Læsning af Kalvehave FT 1834 Opslag
Fra : Jens N. Jensen

Dato : 10-10-10 07:45

Jen læser at der hos Hans Espensen bor

Anne Nielsdr, 9 aar gl, ugift (det skulle bare mangle andet i den
alder!) og saa mener jeg der staar under "Personernes Titel, Embede "
at hun er "Barnepige"
Har jeg læst dette "Barnepige" rigtigt?
Familien har jo en 1 aars søn, men det er alligevel et ansvar at pålægge
en 9 årig.

Med venlig hilsen

Jens N. Jensen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 10-10-10 13:46

Den 10-10-2010 08:45, Jens N. Jensen skrev:
> [...]
> Har jeg læst dette "Barnepige" rigtigt?
> Familien har jo en 1 aars søn, men det er alligevel et ansvar at pålægge

Du læser det helt korrekt.

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 10-10-10 17:07

"Jens N. Jensen" <dd1zz@jens-n-jensen.net> wrote in message
> Har jeg læst dette "Barnepige" rigtigt?
> Familien har jo en 1 aars søn, men det er alligevel et ansvar at pålægge
> en 9 årig.

Det skulle ikke undre mig. Drenge blev raskvæk sendt ud som hyrdedrenge, med
ansvar for at køerne ikke bissede eller løb ud i kornmarkerne, eller fårene
simpelthen blev væk.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : KHH

Dato : 10-10-10 23:41

"

> [...]
med
> ansvar for at køerne ikke bissede eller løb ud i kornmarkerne, eller

Jamen det gjorde de da, min hustrus bedstemor var ud af en flok på 15 børn,
og hun skriver, at hun som 8 årig vægtede får og hendes brødre var også
vogtere.

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 11-10-10 16:48

Am 11.10.2010 00:40, schrieb KHH:
> [...]
> og hun skriver, at hun som 8 årig vægtede får og hendes brødre var også

Mange tak for verifikation og kommentarer.
Jeg har een til fra Skibinge.
Den får sin egen tråd:
Tydning af en mølle, Skibinge 1793-1814 Opslag 34.

Med venlig hilsen
Jens N. Jensen