Helt fra starten
Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-09-10 23:33

Hej
Jeg har misforstået nogle helt grundlæggende ting omkring opbygning
af en hjemmeside, så derfor er jeg startet helt forfra.
Det vil sige jeg har en side med en navigations menu og et billede som
skal gå igen på resten af mine sider.
Hvordan er det bedst at gøre dette ?

Vh
Tommy

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-09-10 23:48

On 01-10-2010 00:32, Tommy Hansen wrote:
> [...]
> af en hjemmeside, så derfor er jeg startet helt forfra.
> Det vil sige jeg har en side med en navigations menu og et billede som

Så laver du x-antal ens sider med forskelligt indhold, og linker til dem
fra menuen.

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Leif Neland

Dato : 01-10-10 09:39

"Tommy Hansen" <tommyhhFJERN@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af en hjemmeside, så derfor er jeg startet helt forfra.
> Det vil sige jeg har en side med en navigations menu og et billede som

Kommer helt an på, hvilken platform, du skal have din hjemmeside ud at ligge
på.

asp? php? andet?

Kan serveren klare ssi (ServerSide Include?)

Det kunne være så simpelt som

<!--#include virtual="/template/top_head.inc"--> Fra <html, stylesheets
mm.
<title>Titel på side</title> Hver side skal helst have egen
titel.
<!--#include virtual="/template/top_body.inc"--> Fra </head> til afsluting
af menu og start af indholds"rude"
Brødtekst
<!--#include virtual="/template/bund.inc"--> Slutning indholdsrude og ud.

Leif

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-10-10 10:35

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> asp? php? andet?

Min side er sat op til ASP / ASP.NET
Jeg fandt en gammel artikel fra 2000 hvor man bruger
javascript, er det stadig aktuelt at gøre sådan ?

> Kan serveren klare ssi (ServerSide Include?)

Ikke så vidt jeg kan se. Jeg har et bronzesuite hos
www.unoeuro.com

Vh
Tommy

Fra : Leif Neland

Dato : 01-10-10 11:05

> [...]
> javascript, er det stadig aktuelt at gøre sådan ?

> Ikke så vidt jeg kan se. Jeg har et bronzesuite hos

asp supporterer normalt ssi.

Men det var måske en ide at bruge et cms i stedet?
Det har unoeuro også, bl.a. wordpress, typo3, joomla og drupal

Leif

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-10-10 12:00

Den 01-10-2010 00:32, Tommy Hansen skrev:
> [...]
> af en hjemmeside, så derfor er jeg startet helt forfra.
> Det vil sige jeg har en side med en navigations menu og et billede som

Du starter med at lave en skabelon, som
er korrekt HTML & CSS, og som er robust
nok til at kunne vises i browservinduer
af forskellig størrelse.

Det er vigtigt at dy stedse validerer
din kode på w3c's validator.

http://webdesign101.dk/layout/

er en artikel om layout af websider med
den del forskellige layoutmodeller.

http://webdesign101.dk/layout2010/model2.html
er et eksempel til en ny artikel om emnet,
som jeg er ved at udarbejde.

Søg råd og kritik i denne gruppe undervejs.

Når du har lavet din skabelon og er tilfreds
med den, piller du de dele ud, der skal anvendes
på alle sider og gemmer dem som for eksempel
sidehoved.inc.php, menu.inc.php, sidefod.inc.php

På de enkelte sider kan du nu indsætte disse
tekstfiler med kommandoen
<?include("[sti]sidehoved.inc.php")?> osv.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 01-10-10 06:34

On 1 Okt., 12:04, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:

> asp supporterer normalt ssi.

Og det gør det også hos Unoeuro, så den er god nok.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-10-10 14:48

> [...]
> af en hjemmeside, så derfor er jeg startet helt forfra.
> Det vil sige jeg har en side med en navigations menu og et billede som

Du kan følge den artikel jeg er i gang med. Den omhandeler redigering af
en eksisterende skabelon, og som jeg skrev tidligere opret x-antal ens
sider med forskelligt indhold. Beregnet for den begynder der ikke
vil/kan/gider starte på bar bund og sætte sig ind i alt om css.

Senere vil den handle om hvordan SSI kan bruges, fortrinsvis PHP.

http://webdesign.ranunkelvej.com/hjemmeside/index.php

Karl Erik.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 03-10-10 00:16

Nu har jeg lavet siden som den skal opbygges, men
jeg har 13 valideringsfejl.
Desværre er det sort snak for mig, så hvis nogen vil
guide mig, så jeg kan få dem rettet vil det være dejligt
Link http://www.test.tommyhh.dk/index.shtm

Vh
Tommy

Fra : Martin Ploug

Dato : 03-10-10 00:29

Den 03-10-2010 01:16, Tommy Hansen skrev:
> [...]
> jeg har 13 valideringsfejl.
> Desværre er det sort snak for mig, så hvis nogen vil
> guide mig, så jeg kan få dem rettet vil det være dejligt

Prøv at ændre <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=utf-8" />

til <meta http-equiv="content-type"
content="text/html;charset=iso-8859-1" />

Du har to afsnit med <head>.... </head>. der skal kun være et afsnit,
hvor det, der hører til samles i.

står der to gange - slet nummer to.

Sørg for, at alle tags startes og sluttes korrekt.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-10-10 01:05

"Tommy Hansen" <tommyhhFJERN@webspeed.dk> skrev :

>Nu har jeg lavet siden som den skal opbygges, men
>jeg har 13 valideringsfejl.

