Mit hoved driller ;-)
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-09-10 15:07

Jeg forsøger at ændre sidehovedet for præsentationssiderne på
www.danacord.dk/index2.html.

Jeg har sat border på den øverste tabel, der indeholder den faste
header, hvorved den nuværende opbygning kan ses:
http://www.danacord.dk/frmsets/records/666-r.html
(Læg i øvrigt mærke til, at man sagtens kan lægge bogmærker, selv om
siden er opbygget med frames).

Dagens eksperimenter kan ses her:
http://www.danacord.dk/csstest/position.html
og tilhørende CSS:
http://www.danacord.dk/csstest/position.css

Nu mente jeg så at være klar til at stille konkrete spørgsmål om nogle
af de åbenlyse problemer, men ak ... ved upload viser det sig, at
siden ikke vises korrekt i Firefox. Den centrede tekst i midten
antager godt nok de specificerede farver, men ikke skriftstørrelsen i
samme stylesheet. Nogen der kan forklare mig hvorfor?

Som det vil fremgå af min kode, har jeg lavet 3 bokse: en til venstre,
en i midten og en til højre og brugt absolut positionering.

Hvordan får jeg delelementerne i venstre og højre boks centreret i
forhold til hinanden?

Hvordan får jeg boks 2 centreret vandret i forhold til boks 1 og 3 og
ikke i forhold til midten af siden?

Hvordan får jeg indholdet af boks 2 centreret lodret i forhold til
boks 1?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-09-10 15:37

On Thu, 30 Sep 2010 16:06:51 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

> [...]
>antager godt nok de specificerede farver, men ikke skriftstørrelsen i
>samme stylesheet. Nogen der kan forklare mig hvorfor?

Problemet er løst (bob-bob).

Jeg havde sat den røde tekst med 'large' og de øvrige med 'medium'.
Der er ingen (synlig) forskel på disse størrelser i Firefox.

Fremover vil jeg anvende 'em'.

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-09-10 10:10

On 30 Sep., 16:06, Kurt Hansen <k...@ugyldig.dk> wrote:

> Dagens eksperimenter kan ses her:http://www.danacord.dk/csstest/position.html

Du har:

<h1 class="komp">Joachim Andersen</h1><br>
      <h1 class="work">Complete Recordings, vol. 7<br>Works for flute and
piano</h1><br>
      <h1 class="art">Thomas Jensen</h1><span class="alm"> flute</span> -
      <h1 class="art">Frode Stengaard</h1><span class="alm"> piano</span>

Og det er en ulogisk inddeling, når de forskellige tekster hører
sammen. H1 er hovedoverskrift til ny artikel. Så din inddeling vil
fortælle, der er tre uafhængige artikler, hvilket jo ikke er rigtigt.
Du er nødt til at følge hierakiet, og så bruge H2 evt. H3 eller sætte
det på definition lists. Hvad der skal bruges, ville jeg mene, vil
afhænge af indholdet på resten af siden, i forhold til, hvad der er
mest logisk.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-09-10 10:37

On 30 Sep., 18:10, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> det på definition lists. Hvad der skal bruges, ville jeg mene, vil
> afhænge af indholdet på resten af siden, i forhold til, hvad der er
> mest logisk.

Iøvrigt vil du så stå dig godt ved at have en lille, kort beskrivelse
af indholdet. Sådan en slags varebeskrivelse, bare to-tre linjer.

Den varebeskrivelse skal også med i dine meta på din hjemmeside. Du
har ikke Meta Description på nogle af de sider, jeg har kigget, og den
skal simpelthen bare være der.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-09-10 17:54

On Thu, 30 Sep 2010 09:36:44 -0700 (PDT), Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Den varebeskrivelse skal også med i dine meta på din hjemmeside. Du
>har ikke Meta Description på nogle af de sider, jeg har kigget, og den

Du har ret. Det vil blive skrevet på planen for de næste opdateringer.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-09-10 17:53

On Thu, 30 Sep 2010 09:10:09 -0700 (PDT), Rune Jensen
> [...]

>det på definition lists. Hvad der skal bruges, ville jeg mene, vil
>afhænge af indholdet på resten af siden, i forhold til, hvad der er

Som forklaret i en anden tråd tidligere i dag, er indholdet af siderne
ikke traditionel tekst. Ingen steder er der brug for at anvende
H-elementerne på den måde de er tiltænkt - altså ingen overskrifter,
rubrikoverskrifter og efterfølgende brødtekst.

Som du vil bemærke, er alle personnavne sat med h1, da det er
personnavne mine besøgende søger efter i over 90% af tilfældene. Mine
personnavne skal derfor "larme" mest muligt, når robotterne kommer
forbi og indexerer mine sider.

