Fjern tilskud til privatskoler?
Fra : Carsten

Dato : 06-10-10 10:33

Jeg tænkte på om det ikke var en god ide at fjerne tilskud til privatskoler,
og derved spare skatteyderne for en del penge i disse nedskæringstider.

Er der ikke bare tale om private virksomheder ?

Er der nogen der kender gode argumenter for at staten skal medfinanciere
privatskoler ?

/Carsten

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-10-10 11:13

On 06/10/2010 11:32, Carsten wrote:
> [...]
>
> Er der ikke bare tale om private virksomheder ?
>
> Er der nogen der kender gode argumenter for at staten skal medfinanciere

Jada. At den danske folkeskole på visse områder er så elendig at det
burde være strafbart.

Det ville dog være ideelt hvis man kunne skelne mellem de friskoler der
oprettes på grund af utilfredshed med den danske folkeskoles latterlige
tilgang til tingene, og så dem der oprettes som direkte eller indirekte
svar på skolelukninger, altså hvor det ene og alene handler om et ønske
om at der partout skal ligge en skole i vores landsby, men hvor
undervisningen ellers foregår efter præcis samme principper som i den
danske folkeskole. Og så kun give tilskud til førstnævnte gruppering,
der så passende kan få fuldt tilskud i stedet for de vistnok kun 75% de
får nu.

PS. Hvad er i øvrigt forskellen mellem en privatskole og en friskole?
Det har jeg aldrig rigtig forstået...

--
Peter Knutsen

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-10 14:11

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> PS. Hvad er i øvrigt forskellen mellem en privatskole og en friskole?
> Det har jeg aldrig rigtig forstået...

En »privatskole« lyder lidt konservativt, noget med skoleuniformer og
høje faglige krav.

En »friskole« lyder lidt progressivt, noget med murerskjorter og
rundkredspædagogik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-10 00:13

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Jada. At den danske folkeskole på visse områder er så elendig at det burde
> være strafbart.

Og det bygger du på hvilken dokumentation? Hvilke undersøgelser
(videnskabelige)? Og endelig: man får hvad man betaler for - folkeskolen
leverer dog bedre varer end politikerne fortjener.

> Det ville dog være ideelt hvis man kunne skelne mellem de friskoler der
> oprettes på grund af utilfredshed med den danske folkeskoles latterlige
> tilgang til tingene,

Hvilke? Du skyder med spredhagl -kunne du ikke være lidt mere konkret?

Betalingen.

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-10 00:14

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> PS. Hvad er i øvrigt forskellen mellem en privatskole og en friskole? Det
> har jeg aldrig rigtig forstået...

Jeg var for hurtig før: en friskole = privatskole.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-10 07:08

Arne H. Wilstrup <-> wrote:

> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg var for hurtig før: en friskole = privatskole.

Ja, forskellen er rent konnotativ.

For nu at sætte det lidt på spidsen:

Privatskole: Skoleuniformer og højt fagligt niveau.

Friskole: Murerskjorter og rundkredspædagogik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-10 13:21

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja, forskellen er rent konnotativ.
>
> For nu at sætte det lidt på spidsen:
>
> Privatskole: Skoleuniformer og højt fagligt niveau.
>
> Friskole: Murerskjorter og rundkredspædagogik.

Sludder, Per - lad nu være med at udtale dig om ting du absolut ikke har
forstand på. Min kone fx gik på en friskole, og der var hverken uniformer
eller rundkredspædagogik. Det er utroligt nedladende. Jeg kunne lige så godt
sige at en gymnasielærer blot er en specielt uddannet person der holder
forelæsninger ved at læse op fra lærebøgerne og så lade eleverne selv
arbejde med tingene. Det behøver man sgu ingen særlig uddannelse for. Enhver
kan gå ind på et gymnasie og læse op fra en lærebog og så sige: "Kære
elever - i læser fra side 10-20 til i morgen og skriver så en opgave om det
i løbet af en uge".

