Vollsmose
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 30-09-10 18:21

Hey

Er der nogen der kan hjælpe med med oprindelsen af navnet Vollsmose... MEGET
gerne med henvisning til en side på nettet..

/Finn
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 30-09-10 19:08

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan hjælpe med med oprindelsen af navnet Vollsmose...
> MEGET gerne med henvisning til en side på nettet..

Wikipedia er din ven
http://da.wikipedia.org/wiki/Vollsmose

Stavningen Vollsmose forekommer mig udansk. Måske er der en forklaring på
den.
Muligvis er wikipedias forklaring forkert. I hvert fald kendes Wolds Mose -
eller noget lignende - ikke i Danmarks Stednavne nr. 14: Odens Amts
bebyggelsesnavne. København 1969.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 30-09-10 20:24

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.DK> skrev i meddelelsen
> "Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> wrote in message
>
> Wikipedia er din ven
> http://da.wikipedia.org/wiki/Vollsmose

Ja, den kender jeg godt, meen... Wikipedia er redigeret af almindelige
mennesker, som alle kan komme med deres egne indlæg og dermed tillægger jeg
den ikke nødvendigvis nogen autoritet. Længere nede i samme artikkel,
omtales Bøgeparken som områdets største park. Det har ingen rod i
virkeligheden.

Jeg bor selv i Lærkeparken og er beboerrepræsentant her. Vi har 504 lejemål
og dermed flere lejemål end Bøgeparken...

Så jeg ved ikke om jeg tør stole på den med Woldsmose, da jeg ikke kan finde
andre referencer...

/Finn

Fra : Ivar

Dato : 30-09-10 20:32

Finn Stampe Mikkelsen skrev:

> Så jeg ved ikke om jeg tør stole på den med Woldsmose, da jeg ikke kan finde
> andre referencer...

Som Herluf Holdt skriver, nævnes det også i Den Store Danske
Encyklepædi, så det kan du nok regne med.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 30-09-10 21:05

Ivar skrev:

> Som Herluf Holdt skriver, nævnes det også i Den Store Danske
> Encyklepædi, så det kan du nok regne med.

Men jeg kan godt forstå at du er i tvivl. Flere steder på nettet
finder man denne forklaring: http://www.vollsmosekirke.dk/ugler.htm

Der står der, at det egnetligt betyder Ulvemose, men det passer ikke
rigtigt sammen med andre forklaringer.

Ivar Magnusson

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 01-10-10 10:02

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
> Der står der, at det egnetligt betyder Ulvemose, men det passer ikke
> rigtigt sammen med andre forklaringer.

Der mangler desværre dokumentation.

Men især er det sprogligt galt med det indledende v-.
Dansk mistede det oprindeligt indledende w i ulv (wulfas) for vel mere ned
1500 år siden, så vi siden urnordisk har udviklingen ulfaz > ulfaR > ulfr >
ulv > ull.
Ingen danske stednavne, som rummer elementet ulv som førsteled, synes at
opvise vol- eller vul-. Ej heller når førsteleddet er ugle.

Så hvis Vollsmose har eksisteret som stednavn før byggeriet i Odense, må det
betyde personen Wol (eller Wal) som har en mose.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-10-10 10:40

Poul E. Jørgensen skrev bl.a.:

> Så hvis Vollsmose har eksisteret som stednavn før
> byggeriet i Odense, må det betyde personen Wol
> (eller Wal) som har en mose.

Det er jeg uenig i. Stednavneordbogen har flere
eksempler, hvor der hentydes til glda. "wall" 'slette'.
Se Volborg Herred (Roskilde amt), Voldby
(Djursland), (Assens), (Århus) og Vollerup(1).

Andre bebyggelser siges at komme af personnavne
som "Wal". Endnu andre bebyggelser siges at
komme fra noget med "wal", rundstokke eller kæppe.

P.s.
Der er en anden sjov navneforvirring i det østligste
hjørne af Vollsmoseområdet. Se på de KMS-kort jeg
linkede til tidligere: Gå helt ud mod øst til der, hvor
Odense Å drejer mod nord ved Åsum. Der finder du
stednavnet "LungsGRAVE" på de to ældste kort. Det
navn forvandles til "LungsGAVE" på de to nyeste
kort.
--
Herluf :·)

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 01-10-10 12:01

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Det er jeg uenig i. Stednavneordbogen har flere
> eksempler, hvor der hentydes til glda. "wall" 'slette'.
> Se Volborg Herred (Roskilde amt), Voldby
> (Djursland), (Assens), (Århus) og Vollerup(1).

