigt
som dette at få beskrivelse ifht. en standard. W3schools påstår
stadig, at H-tags bruges for at få større og mindre tekst i HTML, det
er ikke særligt proft, faktisk ret amatør med noget så simpelt. Den
fejl er snart flere år gammel. De har så vidt jeg husker også fejl i
specificeringen af name ifht. ID.

I stedet ville jeg henvise til standarden, hvor der er en officielt,
for den kan man ikke sætte spørgsmålstegn ved.

Jeg er også selv blevet pukket på for at bruge W3schools, når det
galdt kode i forhold til standarden, og fik at vide at w3schools er
ikke standardiseringsorgan, det er W3C. Eller producenten bag sproget.

W3shcools er fint som opslag tl f.eks. kommandoer i VBscript o-lign.
hvor man bare ikke lige kan huske dem pt. men godt ved ellers hvad de
betyder, men siden må aldrig tages for pålydende når der skal findes
egentlig standard bag koderne.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-10-10 07:51

On 13 Okt., 15:08, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Jeg ville aldrig nogensinde stole på w3schools, når det er så vigtigt
> som dette at få beskrivelse ifht. en standard.

Måske dette kan hjælpe på <dfn>-spørgsmålet?
http://www.w3.org/TR/WCAG-TECHS/H54.html

PS: ...og iøvrigt er H-tags ikke de eneste fejl i w3schools. De påstår
også, at <strong> er for udseende af testen, direkte forkert, da det
er det, som <b> er til for.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-10-10 10:58

ifølge dette er det første eksempel jeg gav den rigtige måde at
anvende <dfn> på.
Det andet var så forkert selvom jeg har set eksempler det.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-10-10 17:33

Den 14-10-2010 11:58, Jens Peter Karlsen skrev:
> ifølge dette er det første eksempel jeg gav den rigtige måde at
> anvende<dfn> på.
> Det andet var så forkert selvom jeg har set eksempler det.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Og undskyld at jeg ikke er vendt tilbage
før. Du har naturligvis ret mht. anvendelsen
af dfn, og i den konkrete situation har
jeg nu brugt em i stedet for.

Jørgen Farum Jensen
..