Sådan er det naturligvis ikke -
Jeg har selv haft børn i en privatskole for en periode, og heller ikke her
var der tale om uniformer eller et højere fagligt niveau end andre steder.
Det er en myte, som jeg ikke forstår at du bliver ved med at kolportere -for
det er simpelthen ikke korrekt.
En privatskole eller en friskole kan have lærere der ikke er uddannet til at
undervise børn, men blot kommer fra gaden med en eller anden kompetence som
fx håndværkssvend der underviser eleverne i sløjd eller en sygeplejerske der
underviser eleverne i sygepleje. De er sikkert rigtig gode til deres fag,
men hvis de ikke har spor begreb om børn og hvordan man lærer som barn, så
er det fuldkommen ligegyldigt. Det, der tæller, er om de ved noget om
hvordan man underviser børn, om pædagogik og psykologi samt didaktik.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-10 17:49

Arne H. Wilstrup <-> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Sludder, Per - lad nu være med at udtale dig om ting du absolut ikke har
> forstand på.

Kan du virkelig ikke se et humoristisk svar, når du læser det?

Nøgleordet er - »konnotativ«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-10 16:36

> [...]

Humor og dig er nu ikke noget jeg tit forbinder i samme sætning

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-10 03:40

Arne H. Wilstrup <-> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Humor og dig er nu ikke noget jeg tit forbinder i samme sætning

Vi har nu heller aldrig mødtes - in natura.

Og så ved vi begge at skoleuniformer i dagens Danmark kun bruges på
Herlufsholm, og på de to skoleskibe. Jeg kan i hvert fald ikke komme på
andre skoler, uden for forsvaret, hvor de bruges.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-10 14:11

Carsten <cjng5_fjern@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der ikke bare tale om private virksomheder ?
>
> Er der nogen der kender gode argumenter for at staten skal medfinanciere

Alternativt skulle der jo så bruges flere penge i folkeskolerne, som
disse børns forældre også er med til at betale.

Og dertil kommer at en del af disse børn slet ikke ville kunne klare sig
i folkeskolen. Mange superintelligente børn bliver eksempelvis så
påvirkede af manglende intellektuel stimulation at de ender på
børnepsykiatriske afdelinger.

Og så er det jo godt at vi har alternativer som Mensaskolerne, som
Atheneskolen i Søborg:

<http://www.athene-skolen.dk/>

Derudover er der jo folk stationeret i udlandet som finder det påkrævet
at sende deres børn på dansk kostskole, som Herlufsholm:

<http://www.herlufsholm.dk/Dansk/Pages/default.aspx>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 06-10-10 18:53

> Mange superintelligente børn bliver eksempelvis så
> påvirkede af manglende intellektuel stimulation at de ender på
> børnepsykiatriske afdelinger.

Interessant. Hvor har du egentlig det fra?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-10 05:10

"Zeki" <zeki@dk> wrote:

> Interessant. Hvor har du egentlig det fra?

Erfaring forskellige steder fra.

Det blev i øvrigt sidst omtalt i forbindelse med en DR2-sendeflade om
børn med særlige evner for et års tid siden. I forbindelse med
udsendelsen om Mensa-skolen Atheneskolen i Søborg.

Som ikke blot er en skole for disse superintelligente børn, men en skole
for dem af disse børn, som simpelthen ikke kan klare enhedsskolen.

Før realens afskaffelse gik det skam også galt, det gik nemlig galt i de
små klasser inden delingen. Og i dag går det galt allerede i børnehaven.

Børnene kan nemlig ikke fungere socialt med normaltbegavede børn. Med
krav om social interaktion, leg, når de som 4-6 årige langt hellere vil
sidde for sig selv og læse »Brødrene Løvehjerte«.

Jeg brød i øvrigt selv læsekoden som 4-årig, og ja, de små klasser var
et helvede for mig. Følelsen af »anderledeshed« var enorm.

Læs i øvrigt Lone Frank [videnskabsjournalist og doktor i neurobiologi]
i ugens Weekendavis, hvor hun fortæller om hysteriske børnehavepædagoger
der ikke kunne acceptere at hun da hun som 4-årig begyndte i børnehaven
- kunne læse flydende.