Det er faktisk en fejl at varens titel er defineret som en variant af
h1; det vil blive rettet til h2.

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-09-10 11:06

On 30 Sep., 18:52, Kurt Hansen <k...@ugyldig.dk> wrote:

> [...]
> H-elementerne på den måde de er tiltænkt - altså ingen overskrifter,
> rubrikoverskrifter og efterfølgende brødtekst.

Det er måske netop det, jeg studsede lidt over, der ikke er en lille
smule brødtekst, og så er det svært at sige, hvor overskrifter hører
til.

> [...]
> forbi og indexerer mine sider.
>
> Det er faktisk en fejl at varens titel er defineret som en variant af

Hvis det er titlen på CDen, må den Hjo hedde det samme hver gang,
uanset hvad man har søgt på - det er nok problemet. Der er som sagt
ikke rigtigt nogen mulighed i HTML4 for at sætte titler på CDer. Men
kigger man på andre sider, har de bare gjort det samme. Altså brugt
titlen som overskrift.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-10-10 06:16

Glem mit oprindelige indlæg. Jeg er nu malet op i et hjørne og har,
indtil videre, opgivet at forstå hvad der sker. Lige nu foregår det
efter Fedtmulemetoden, hvor jeg ændrer på een ting ad gangen og ser
hvad der skere.

Jeg har forsøgt at skære alt overflødigt væk, så man kan studere mine
grundlæggende problemer:
http://www.danacord.dk/position.html
og CSS http://www.danacord.dk/mix.css

Jeg har sat hhv. grøn, gul og grå baggrundsfarve på boks 1, 2 og 3,
som jeg ønsker placeret således:

1 i venstre hjørne, 3 i højre hjørne og 2 midt imellem de to, ikke
centreret i forhold til skærmens midterakse. Hvis det er umuligt, må
jeg leve med det eller finde på noget helt andet.

Problemet er boks 2 (den gule). I IE8 placeres den 250px fra venstre
og med baggrundsfarve der dækker indholdet, hverken mere eller mindre.
Samme placering i FF, men nu med en gul baggrund der er 780px bred -
et mål der ikke er angivet af mig nogen steder. "Width" på boksen har
overhovedet ingen virkning.

Jeg forsøger at centrere den gule boks ved at angive identiske værdier
for venstre- og højrepositionering, men der er åbenbart noget jeg har
misforstået.

Med begge browsere i fuldskærmsvisning og ved at swappe mellem dem med
Alt-Tab er det tydeligt, at IE og FF fortolker mine skriftstørrelser,
angivet i 'em' forskelligt. Skrifterne er generelt større i FF.

Eksemplet er et forsøg - ikke et endeligt layout.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-10-10 09:11

Kurt Hansen forklarede:
> [...]
> angivet i 'em' forskelligt. Skrifterne er generelt større i FF.
>
> Eksemplet er et forsøg - ikke et endeligt layout.

Doctypen er ufuldstændig. (mangler namespace)
Dine 3 bokse er absolut positionerede, hvorfor de er taget ud af det
normale flow, og tager hensyn til hverken andre eller andet på siden.
Derudover, er der stavefejl i både html og css - og der anvendes
deprecated tags - der giver valideringsfejl.
Alt i alt, hiver du browseren (og dig selv) rundt i manegen ved næsen -
browseren forstår ikke hvad du vil opnå, og du forstår ikke hvorfor
tingene ser ud som de gør.

width; 200px; har ingen effekt, fordi det skal adskilles af : - ikke ;

em er en relativ størrelse. Den baserer sig på enten en allerede sat,
eller en nedarvet størrelse. Når du bruger em som skriftstørrelse, vil
den på et eller andet tidspunkt være afhængig af nogle default værdier,
når du ikke giver en absolut størrelse selv. Default værdier er ikke
ens i forskellige browsere - den størrelse du angiver bliver derfor
heller ikke ens.
px og pt, er derimod absolutte størrelser, som ikke er afhængige af
browsernes default værdier.

http://bbsorensen.com/test/bokse/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-10-10 10:04

On Fri, 01 Oct 2010 bidrog Birger Sørensen med følgende:

>Kurt Hansen forklarede:

[klip]>>

Allerførst mange tak for at du satte tid af at gå i dybden og
serverede en komplet og fuselfri løsning for mig.

Jeg har i mellemtiden erkendt, at Eureka-metoden* ikke er holdbar. Jeg
har kigget CSS-delen på Hjemmesideskolen igennem. En grundlæggende
tutorial, men heller ikke mere - nogenlunde svarende til mit nuværende
niveau.

Det næste jeg skal have styr på, er DOCTYPE og det er jeg i gang med
at læse om lige nu.