Har du ikke læst mit indlæg færdigt?
Formens Vollsmose med genitiv -s i Volls- forudsætter at Voll er en person.
I Volborg etc. er der ikke (læs: aldrig) dette genitiv -s, altså er
førsteleddene ikke personnavne, men betyder netop noget med slette.

Men jeg nævner et par andre: Volshave på Lolland: skal betyde Wals
indhegning; Volstrup (ved Svendborg): skal betyde Wals torp - hvor vi har
personnavne som førsteled og som svarer fint til Vollsmose.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 01-10-10 14:33

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.DK> wrote in message
> Har du ikke læst mit indlæg færdigt?

Nå, jeg troede du svarede på mit indlæg senere i tråden.
Men det nedenforstående gengiver hovedindholdet.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 30-09-10 20:37

> Jeg bor selv i Lærkeparken og er beboerrepræsentant her. Vi har 504
> lejemål og dermed flere lejemål end Bøgeparken...

Jamen det var da en skrækkelig fejl.
Men det var nu ikke det der blev spurgt om. I wikipedia-artikeln står det
som spørgeren ville vide.

PS: Gå selv ind og redigér artiklen.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 30-09-10 23:02

> "Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> wrote in message
>
> Jamen det var da en skrækkelig fejl.
> Men det var nu ikke det der blev spurgt om. I wikipedia-artikeln står det
> som spørgeren ville vide.

Nu er det mig der er spørgeren.. Og min pointe er, at det sår tvivl om
rigtigheden, når der er fejl andet sted i samme artikkel...

Men andre har ref. til Wold Mose...

/Finn

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-10-10 07:31

> [...]

> Nu er det mig der er spørgeren.. Og min pointe er, at
> det sår tvivl om rigtigheden, når der er fejl andet sted i

Wikipedia er brugerredigeret. Mange fejl bliver rettet af
brugerne, og når Wikipedia er bedst, er det mindst på
højde med de bedste encyklopædier på papir.

Har I ikke nogle lokalhistorikere i området?

Man kan tydeligt se de gamle tørvegrave på
Sct. Jørgensmark på disse KMS-kort:
http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm?map=dkfor

Skriv *Vollsmose* under *Stednavn*.
Der er tre forskellige ældre kort at vælge mellem:
1842-1899, 1928-1940 og 1980-2001.
Man kan se navnene på de forskellige gårde og
ejendomme i området, men som tidligere nævnt,
er der ingen navne på nogle af moserne.

--
Herluf :·)

Fra : Ivar

Dato : 30-09-10 19:12

Finn Stampe Mikkelsen skrev:

> Er der nogen der kan hjælpe med med oprindelsen af navnet Vollsmose...

Det kan jeg ikke hjælpe dig med, men jeg kan fortælle, at det IKKE
er med i et hæfte fra Dansk Sprognævn, som hedder Danske stednavne
med udtaleangivelse. Det er fra 1960 og indeholder 48 sider blot
med stednavne og udtaleangivelser.

Ivar Magnusson

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 30-09-10 20:28

> [...]
> er med i et hæfte fra Dansk Sprognævn, som hedder Danske stednavne
> med udtaleangivelse. Det er fra 1960 og indeholder 48 sider blot

Til gengæld må man så spørge om dette Wolds Mose, som Wikipedia nævner,
ikker blot er en mindre mosedannelse en sted i Odense. I så fald kan hverken
Dansk Sprognævn eller værket Danske Stednavne med rimelighed forventes at
have det med.
Ældre kort viser et mose-/ tørvegravsområde i det nuværende Vollsmose, men
ikke noget navn.

PS: Skrivningen Vollsmose skyldes formentlig et politisk ønske om ikke at
skabe utidige associationer ved en skrivning som Voldsmose.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-09-10 20:43

Poul E. Jørgensen skrev bl.a.:

> [...]
> Danske Stednavne med rimelighed forventes at have det med.
> Ældre kort viser et mose-/ tørvegravsområde i det nuværende

Prøv at se »I. Vold« i ODS:
http://ordnet.dk/ods/opslag?id=594213
[...]
(glda. wold, wall, mark, grund, æda. (dat.) wælle, walle, wolle
(DGL.II.434), sv. vall, græsbevokset areal, no. voll, oldn.
voTegn, der ikke kan vises'Kort krølle-o'llr, ty. wald, skov (jf.
Vald - horn, -sneppe), eng. weald, d. s., wold, slette; jf.
Aalgaard, II. Old, Græsvold 1, Tøjrevold, III. Val; arkais.,
poet. ell. dial. || om forekomst i stednavne se Brøndum -
Nielsen.GG.I.211) (græs)bevokset areal; mark; (græs) slette.
[...]

