Tydning af skrift i kirkebog
Fra : Anna Z

Dato : 02-10-10 15:19

Hej,

Kan nogen her mon hjælpe en nybegynder-slægtsforsker?

Jeg søger hjælp fra trænede kirkebogslæsere til tydning af følgende
(på arkivalieronline.dk):

Kirkebogen for Fanefjord Sogn (Mønbo Herred, Præstø Amt) årgang
1754-1776, opslag 171 (årstallet 1775):

Nederste halvdel af venstre side - hvad står der præcist om dåbsbarnet
Andreas Høyelsen Møller?

På forhånd mange tak,

Bedste hilsener
Anna

Fra : Arne Nielsen

Dato : 03-10-10 08:23

Den 02-10-2010 23:19, Anna Z skrev:
> [...]
> 1754-1776, opslag 171 (årstallet 1775):
>
> Nederste halvdel af venstre side - hvad står der præcist om dåbsbarnet

Hej Anna.

19 Drbr. (drengebarn) uægte
Dom. 10 p. Trinit. døbt Maren Oles Daatters Lunds uægte Drengebarn af
Dame, kaldet Andreas Høyelsen Møller, baaren af Hans Peders' Hustru
Karen ibd. Test. Hemming Hans' oc Hans Peders' Pige Karen, alle af Dame,
Hans Nør og Hustru Mette af Bredemade(?). Til Barnefader udlagt en
Snekersvend ved Navn Andreas Høyelsen Møller, der arbeidede for Ole
Sneker i Stege, men han var bortwiist fra Landet førend Qvinde Personen
aabenbarede sig at hun var frugtsommelig ved ham.

Test. = faddere, ibd. = ibidem = samme sted.

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : h

Dato : 03-10-10 12:41

"Arne Nielsen" <arnen@post03.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Arne
>

> --
> E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.

Hvilken herlig tekst! Dame, som er nævnt, hedder idag Damme - man ku' måske
nok acceptere "Same Biograf", men "Dame Slagter" gik slet ikke, og så måtte
man lave bynavnet om, i hvert fald efter den måske ikke helt troværdige
historie, jeg hørte som barn.
Bredemade siger mig derimod intet.
Venligst
h.

Fra : Anna Z

Dato : 03-10-10 06:24

On 3 Okt., 09:23, Arne Nielsen <ar...@post03.tele.dk> wrote:

> [...]
> Arne
>
> --
> E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.

Hej Arne!

Tusind tak for hjælpen!

Jeg tror at Andreas kan være relateret til min tipoldefar, Martin
Møller, som var urmager i Slagelse, og til hvem mellemnavnet Høyelsen
er knyttet på en del dokumenter. Martins far Rasmus var bødker i
Slagelse, født 1785 i Korsør, og sandsynligvis søn af en snedker ved
navn Andreas Høyelsen, født omkring 1739.

Sammenfaldet mellem fædrenes erhverv og forholdsvis sjældne efternavn
på denne Præstø-Andreas og "min" Korsør-Andreas, får mig jo til at
spekulere på om de mon kan være (halv)brødre, født med ti års
mellemrum - men det kræver jo så, at snedkeren ikke har ladet sig
bortvise helt ud af landet, men kun til Korsør, eller at han er vendt
tilbage efter kort tid!

Hvis nogen ser dette (fx alle de/jer/os der googler slægtsnavne...),
og ved noget, kan I jo smide et indlæg her.

Endnu engang mange tak og venlig hilsen
Anna