Mensa er traditionelt en forening for de 2% højst begavede af
befolkningen med kun ufaglærte medlemmer. Ingen akademikere, mig selv
inklusive, har nemlig kunnet se nogen grund til at blive medlem af en
forening der som selskabelig fornøjelse løste logik-problemer.

Men for en 5-10 år siden blev en akademiker alligevel medlem. En mor,
hvis superintelligente søn havde voldsomme problemer i børnehaven. Hun
foranledigede så at der blev gennemført en undersøgelse af foreningens
medlemmer.

De havde alle tidligt oplevet problemer i forhold til skolen, for de
yngres vedkommende allerede i børnehaven [de ældre havde ikke typisk
gået i børnehave]. Og naturligvis var de fleste af dem mænd; hankønnet
er som bekendt »det ekstreme køn«.

Nogle af dem havde reageret udadrettet, og fik tidligt prædikatet
»ballademagere«. Når et barn ikke får adækvate intellektuelle
udfordringer af undervisningen [der kan ligge for højt eller lavt i
forhold til hvad barnet evner] er det en ikke ukendt reaktion at det
»larmer i timerne« eller det der var værre. Af ikke uforståelige grunde
kom de så heller ikke ved delingen i den boglige linje. Og gik
skoletrætte tidligt ud af skolen.

Andre havde reageret indadvendt og var i stedet havnet på
børnepsykiatriske afdelinger.

Og dem der ikke havde reageret negavivt? Ja, de kom frelst igennem
enhedsskolen og fik en uddannelse, gerne på universitetsniveau - og
meldte sig så slet ikke ind i Mensa.

Jeg har i mit år som lærervikar i folkeskolen, med også faste klasser,
oplevet noget lignende. Tre superintelligente børn i samme klasse. To
udadvendte og meget støjende, en indadvendt - som dog kunne klare det og
i dag har en studenterhue og forhåbentlig er i gang på universitetet.

De to udadvendte blev »styret« meget stramt, og deres adfærd lagt i
bånd. Ikke mere med som 11-årig glad at begynde på udfyldningsdiktaten
ved straks at udfylde den, før læreren er begyndt at diktere. Blot fordi
man har lært den udenad hjemmefra, og naturligvis besvaret uden
antydning af stavefejl.

Resultat: Tidlig skoletræthed og ud af skolen efter 9. klasse.
Hash-rygning i stedet for gymnasieskole og universitet.

Problemet med de superintelligente børn er hyppigt overset i
folkeskolen, og specialundervisning er i bund og grund rettet mod den
modsatte gruppe børn: dem der ikke kan følge med, den gruppe for hvilken
folkeskolen er alt, alt for boglig. NÃ¥r de faglige krav i skolen
forhøjes vil der naturligvis blive flere af dem, ikke færre.

Jeg kan ikke se at problemet med de superintelligente børn kan løses
inden for folkeskolens rammer, i hvert fald ikke med den nuværende
lovgivning. Undervisningsdifferentiering som det praktiseres i skolen,
hvor der blot gives mere »af det samme« så barnet ikke keder sig /alt
for meget/, er ingen løsning, og at tilrettelægge et særligt forløb for
disse børn, inden for den samme klasses rammer, vil give så meget
merarbejde for lærerne, at det ikke kan siges at være rimeligt; de vil
jo ikke få løn for det.

Så løsningen må ligge uden for folkeskolens rammer, i boglige
privatskoler. Som Herlufsholm [der dog først tager børnene fra 6.
klasse], Bagsværd Kostskole [der tager dagelever fra 0. klasse og hele
vejen op til 3. gymnasieklasse] - og som Mensa-skolerne, der dog ikke
har de tre sidste skoleår med. 1.-3. gymnasieklasse. Til gengæld kan de
så begynde i gymnasiet med en række studentereksamensfag allerede
bestået, som enkeltfagselever.