Jeg har på fornemmelsen, at nedarv af egenskaber spiller mig et puds
af og til, så det er jeg nødt til at forstå hvordan der virker.

Ud over Hjemmesideskolen. findes der så noget dyberegående om CSS
(helst på dansk) online? Helst et med eksempler som kan afprøves.

>Doctypen er ufuldstændig. (mangler namespace)

Yup, den jeg brugte var klippet fra et eksisterende dokument uden
større overvejelser.

Af din kildekode kan jeg se, at du har sat 'Strict'. Kan du, ganske
kort, begrunde dette?

>Dine 3 bokse er absolut positionerede, hvorfor de er taget ud af det
>normale flow, og tager hensyn til hverken andre eller andet på siden.

Tjah, sådan er det vel? Njarh, sorry ... jeg kunne ikke dy mig

"Position absolute" var det logiske valg for mig (med mit
vidensniveau), da jeg jo netop ønsker dem placeret ganske bestemte
steder. Især med den midterste boks, hvis indhold jo kan variere i
både højde og bredde, virker som et stykke vådt håndsæbe.

>Derudover, er der stavefejl i både html og css - og der anvendes
>deprecated tags - der giver valideringsfejl.

Stavefejlene er jo noget sjusk, ingen tvivl om det og jeg burde have
læst korrektur. Stones Webwriter har en primitiv valideringsfunktion,
men den fanger ikke alt.

Hvilke deprecated tags tænker du på?

>Alt i alt, hiver du browseren (og dig selv) rundt i manegen ved næsen -
>browseren forstår ikke hvad du vil opnå, og du forstår ikke hvorfor
>tingene ser ud som de gør.

Præcist og jeg nærmede mig hysteriets rand.

>width; 200px; har ingen effekt, fordi det skal adskilles af : - ikke ;

Arrrgh!

> [...]
>den på et eller andet tidspunkt være afhængig af nogle default værdier,
>når du ikke giver en absolut størrelse selv.

Kan jeg nogen steder, f.eks. i BODY sætte min egen default i en
absolut størrelse, så mine em-angivelser forholder sig relativt
hertil?

Dilemmeaet består vel i, at man på den ene side gerne vil have kontrol
over sit design og samtidig give Brian friheden til at foretrække 36
pkt. Windings som default i sin browser.

> [...]
>heller ikke ens.
>px og pt, er derimod absolutte størrelser, som ikke er afhængige af

Igen: Mange tak for dette og andre indlæg. Godt at nogen gider

*) "Herueka, heureka, jeg har fundet det". Ordene er udråbt af
Archimedes, idet han springer ud af sit badekar og løber ned af gaden.
Han har netop løst vægtfyldens gåde.

En dag, hvor Archimedes sad i sit badekar, bemærkede han hvordan
vandstanden steg jo mere af hans krop der kom under vand. Det er her,
Archimedes opdager en metode til at give kongen et svar. Er
kongekronen fremstillet af rent guld eller er der anvendt andet metal?

Eureka er græsk og betyder "Jeg har det" eller "Jeg har fundet det".

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-10-10 10:17

Kurt Hansen (ja, DEN Kurt Hansen) skrev:

Birger:
> [...]

Og her fyrer jeg den så af:
>Kan jeg nogen steder, f.eks. i BODY sætte min egen default i en
>absolut størrelse, så mine em-angivelser forholder sig relativt
>hertil?

Ved omhyggelige studier af din kode udleder jeg, at det er netop det
du gør, eller hyr? Nu er skrifterne (også h-class'erne) i hvert fald
ens i FF og IE. Jubiii

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-10-10 10:20

Kurt Hansen forklarede den 01-10-2010:
> [...]
>
> Ved omhyggelige studier af din kode udleder jeg, at det er netop det
> du gør, eller hyr? Nu er skrifterne (også h-class'erne) i hvert fald

Lige præcis ^^

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-10-10 11:19

Kurt Hansen formulerede fredag:
> On Fri, 01 Oct 2010 bidrog Birger Sørensen med følgende:
8X

> Allerførst mange tak for at du satte tid af at gå i dybden og
> serverede en komplet og fuselfri løsning for mig.

Selvtak.
Jeg vil nu ikke holdes op på noget løfte om at det er fuselfrit
Sommetider er udfordringen (og fornøelsen ved at finde en brugbar
løsning), det der driver værket.

> [...]
> har kigget CSS-delen på Hjemmesideskolen igennem. En grundlæggende
> tutorial, men heller ikke mere - nogenlunde svarende til mit nuværende

En god hjemmeside, starter med en meget seriøs og detallieret
planlægning.
Ellers ender man med at nøjes med det man kan få teknikken til at gøre,
i stedet for det man gerne vil have.
Vist er der situationer, hvor man må løse problemerne når de opstår.
Men det er generelt en skidt idé - jvf. Murphy's lov.