(Krydspost var fjernet i mit forrige indlæg, nu er den med igen).

--
Herluf :·)

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 01-10-10 09:42

> [...]
> (glda. wold, wall, mark, grund, æda. (dat.) wælle, walle, wolle
> (DGL.II.434), sv. vall, græsbevokset areal, no. voll,

Rigtigt nok. Men problemet er genitiven Wolds-/ Volls-. En mose der ligger
ved et græsbevokset areal der kaldes vold, vil hedde Voldmose eller
lignende. Sml. Voldby, Voldtofte, Volborg.
Derimod findes der stednavne, hvor førsteleddet er et personnavn, og som har
genitiv-s: Volshave på Lolland: skal betyde Wals indhegning; Volstrup (ved
Svendborg): skal betyde Wals torp.
Kilde: Bent Jørgensen: Stednavneordbog (Gyldendal 1995).

PS: Hvad siger I til den udanske stavning Vollsmose?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-09-10 19:54

Finn Stampe Mikkelsen skrev:

> Er der nogen der kan hjælpe med med oprindelsen
> af navnet Vollsmose... MEGET gerne med henvisning
> til en side på nettet..

Mærkeligt nok kan jeg ikke finde navnet på et eneste
gammelt kort. Men navnet skulle ifølge SDE være
kendt fra 1682, /Woldsmose/, af glda. /wall/ 'slette,
græsgang' og /mose/, [...]

--
Herluf :·)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-10-10 00:11

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev Thu, 30 Sep 2010 19:20:52
+0200

>Er der nogen der kan hjælpe med med oprindelsen af navnet Vollsmose... MEGET
>gerne med henvisning til en side på nettet..

Jeg skal ikke gøre mig klog på Volds Mose eller hvilken form man nu
foretrækker, jeg ser der er flere forslag desangående.

Men vedr. spørgsmålet Ulv / Wolle i forledet kan jeg da anføre, at
Gordon Albøge i "Danske Stednavne" angiver forledet til
Voldsgaard / Volsgaard i Studsgaard ved Herning, kendt ihvertfald
tilbage i 1400 tallet, som mandsnavnet "Ole / Oluf / Wolle"

Og mht. alderen, så har jeg noteret mig, at Trap Danmark IV ikke kender
stednavnet Vollsmose i nogen af de foreslåede stavemåder.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 02-10-10 20:24

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]
> Voldsgaard / Volsgaard i Studsgaard ved Herning, kendt ihvertfald
> tilbage i 1400 tallet, som mandsnavnet "Ole / Oluf / Wolle"

Der er bare det ved det, at dit citat fra Danske Stednavne blot viser at
Voldsgaard / Volsgaard i Studsgaard ved Herning angiveligt har "Ole / Oluf /
Wolle" som førsteled. Det svarer til hvad der allerede er skrevet: Genitiv s
forekommer ved personnavne.
Men siger det noget om Vollsmose?

Det gør det vel ikke, alt den stund førstedleddet Vol(l)s- også kan føre
tilbage til et gammeldansk Wals (af Valr).
Fællesnavnet ulv og personnavnet Ulv forekommer aldrig i formen vul-/ -vol,
så det dropper vi.
Tilbage bliver Oluf og Wal som førstedled. Så kommer vi ikke videre, hvis vi
ikke kender de ældste former.
Når Volstrup i Himmerland i 1440 hedder Volstrup, i 1466 Olstrup, tyder alt
på at det er Olufr (senere jysk Wolle) der ligger bag.
Når Volstrup i Ringe Sogn omkring 1350 hedder Valdrop (med udeladt s som er
en fejl, altså Valsdrop), og omkring 1400 hedder Wolstorp, 1488 Walstrop,
tyder alt på at det er Valr der ligger bag.
Desværre synes der ikke at være fynske stednavne med entydigt Oluf/ Ole som
førsteled. Spørgsmålet er selvfølgelig om Óluf i fynsk kan diftongere langt
o til vo.

Så der synes for mig ang. Vollsmose kun at være én mulighed: Vals mose.

PS: Vi har endnu ingen dokumentation fået for stednavnet Vollsmose's (eller
hvad det måtte hedde tidligere) eksistens før opførelsen af byggerierne i
området.