Ja, prøv at se på deres undervisningsplan:

<http://www.athene-skolen.dk/om_athene.htm>

=
• Atheneskolen følger "Fælles Mål" i dansk – engelsk – matematik -
natur/teknik – fysik/kemi og geografi, som I kan læse om på
www.faellesmaal.uvm.dk/
• Kunst har vi fra begynderniveau til og med 6. klasse. Dette fag
indeholder på samtlige klassetrin undervisning i billedkunst og
håndarbejde.
• Geografi har vi fra 3. klasse.
• Tysk har vi fra 3. klasse.
• Natur/teknik har vi fra begynderklassen til og med 5. klasse.
• Fysik/kemi har vi fra 6. klasse.
• Idræt har vi hidtil haft fra begynderklassen til og med 7. klasse.
• Vi har valgt en projektuge, hvor vi har kost og motion på skemaet.

Derudover har vi filosofi fra begynderklassen til og med 5. klasse.
Vi har latin i 6. klasse. Valgfag på 7., 8. og 9. klassetrin: Musik,
latin eller lektiecafe.
=

Tysk fra 3. klasse. Latin i 6. klasse - og kan tilsyneladende tages på
gymnasieniveau i 7.-9. klasse.

Og for de øvrige fags vedkommende - de begynder da tidligere på dem end
normalt? Fysik/kemi er da vist i hvert fald først fra 8. klasse, men jeg
har naturligvis ikke kunnet undervise i faget som lærervikar, selv om
jeg nu har prøvet det for en 1. htx-klasse. En enkelt dobbelttime hvor
eleverne skulle regne nogle fysikopgaver, og jeg blot skulle hjælpe dem
i fornødent omfang [hvilket betød at jeg hele tiden måtte holde styr på
oprakte fingre]. Den faste lærer havde lavet opgaverne, men skulle noget
andet og bad om at jeg overtog timerne [ jeg er cand.scient. i datalogi
og engelsk, matematisk-fysisk student fra det gamle grengymnasium, med
topkarakterer i matematik og fysik].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 07-10-10 13:49

> Erfaring forskellige steder fra.

Nåe... altså intet videnskabeligt, men "personlige erfaringer"?
Jamen...okay.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-10 14:16

"Zeki" <zeki@dk> wrote:

> Nåe... altså intet videnskabeligt, men "personlige erfaringer"?
> Jamen...okay.

Nu findes der jo så undersøgelser som den nylige social arv, der viste
sig slet intet med videnskabelighed havde at gøre.

For at se på virkningen af social arv alene, er det nødvendigt at
filtrere arveligt betingede intelligensforskelle fra først.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 07-10-10 14:26

> Nu findes der jo så undersøgelser som den nylige social arv, der viste
> sig slet intet med videnskabelighed havde at gøre.

Så intet videnskabeligt? Ingen studier eller forskere eller eksperter der
kan konkludere noget ud fra måske analyser og stastikker. Kun "personlige
erfaringer"?

I så fald findes der vel lige så mange konklusioner som der findes folk der
kloger sig på området!

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-10 00:15

> [...]
> i folkeskolen. Mange superintelligente børn bliver eksempelvis så
> påvirkede af manglende intellektuel stimulation at de ender på

Måske snarere fordi de er autister eller har aspergers syndrom og ikke kan
begå sig socialt.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-10 07:08

Arne H. Wilstrup <-> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Måske snarere fordi de er autister eller har aspergers syndrom og ikke kan
> begå sig socialt.

Aspergers syndrom er en mild form for autisme, så de to ting kan
behandles sammen.

Autisme kan være medfødt. I så fald taler man om /infantil/ autisme. Men
autisme kan også opstå i løbet af barndommen, eksempelvis i underskolen.
Eksempelvis som følge af et for det pågældende barn inadækvat
undervisningniveau. Som det stort set altid vil være gældende for
tidlige læsere; børn der uden større besvær læser rigtige bøger [som
Brødrene Løvehjerte eller Harry Potter] før de begynder i 1. klasse, ja
selv før de begynder i 0. klasse.

Men på Rådmandsgade Skole har man nu indført niveaudelt undervisning i
de små klasser. Jeg citerer fra:

<http://politiken.dk/uddannelse/article1076405.ece>

=
Antiloper, bamser, chimpanser og dinosaurer.

