prag
Fra : Søren Christensen

Dato : 04-10-10 18:31

skal til julemarked i prag .
hvordan er transporten fra lufthavnen og til downtown prag ? taxa - bus
eller ? og hvad prisleje snakker vi om ?
alle informationer modtages med kyshånd
mvh søren

Fra : Kbh.

Dato : 04-10-10 22:03

On 4 Okt., 19:31, Søren Christensen <pensioniste...@gmail.com> wrote:
> [...]
> hvordan er transporten fra lufthavnen og til downtown prag ? taxa - bus
> eller ? og hvad prisleje snakker vi om ?

Nemmeste: bus fra lufthavn til metrostation Dejvicka, linie A.
Eller tag sporvogn fra Dejvicka..
På Dejvicka kan købes billet i en af kioskerne.
Husk: der er utrolig megen kontrol i metro og sporvogn.
Se kort over Prag: www.mapy.cz
Her kan alle sporvognslinier, metro ditto, pengeautomater ses.
Herudover vises spisesteder o.s.v.

Fra : michael

Dato : 18-10-10 14:12

Den 04-10-2010 19:31, Søren Christensen skrev:
> [...]
> hvordan er transporten fra lufthavnen og til downtown prag ? taxa - bus
> eller ? og hvad prisleje snakker vi om ?

Nemmeste: Taxi fra lufthavnen til din destination. Koster en del og
taxachafførerne i Prag er notoriske svindlere overfor turister.
http://www.pragueairport.co.uk/taxi.htm

Bedste: Shuttlebus fra Cedaz eller lignende. Et sæde til centrum koster
120 czk til centrum og 90 czk til metrostationen Dejvicka. Man kan også
leje en hel minibus. http://www.cedaz.cz/about-transport-airport-prague.php

Billigste: En offentlig bus fra forskellige steder i Prag til lufhavnen.
http://www.dpp.cz/en/public-transit-to-ruzyne-airport/

I busserne til lufthavnen betaler man direkte hos chaufføren. I øvrige
busser, metro og sporvogne skal man trække en billet inden. Der er ofte
kotrol i metroen. I busserne ved jeg ikke. I sporvognene har jeg aldrig
mødt en kontrollør på trods af ca. 20 rejser til Prag med megen
sporvognskørsel de sidste 10 år. Men man ved jo aldrig...
Kontrolafgiften er 700 czk, som skal betales på stedet.

/michael

Fra : Hippo

Dato : 21-10-10 21:52

Den 18-10-2010 15:12, michael skrev:
> [...]
> ofte kotrol i metroen. I busserne ved jeg ikke. I sporvognene har jeg
> aldrig mødt en kontrollør på trods af ca. 20 rejser til Prag med megen

Var der i sommers, meget kontrol i metro før man gik ind/på perronen, i
bus skulle man vise billet når man gik ind, og i sporvogn var der
kontrol den ene aften ud af de 2-3 gange vi kørte med den.

Fra : Kbh.

Dato : 22-10-10 13:40

On 21 Okt., 22:52, Hippo <no@no...inv> wrote:

> Var der i sommers, meget kontrol i metro før man gik ind/på perronen, i
> bus skulle man vise billet når man gik ind, og i sporvogn var der
> kontrol den ene aften ud af de 2-3 gange vi kørte med den.

Har været i Prag omkring 60 gange. En dag oplevede jeg kontrol på 4
forskellige sporvognslinier.
Det er meget brugt i metroen, at alle udgange spærres for kontrol.
Ingen undskyldning for manglende rejsebevis kan bruges.
Bøden betales ved kasse 1 ellers er det hen på politistationen.
Men ellers er det en af Europas smukkeste byer.
På lokale steder kan 2 personer stadig spise og drikke (øl) for 100
dkkr. eller mindre.