Når du inkluderer noget med ssi, så skal der på den side, som du
inkluderer ikke være nogen <head> eller angivelse af

Kun selve indholdet.

Her har du formentlig inkluderet teksten »forside«, så på den
side skal der kun stå <p>forside</p>

<li> er ikke lukket.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Tommy Hansen

Dato : 03-10-10 02:02

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> Her har du formentlig inkluderet teksten »forside«, så på den
> side skal der kun stå <p>forside</p>

Jeg har index til at se sådan ud
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<title>Tommyhh</title>
<!-- #include virtual="/layout.txt" -->

Er det sådan du mener ?

> <li> er ikke lukket.
Hvordan lukker jeg dem ?

Vh
Tommy

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-10-10 06:08

"Tommy Hansen" <tommyhhFJERN@webspeed.dk> skrev :

><!-- #include virtual="/layout.txt" -->

>Er det sådan du mener ?

Ja, i layout.txt skal der ikke stå andet.

>Hvordan lukker jeg dem ?

Som alle andre </li> til sidst og som du har gjort ved dem
imellem.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 04-10-10 23:40

På denne side har jeg 11 fejl
http://www.test.tommyhh.dk/index.shtm
Er der en der vil hjælpe med at rette dem,
jeg har opgivet at forstå fejlene og har indtryk
af det kun vil ta 2 min for en øvet at rette dem.

Vh
Tommy

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-10-10 03:59

Tommy Hansen kom med følgende:
> [...]
> Er der en der vil hjælpe med at rette dem,
> jeg har opgivet at forstå fejlene og har indtryk
> af det kun vil ta 2 min for en øvet at rette dem.

Der er to fejl, som hvis de bliver rettet, vist fjerner resten.

Den ene er, at der står nogle karaterer allerførst i filen, som ikke må
være der.
Det er vist noget med hvordan du gemmer din kildekode. Du skriver
ISO-8859-1 i meta - men æ'et i gæstebog er ikke et æ.
Så det ser ud til at dine filer gemt som UTF-8. Og de ekstra karakterer
er noget med at din editor gemmer filen med BOM.
Jeg skriver "noget med", fordi jeg ikke selv har erfaring med
problemet, men har læst om det her i NG adskillige gange.
Du skal altså finde ud af at få din editor til at gemme filerne som
ISO-8859-1 (eller ANSI eller Latin1 eller ...).

Den anden fejl er, at din kildekode mangler <body> tagget.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-10-10 04:09

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Den anden fejl er, at din kildekode mangler <body> tagget.

Jeg havde ikke tid til, at svare da jeg så den tidligere.

Men head afsluttes først i linje 70 (næstsidste), hvor det skulle
stå i linje 20 (efter <meta
http-equiv="content-type"content="text/html;charset=iso-8859-1"
/>)
Herefter skulle så være <body> og til allersidst </body>.

Der mangler alttekst ved img i linje 23

Jeg foretrækker at bruge demme validator, synes den forklarer
bedre end w3cs.

http://www.htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A//www.test.tommyhh.dk/index.shtm&warnings=yes&input=yes

Fra : Tommy Hansen

Dato : 07-10-10 00:44

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

Og de ekstra karakterer
> er noget med at din editor gemmer filen med BOM.

Pyha det er ikke lige til at finde ud af
Er der nogen der har erfaring med Sharepoint Designer og kan
hjælpe mig med at få gemt siden rigtigt ?

> Den anden fejl er, at din kildekode mangler <body> tagget.

Jeg har eksperimenteret lidt med at sætte <body> ind i layout.txt
men det giver kun flere fejl.
Kan du sige præcis hvor de skal sættes ind ?

Vh
Tommy

Fra : Tommy Hansen

Dato : 07-10-10 00:47

"Tommy Hansen" <tommyhhFJERN@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har eksperimenteret lidt med at sætte <body> ind i layout.txt
> men det giver kun flere fejl.
> Kan du sige præcis hvor de skal sættes ind ?

Sorry, så først lige Kerims svar på dette spørgsmål nu, så det skulle være i
orden

Vh
Tommy

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-10-10 07:59

Følgende er skrevet af Tommy Hansen:

> Sorry, så først lige Kerims svar på dette spørgsmål nu, så det skulle være i
> orden
>

> Vh
> Tommy

De ekstra karakterer, ser ud til at være flyttet et par linier ned.
Formentlig til en begyndelse af noget der er importeret/included fra en
anden fil.

Opbygningen af et XHTML dokument er præcis den samme som for HTML:
<!DOCTYPE ...>
<head>
<title>..</title>
<!-- Her har du alle dem der ikke er direkte indhold, dvs
meta, link(css), script -->
</head>
<!-- Her er indholdet -->

Hvad der står i hvilke filer, er egentlig ligegyldigt. Vi - og
browserne - kan ikke se hvordan du har delt filerne op, kun resultatet
der kommer ud af det.
Brug browserens Vis Kilde, til at se hvordan koden ser ud - så kan du
sikkert også finde ud af, hvor tingene skal stå.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-10-10 15:53

Sharepoint designer 2007 kan ikke sættes op til ikke at indsætte en
BOM. Vælg eventuelt en anden encoding end UTF-8.
Hvis du udelukkende arbejder med Sharepoint sites er dette ikke et
problem. Men arbejder du med PHP og externe CSS filer er det. I mindre
grad er det også et problem for almindelige html sider. Det sidste
fordi browserne går i quirks mode.

Regards Jens Peter Karlsen.