Sådan hedder de fire hold, eleverne på Rådmandsgades Skoles 1.-klasser
skal inddeles i efter efterårsferien og frem til påske.

I den periode får eleverne hver dag én dansk time sammen med deres nye
dyrevenner på holdene. Eleverne inddeles på tværs af de tre klasser
efter testresultater, som viser, hvor skrappe de er til at læse.

»Det fungerer rigtig godt. Børnene får to sociale sammenhænge, som de
kan udvikle sig i: klassen og holdet. Det giver dem mulighed for at
blive bedre«, siger Mette Vithus Andersen, der er lærer på Rådmandsgades
Skole og sidste år underviste 1. klasse i holddelt læsning.

Udvikling i trygge rammer

I år følger hun samme elever i 2. klasse. Her er eleverne inddelt i
hold, når de bliver undervist i at skrive. Mette Vithus Andersen
underviser nu det næstdårligste hold, hvor tolv elever sidder og øver
sig i, at det hedder 'deres' og ikke 'dems'.

For hende er det elevernes oplevelse af at kunne udvikle sig i trygge
rammer, der giver resultater.

»Eleverne har færre blokeringer, når de er på hold med andre på samme
niveau. Jeg har prøvet at undervise en dreng, som kæmpede med at lære
alfabetet og bogstavernes lyde. Ved siden af sad en anden dreng, som
selv kunne læse Harry Potter-bøger. Det siger sig selv, at så store
forskelle giver en negativ oplevelse for de svage læsere«, siger Mette
Vithus Andersen.

Lise Egholm er skoleleder på skolen.

Er I ikke reelt på vej tilbage til den niveaudelte skole med grundkursus
og udvidet?

»Jeg er ligeglad med, hvad vi er på vej tilbage til. Bare det virker og
giver resultater, og det viser vores erfaringer, at det gør. Vi er nødt
til at give elever med den tunge sociale arv et los bagi, så de rykker
frem i bussen«, siger hun.

Skolens souschef, Lene Rønje, siger, at skolen overvejer at lave hold i
flere fag og på tværs af klassetrin:

»De bedste elever i 7. klasse kan have glæde af fysikundervisningen i 8.
Og der kan også være elever, som kan rykke den anden vej i kortere eller
længere perioder. Det afgørende er, at alle får udfordringer på deres
niveau«.
=

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-10 13:34

> [...]
> Og der kan også være elever, som kan rykke den anden vej i kortere eller
> længere perioder. Det afgørende er, at alle får udfordringer på deres

Jeg er gammel kollega til Lise og kender hendes synspunkter udmærket. Jeg er
ikke enig med hende og mener at hun tager helt fejl i sin udlægning, men jeg
konstaterer også at der med nuværende skolelov også er mulighed for i en
kortere periode at bryde klasserne op i hold, hvad enten det har et fagligt
eller et socialt mål at gøre det. At man inddeler eleverne alene efter tests
vidner ikke om andet end at man selekterer de "dumme" fra de "kloge", og i
artiklen siger hun jo også at det ikke hjælper de dygtige læsere at blive
holdopdelt, men at det gavner de svageste.

Hun siger: "Vi har testet eleverne og kan se, at de bedste læsere ikke
rykker så meget, når vi inddeler eleverne i hold. Det er især de dårligste
læsere, som har glæde af det".

