Bundlinie - positionering
Fra : Grith

Dato : 02-10-10 10:29

Hej

Jeg har flere gange spurgt til placering af mine elementer, og
har fået mange gode råd, men har desværre ikke fået løst
problemet helt endnu.
På nedenstående sider har jeg en aresselinie, der skal være
placeret nederst (efter øvrigt indhold). På index-siden har jeg
sat position til absolute. Vertikalt er placeringen ok, men
horisontalt er den ikke paceret i midten, hvilket den sakl være.
På broendrenoverings-siden er position sat til relative, og her
går det helt galt. Jeg har prøvet relative, fordi jeg er blevet
advaret mod både position absolute og position fixed.
Hvordan får jeg adresselinien placeret centreret efter det sidste
indhold på siden?
http://www.bdkloak.dk/index.html
http://www.bdkloak.dk/broendrenovering.html
På forhånd tak. Grith

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-10-10 10:53

On 02-10-2010 11:28, Grith wrote:
> [...]
> advaret mod både position absolute og position fixed.
> Hvordan får jeg adresselinien placeret centreret efter det sidste

Du har, trods utallige opfordringer, forsømt at validere din side

Prøv at kikke på koden endnu en gang - især omkring <body>

Karl Erik - der snart ser sig nødsaget til at forlange en (mindre)
erkendtlighed

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Grith

Dato : 03-10-10 08:59

> [...]
>
> Prøv at kikke på koden endnu en gang - især omkring <body>
>
> Karl Erik - der snart ser sig nødsaget til at forlange en (mindre)

Tak for svar. Jeg sætter STOR pris på den hjælp, jeg får herinde, men
det er ikke altid, jeg kan få løsningsforslagene til at virke
hvis tingene ikke ændres, er det ikke fordi, jeg ikke hører efter
Jeg HAR valideret min side, og også fået fjernet de fejl, der blev gjort
opmærksom på.
Jeg kan dog ikke se, hvad der er galt omkring <body>?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-10-10 19:36

On 03-10-2010 09:58, Grith wrote:

> [...]
> opmærksom på.
> Jeg kan dog ikke se, hvad der er galt omkring<body>?

Min fejl - det er brøndrenoveringssiden.

</head>

Kan du se det?

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-10-10 11:03

> [...]
> advaret mod både position absolute og position fixed.
> Hvordan får jeg adresselinien placeret centreret efter det sidste

#Adresseindex {
   font-size: 11px;
   font-family: arial, verdana, sans-serif;
   text-align: center;
   top: 90%;
}

Karl Erik.

Fra : Grith

Dato : 03-10-10 09:01

> #Adresseindex {
>    font-size: 11px;
>    font-family: arial, verdana, sans-serif;
>    text-align: center;
>    top: 90%;
> }
>
> Karl Erik.

Når jeg fjerner min position: absolute lægger linien sig op i
toppen. Men jeg må jo nok lave hele designet om.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-10-10 09:38

Grith udtrykte præcist:

> Når jeg fjerner min position: absolute lægger linien sig op i
> toppen. Men jeg må jo nok lave hele designet om.

Den følger dokumentets flow.
De andre elementer på siden er absolut positionerede, og deltager
derfor ikke i flowet.
Altså skal linien ligge i toppen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-10-10 19:52

On 03-10-2010 10:01, Grith wrote:

> Når jeg fjerner min position: absolute lægger linien sig op i
> toppen. Men jeg må jo nok lave hele designet om.

Prøv at indsætte:

før din adresse div.

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-10-10 11:48

Grith skrev:

> Hvordan får jeg adresselinien placeret centreret
> efter det sidste indhold på siden?

Det er jo ikke nemt når du har placeret det hele
med position:absolute;

Normalt laver man en boks - og putter indholdet
ind i den. Herefter er det nemt at lave en ny til
footeren, som bare placeres umiddelbart efter.

Afstanden kan så justeres med margin og padding.

Som det er nu, dækker footeren for indholdet
hvis browservinduet ikke er højt nok - det ser lidt
kikset ud.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 02-10-10 06:40

Jeg bruger ikke selv position:absolute. Er det noget du rigtig gerne
vil bruge ?
Fordi hvis du lader være med at bruge det så kan jeg godt få det til
at virke.

Prøv i din style.css fil at fjern alle de linier som starter med
position:absolute top: left: right: bottom:

Også lav #Adresseindex om til følgende.

#Adresseindex {
margin-left:auto;
margin-right:auto;
text-align:center;
width:100%;
}

Så skulle det gerne stå i midten neden under alt det andet.
Men alt det andet vil nu står forkert og du vil skulle lave resten af
din kode om.

Fra : Grith

Dato : 03-10-10 08:54

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Så skulle det gerne stå i midten neden under alt det andet.
> Men alt det andet vil nu står forkert og du vil skulle lave resten af

Tak for svar. Ja, det er nok hele koden, jeg skal lave om

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-10-10 13:43

Den 02-10-2010 11:28, Grith skrev:
> [...]
> advaret mod både position absolute og position fixed.
> Hvordan får jeg adresselinien placeret centreret efter det sidste

Som de øvrige svarere har antydet, griber
du layoutet forkert an.

En side som din kan uden videre
rummes i noget HTML-kode som følger:
[ Sidehovedets indhold ]
[ Indhold venstre ]
[ indhold højre ]
[ Sidefoden tekst ]

Du floater de to spalteelementer, der
- hvis du husker clearing-elementet -
automatisk vil skubbe sidefoden
ned.

Position-egenskaben kan ikke bruges
til at skabe det ønskede layout, for at
sige det kort.

Se evt. artiklen
http://webdesign101.dk/layout/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Grith

Dato : 03-10-10 09:11

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Som de øvrige svarere har antydet, griber
> [...]

Tak! Måske er det løsningen på mine problemer. Jeg vil prøve at
lave hele mit design om efter ovenstående forslag. Jeg har hørt
efter de advarsler om position mm. jeg har fået, men har ikke før nu
forstået, at det er hele layoutet, der er galt. Så jeg har siddet og
ændret min position:fixed til position:absolute og derefter til
position:relative, der så slet ikke virkede. Tak for et konkret
løsningsforslag.

Mvh. Grith

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-10-10 18:33

Grith frembragte:
> [...]
> advaret mod både position absolute og position fixed.
> Hvordan får jeg adresselinien placeret centreret efter det sidste

Jeg kan godt huske, du har spurgt før.
Og svjh. blev du allerede dengang advaret mod at bruge absolut
positionering.

Svaret på dit spørgsmål er : det kan du ikke.

Absolut positionerede elementer, deltager ikke sidens almindelige flow.
Derfor kan det almindelige flow ikke beregne en postion for dig - det
kommer du til at gøre selv.
Det vil sige at du skal absolut positionere din bundlinie der hvor du
vil have den.

Enten det, eller en ommer, hvor du designer uden absolut positionering
til andet end layoutelementer.
Det er meget sjældent, en god ide at bruge absolut positionering.
Om ikke for andet, så fordi du kan ikke ændre noget som helst - flyt et
komma, og du skal til at flytte på alle elementerne, for at få siden
til at passe sammen igen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Grith

Dato : 03-10-10 09:14

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Om ikke for andet, så fordi du kan ikke ændre noget som helst - flyt et
> komma, og du skal til at flytte på alle elementerne, for at få siden

Det har jeg forstået nu Troede det var fixed og absolute, jeg skulle
ændre til relative(som så ikke virkede), men ved nu, at det er position,
jeg skal holde mig fra.