to krusseduller og fire prikker ved begrav~
Fra : Finn Holbek

Dato : 06-10-10 16:12

1694-1798, Harte-Bramdrup, Brusk, Vejle, opslag 33, th.

(tegnet for Mars) = Tirsdag d. 6 Feb. begrafvet Frue
Mette Kaas [§§ . . . .]

hvad kan disse sidste tegne mon betyde?

Jeg har en mistanke om der kan være tale om fru Mette Iversdatter Dyre, som
var gift med Christen Kaas (Mur-Kaas), der var gift 1. med Anne Axelsdatter
Galt (DAA 1917:251).

Mette Iversdatter ville i så fald være blevet omkring 70-90 gammel, og da
hun havde to søstre som nåede en høj alder virker det ikke umuligt.

Men spørgsmålet er om en adels-kvinde i år 1700 overhovedet kunne begraves
under sit giftenavn? Er to krusseduller, der kan tolkes som to horn =
Dyre-slægtens våben, samt fire efterfølgende prikker, nok til at tolke
præstens symbolik på denne måde?

Venlig hilsen Finn
http://finnholbek.dk/genealogy/

Fra : Finn Holbek

Dato : 06-10-10 20:44

Jeg har fået svar andetsteds på nettet, og det var nogenlunde således det
forholdt sig.