Det vidner jo blot om at man kan reducere antallet af elever således at
læreren har mere tid til at undervise disse ressourcekrævende elever, ikke
at de bedste beneficierer af det, og din tankegang er jo at man ved at
udskille de "dumme" fra de "kloge" vil få bedre kloge børn - og Fanden tager
så resten.
Men at basere elevadskillensen alene på tests, at markere eleverne som
henholdsvis fiaskoer og successer, giver ingen mening - vi ved, og eleverne
ved, at nogle har det vanskeligt med fagene. Nogle har det med læsning,
nogle med matematik, fysik og kemi, men de bliver ikke bedre ved at blive
opdelt -tværtimod får de fornemmelsen af nederlag og det er ikke gavnligt
for deres udvikling- tværtimod kan de komme til at hade det pågældende fag,
fordi de får en forenmmelse af at de er dumme, og det er ikke befordrende
for deres selvværd og dermed deres ønsker om at blive bedre. Her ville en
tolærerordning i stedet være meget bedre: at holde eleverne sammen og så
give voksenstøtte til de elever der har det sværest.
Lise Egholm er embedsmand og skal som sådan loyalt følge politikernes
ønsker - hun kan sagtens mene noget andet, men hun skal vogte sig gevaldigt
for at "politisere" - derfor sørger hun blot for at udnytte loven til det
yderste i stedet for at give udtryk for at vi sparer os ihjel i den danske
folkéskole.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-10 17:49

Arne H. Wilstrup <-> wrote:

> [...]
> udskille de "dumme" fra de "kloge" vil få bedre kloge børn - og Fanden tager

Nej. De skal naturligvis også have en for dem adækvat undervisning.

I øvrigt kan jeg jo tydeligt se niveauforskellen i dag, og i den gamle
realskole. Den nuværende 9. klasses niveau svarer ikke til 2. reals, men
til - 9. klasse for de ikke-boglige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-10 16:42

> [...]
>
> I øvrigt kan jeg jo tydeligt se niveauforskellen i dag, og i den gamle
> realskole. Den nuværende 9. klasses niveau svarer ikke til 2. reals, men

Det kan du ikke dokumentere - din evindelige snak om niveau som du slet ikke
ekspliciterer er kun snak. At eleverne ikke skal gøre det samme som i gamle
dage, men noget andet, har intet at gøre med niveau, men med at samfundet
har udviklet sig i den retning at det der er brug for i dag ikke er
bevidstløse "beviser" på cirklens kvadratur eller lignende, men i højere
grad en matematisk forståelse -her er der nogle elever der falder fra,
akkurat som de gjorde det dengang. Der er intet nyt under solen her. Du
taler om elite-elever og elitære klasser - det var langt fra alle realister
der var elite-elever eller elitære - jeg kender mange der dengang heller
ikke fattede matematikken, men de blev realister alligevel,så stop nu den
ufrugtbare snak med at det var meget bedre i gamle dage. Det er en myte,
Per - kravene var anderledes, samfundet var anderledes og man kan ikke
sammenligne uden videre.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-10 03:40

Arne H. Wilstrup <-> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Det kan du ikke dokumentere - din evindelige snak om niveau som du slet ikke
> ekspliciterer er kun snak.

Se blot på matematik. Alt hvad der hedder bevisførelse, alt hvad der
hedder matematisk abstraktion, er afskaffet til fordel for ren regning.

Desværre efterhånden også i gymnasieskolen. Desværre også på
universitetet; det er derfor matematiklærere i gymnasiet kan berette, at
nye kandidater i matematik ikke kan klare den Kristensen & Rindung vi
selv begyndte med i 1. gymnasieklasse.

Det underbygges når man går ind på matematikstudiets hjemmeside; nu
udbydes der minsandten ikke-obligatoriske kurser i matematisk
abstraktion.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-10-10 17:21

> Se blot på matematik. Alt hvad der hedder bevisførelse, alt hvad der
> hedder matematisk abstraktion, er afskaffet til fordel for ren regning.

Jeg underviser ikke i faget og har derfor ingen bøger at forholde mig til -
men jeg ved at både ligninger og geometri indgår i undervisningen. Det er
altså ikke "ren regning" der er afskaffet. Bevisførelsen er afskaffet - og
hvad skal man i øvrigt med den? Det kan de passende lave i gymnasiet.

> [...]
> universitetet; det er derfor matematiklærere i gymnasiet kan berette, at
> nye kandidater i matematik ikke kan klare den Kristensen & Rindung vi

Det er det rene nonsens - naturligvis kan en kandidat i matematik klare
sådan noget - men som alt andet udvikler også matematikken sig - og man
bliver altså ikke bedre matematiker fordi man kan Rindung og Kristensen
udenad. ´Det er som om du har låst dig fast til en bestemt bog som du
vurdrerer alt efter.
Du kan sikkert heller ikke beregne alle ting der indgår i matematikken på
højere niveau - er du derfor en dårlig matematiker af den grund?

