CSS baggrundsfarve og højde i tabel
Fra : David Nielsen

Dato : 08-10-10 13:27

Jeg har nogle problemer med at baggrundsfarven ikke er i min
tabel der hvor der ikke er tekst.
http://scootergrisen.dk/test/test0003.html
Hvordan får jeg det som på billedet nederst på siden ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-10-10 15:16

Den 08-10-2010 14:27, David Nielsen skrev:
> Jeg har nogle problemer med at baggrundsfarven ikke er i min
> tabel der hvor der ikke er tekst.
> http://scootergrisen.dk/test/test0003.html
> Hvordan får jeg det som på billedet nederst på siden ?

Det må være noget med at tilføje koden for den pågældende farve i de
pågældende celler

....eller misforstår jeg?

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-10-10 15:19

Den 08-10-2010 16:16, Martin Ploug skrev:

> Det må være noget med at tilføje koden for den pågældende farve i de
> pågældende celler

> ...eller misforstår jeg?

Nej, nu lurede jeg lige kildekoden.

Det må være nedenstående klasser, som styrer farverne.det må altså være
her, der skal ændres.

..boxelementoverskriftone

..boxelementoverskrift

..boxelement

Fra : scootergrisen

Dato : 08-10-10 10:08

> her, der skal ændres.
>
> .boxelementoverskriftone
>
> .boxelementoverskrift
>
> .boxelement

Ja men jeg syns jeg har prøvet det hele.

Det har ikke noget med <doctype at gøre for det er det samme om jeg
bruger en doctype eller ej.
Ja der er meget inline styling men det er fordi der generes dynamisk i
php så bredden variere og kan ikke sættes i en css fil som er ens hele
tiden.
derfor jeg bruger <div>'s men det er det så måske alligevel.
Syns bare der har været så meget om at man ikke skal bruge <table> og
jeg kan se at mange af de CSS display:x som bruges til tables ikke
understøttes af diverse browsere.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-10-10 19:57

scootergrisen skrev:

> [...]
> Syns bare der har været så meget om at man ikke skal bruge <table> og
> jeg kan se at mange af de CSS display:x som bruges til tables ikke

Forskellen på HTML og XHTML er udelukkende de strengere krav til
kildekoden. Funktionelt er der ingen forskel - det du må i HTML må du
også i XHTML. Du skal bare skrive visse ting mere præcist i kilden.
Og det gælder uanset om du skriver transitional eller strict.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 08-10-10 15:22

David Nielsen <fedblindkat@yahoo.dk> skrev :

>Jeg har nogle problemer med at baggrundsfarven ikke er i min
>tabel der hvor der ikke er tekst.

Den slags laves lige netop i en tabel og ikke med div'er.

Men selvfølgelig kan det laves på den måde.

Når du uploader en testside, der er komplet med doc type, head og
body.
Ellers skal browserne gætte sig til meget.
(visning afhænger bl.a. af doc type)

Du har fået det at vide før.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-10-10 15:53

Hej David!
"David Nielsen" skrev...
> Jeg har nogle problemer med at baggrundsfarven ikke er i min
> tabel der hvor der ikke er tekst.
> http://scootergrisen.dk/test/test0003.html
> Hvordan får jeg det som på billedet nederst på siden ?

Der er flere ting, derspringer mig i øjnene, når jeg kigger på din side, og
som du bør rette, før du spørger om hjælp:

1: Der mangler DOCTYPE! Vigtigt da man ellers ikke kan forvente, at siden
bliver vist som tiltænkt.
2: Du har en masse inline styling - flyt det op til dit stylesheet i
<head>-delen. Det giver et bedre overblik, og gør det _meget_ nemmere for
andre at overskue.
3: De data, du præsenterer, er tabeldata - put dem dog i en tabel! For mange
til strukturering af en side.

Vend tilbage når ovenstående er udbedret...

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : David Nielsen

Dato : 08-10-10 19:08

Nu har jeg lavet koden om til at bruge <table> istedet for <div>
og nu virker det som jeg vil have det.
Jeg troede bare ikke <table> kunne valideres i xhtml strict det
var derfor jeg brugte <div>'s til at starte med.

Grunden til at jeg ikke har doctype og body osv i er fordi det
kun er den relavante del af koden og at doctype ikke ændre på
udseendet. I hvert fald ikke i firefox hvor jeg her prøvet det.

Og grunden til der er så meget inline er fordi koden generes i
php og bredden på cellerne skal kunne varieres.

Syns bare der har været så meget skriveri på nettet om at man
ikke skal bruge <table>

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-10-10 19:54

David Nielsen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> php og bredden på cellerne skal kunne varieres.
>
> Syns bare der har været så meget skriveri på nettet om at man

Det er ikke fikst at lave en test, man ikke kan bruge til noget - og
det kan man ikke med et halvt dokument. At browserne kan finde ud af at
vise noget, er ganske imponerende - man kan til gengæld ikke regne med
at de viser er det kildekoden siger - heller ikke FF. Alle browsere vil
være i quirks, når der ikke er en korrekt doctype og en korrekt
opbygning af siden - specielt ikke når man påtænker at bruge XHTML.
Det er vist blevet pointeret tidligere.