> Det underbygges når man går ind på matematikstudiets hjemmeside; nu
> udbydes der minsandten ikke-obligatoriske kurser i matematisk
> abstraktion.

Og hvad skal du så bruge det til? Hvis du skal være matematisk kandidat, så
er det jo ikke sådan at du nødvendigvis behøver at interessere dig for
særlig matematisk abstraktion, da du kan vælge frit mellem andre former for
matematik som interesserer dig. Det svarer til at du skoser en ingeniør der
er eksperet i brobygning fordi han ikke kan lave beregninger omkring
halvledere. Man kan naturligvis ikke være specialist i alt, og det skal man
heller ikke. En cand.med. er generalist indenfor lægevidenskaben. Han/hun
har et vist kendskab til fx psykiatri, men kan vælge at specialisere sig i
kirurgi - er han så en dårlig læge fordi han ikke kan afgøre om en patient
er skizonfren, manio-depressiv etc.? Naturligvis ikke -det er og bliver
noget sludder.
Rindung og Kristensen var en matematikbog der krævede nogle helt bestemte
færdigheder af folk, men den beskrev jo ikke alt, så alene at fastlægge et
niveau - hvad det så end betyder -efter den bog, er pjat. Du må komme med en
bedre definition på dit forkætrede niveau-begreb end om man kan en inferiør
matematikbog udenad.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-10 18:13

Arne H. Wilstrup <nixen@bixen.invalid> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er det rene nonsens - naturligvis kan en kandidat i matematik klare
> sådan noget

Ikke ifølge gymnasieskolens matematiklærere, som er dem der modtager de
nye kandidater.

>- men som alt andet udvikler også matematikken sig - og man
> bliver altså ikke bedre matematiker fordi man kan Rindung og Kristensen
> udenad.

Der er jo ikke tale om noget så absurd som at lære den udenad. Men om at
den er for svær, for matematisk abstrakt, til dem.

> ´Det er som om du har låst dig fast til en bestemt bog som du
> vurdrerer alt efter.

Der er en grund til at Kristensen & Rindung i årtier var standarden i
det matematiske gymnasium. Det var den der gav eleverne det højeste,
matematiske abstraktionsniveau.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-10-10 20:02

> Ikke ifølge gymnasieskolens matematiklærere, som er dem der modtager de
> nye kandidater.

Hvem? "Gymnasieskolens matematiklærere" er et vidt begreb. Har du nogen
dokumentation om at de over en kam siger sådan noget eller hvad?

> Der er jo ikke tale om noget så absurd som at lære den udenad. Men om at
> den er for svær, for matematisk abstrakt, til dem.

Det betvivler jeg - dokumentation, tak!

> Der er en grund til at Kristensen & Rindung i årtier var standarden i
> det matematiske gymnasium. Det var den der gav eleverne det højeste,
> matematiske abstraktionsniveau.

Vrøvl - det er en gratis påstand som savner dokumentation. Man "giver" ikke
nogen elev et matematisk abstraktionsniveau - det er noget elever lærer sig,
og det kan læres via en nært sagt hvilken som helst matematikbog der
beskæftiger sig med dette - i det hele taget bygger du på en hel del
påstande uden dokumentation.

Fra : Ivar

Dato : 07-10-10 20:13

Carsten skrev:

> Jeg tænkte på om det ikke var en god ide at fjerne tilskud til privatskoler,
> og derved spare skatteyderne for en del penge i disse nedskæringstider.

Nu har som bekendt både statsministeren og Helle Thorning børn
i privatskole. Socialdemokraternes skolepolitiske ordfører
Mette Frederiksen der sagde, at "ordentlige" folk har pligt til
at sende deres børn i folkeskolen, hvorefter hun sendte sine børn i
privatskole.

Det er selvfølgeligt svært at spå om hvad hyklere vil stemme for,
men dit forslag får næppe politisk opbakning.