Man skal ikke bruge tabeller til layout. De er beregnet til tabulære
data - så når man skal præsentere tabulære data, er det helt på sin
plads at sætte dem i en tabel.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-10-10 13:31

> Det er ikke fikst at lave en test, man ikke kan bruge til noget - og
> det kan man ikke med et halvt dokument.
Mit spørgsmål gik ikke ud på hvordan jeg laver <doctype og hvis du kun
gider læse folks kode hvis den starter med <doctype så gør du bare
det.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-10-10 20:44

scootergrisen skrev:
> Mit spørgsmål gik ikke ud på hvordan jeg laver <doctype og hvis du kun
> gider læse folks kode hvis den starter med <doctype så gør du bare
> det.
Det var dog et uforskammet svar til Birger,
især fra en som ofte har hjælp behov til at
klare selv elementære problemer.

Du har vist tidligere fået en lignende
bemærkning om det samme fra mig. Så hvorfor
har jeg ikke fået en skylle?

Og det er ikke et spørgsmål om at gide,
men et spørgsmål om at gøre det en smule
lettere for dem der muligvis vil kunne
hjælpe.

En manglende dokumenttypeerklæring er
en fatal fejl på en side, uanset hvor
meget siden betyder. Og denne fejl
kan meget vel være årsag til problemer.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-10-10 23:10

scootergrisen udtrykte præcist:
> Mit spørgsmål gik ikke ud på hvordan jeg laver <doctype og hvis du kun
> gider læse folks kode hvis den starter med <doctype så gør du bare
> det.

Nej. Det gjorde mit svar heller ikke.
Hvis du ikke gider læse de svar du får på dine spørgsmål, hvorfor
spørger du så?
Hvis du laver tests ude doctype, duer testens resultat ikke til noget.
Hvorfor tester du så?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-10-10 14:27

Grunden til der ikke er doctype med og alt muligt andet er for at gøre
koden lettere at læse.
I kan da godt se koden for eksempel her : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/omregn.php
Men jeg vil da tro det er meget lettere at læse koden i test0003.html
filen. Der er koden barbaret ned og alt det overflødige er fjernet.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-10-10 23:19

scootergrisen skrev:

> Grunden til der ikke er doctype med og alt
> muligt andet er for at gøre koden lettere at
> læse.

Lettere at læse for hvem?

Browseren eller eksperten? Prøv at se din side:
http://scootergrisen.dk/test/test0003.html
i IE 8 og Firefox - her er stor forskel.

Det er derfor du altid bør servere en fuld side,
valideret og det hele, for os og de forskellige
browsere.

Er du med på hvorfor?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-10-10 19:36

scootergrisen skrev:
> [...]
> Men jeg vil da tro det er meget lettere at læse koden i test0003.html
> filen. Der er koden barbaret ned og alt det overflødige er fjernet.

Og det er også sådan man bør gøre,
min pointe er blot at man skal vide
hvad der er overflødigt. Elementer
og metadata der *skal* være på
en webside er på ingen måde overflødige.

Også en testside skal validere som
korrekt HTML/CSS.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 09-10-10 18:44

> Også en testside skal validere som
> korrekt HTML/CSS.

Det så din mening og ikke min. Men nu var det jo mig der oprettede
indlæget.
Filen hedder test netop fordi det er en test og ikke en valideret
side.
google.com, microsoft.com, youtube.com, facebook.com validere heller
ikke men det ser da ud til at de klare det alligevel.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-10-10 02:30

scootergrisen <fedblindkat@yahoo.dk> skrev :

>Det så din mening og ikke min. Men nu var det jo mig der oprettede
>indlæget.
>Filen hedder test netop fordi det er en test og ikke en valideret
>side.

Jeg tror ikke, at du skal forvente, at velviljen til at hjælpe
dig fremover er særlig stor.

Du har totalt misforstået det vi har prøvet at fortælle dig.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 07:38

scootergrisen skrev:

> [...]
> google.com, microsoft.com, youtube.com, facebook.com validere heller
> ikke men det ser da ud til at de klare det alligevel.

Og når siden ikke validerer, kan du ikke regne med det resultat
browserne viser dig.

Det er ikke et spørgsmål om meninger. Og det er ikke et valg, du eller
nogen andre har.
Hvis en side ikke validerer, betyder det at "programmøren" er ligeglad
med om den vises som det er meningen den skal, eller at der er fejl,
som han godt kender til, men mener siden kan vises med de afvigelser
det giver.

Det fuldstændig tåbeligt, at præsentere en testside, man godt ved har
fejl, og godt ved ikke nødvendigvis bliver vist som den skal, og
forvente at andre gider sætte de manglende dele på, for at fortælle dig
hvad der skal til for at få det til at virke.

Du har fuldstændig misforstået konceptet. Validering er ikke noget man
bruger til at prale med. Det er et værktøj til fejlfinding. For hvis
der er fejl i koden, kan man ikke regne med det browserne viser.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-10-10 09:38

scootergrisen wrote:

> Det så din mening og ikke min. Men nu var det jo mig der oprettede
> indlæget.

Det betyder ikke at du har ret, og du ejer heller ikke tråden.

Med den holdning du giver udtryk for, skal du nok ikke forvente megen
hjælp.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-10-10 12:51

scootergrisen skrev:

> Det så din mening og ikke min.

Jamen, så du ikke hvordan det ser ud uden?

http://html-faq.dk/test/snapshot1.jpg

Hvem gider at hjælpe dig fremover hvis du ikke
lytter alligevel?