> Det næste jeg skal have styr på, er DOCTYPE og det er jeg i gang med
> at læse om lige nu.

Doctypen er den der bestemmer hvordan browseren fortolker din kode.
Er der ikke nogen, eller er den forkert, går browserne i quirks mode -
det er noget med det bedste gæt, i forhold til hvad der engang har
været af "standarder" - og det giver sjældent samme resultat i
forskellige browsere.

Frameset, transitional og strict er mulighederne.
Og man skal vælge den rigtige, i forhold til den kode man skriver.
Frameset ser jeg lige bort fra. Den bør IMHO ikke benyttes længere -
selvom jeg godt er klar over at den bliver det, af mange forskellige
grunde, hvoraf nogle er acceptable.
Forskellen på strict og transitional, er at deprecated tags, er lovlige
i transitional, men ikke er det i strict.
Bruger du frameset og target, er transitional nødvendig, fordi target
er deprecated - altså ulovlig i strict.
Ellers bør man IMHO holde sig til strict, da det er den rene HTML4.01,
uden referancer baglæns, some er ved at glide ud.
Selv om man bruger transitional aht. target og baglæns kompatibilitet
med det eksisterende man er i gang med at rette op på, kan man godt
forsøge at skrive strict - altså undgå de andre deprecated tags og
parametre.

> [...]
> Ud over Hjemmesideskolen. findes der så noget dyberegående om CSS
> (helst på dansk) online? Helst et med eksempler som kan afprøves.

http://webdesign101.dk
Jørgen Farum Jensens sider er måske ikke de mest overskuelige - men han
er meget dygtig, også til at forklare tingene. Der er også noget med
nogle bøger, som evt. kan lånes på biblioteket.

> Yup, den jeg brugte var klippet fra et eksisterende dokument uden
> større overvejelser.
>
> Af din kildekode kan jeg se, at du har sat 'Strict'. Kan du, ganske
> kort, begrunde dette?

Se ovenfor.

> [...]

> steder. Især med den midterste boks, hvis indhold jo kan variere i
> både højde og bredde, virker som et stykke vådt håndsæbe.

Måske - men du ønsker dem også placeret i forhold til hinanden, og
formentlig ikke ovenpå siden øvrige indhold.
Der er - IMHO - nogle ganske få steder, i det overordnede layout af en
side, hvor man med fordel kan bruge absolut position. Når man kommer
til indhold er det nemmere at holde sig til at lade browserne selv
organisere. Der er alt for mange variable og ting at tage hensyn til,
hvis man skal gøre det selv, med et fornuftigt resultat.

> Stavefejlene er jo noget sjusk, ingen tvivl om det og jeg burde have
> læst korrektur. Stones Webwriter har en primitiv valideringsfunktion,
> men den fanger ikke alt.

Brug validatorerne - de finder den slags.
Og det er vigtigt at også forsøg validerer. Gør de ikke det, kan du
ikke regne med det du ser - og dermed er en test værdiløs.

> Hvilke deprecated tags tænker du på?

nogle parametre som align og border - target

> Præcist og jeg nærmede mig hysteriets rand.

> Arrrgh!

Validér, validér, validér - og så een gang til.

> Kan jeg nogen steder, f.eks. i BODY sætte min egen default i en
> absolut størrelse, så mine em-angivelser forholder sig relativt
> hertil?

Den har du set ...

> Dilemmeaet består vel i, at man på den ene side gerne vil have kontrol
> over sit design og samtidig give Brian friheden til at foretrække 36
> pkt. Windings som default i sin browser.

Netop - men man kan ikke få det hele.
Og det kan være et problem for svagtseende, at nogle sider bruger en
meget lille skrift.
Der er måder at omgås den slags, og man kan vel forvente, at de der har
den slags problem, selv gør noget for at løse dem.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-10-10 11:52

On Fri, 01 Oct 2010 12:18:36 +0200, Birger Sørensen
<sdc@bbsorensen.com> wrote:

>Kurt Hansen formulerede fredag:

>Selvtak.
>Jeg vil nu ikke holdes op på noget løfte om at det er fuselfrit

Åh, det er måske denne fra din kildekode du tænker på:

..clear {
   clear : both;
   fint-size : 0px;
   }

Gnæk

Inden jeg går videre og bruger mere krudt på finpudsningen, vil jeg
ændre mit design, så det kommer til at se således ud:

http://www.danacord.dk/sidehoved.html

Min viden og fantasi rakte kun til at ændre boks 3 til absolut
positionering og så fifle lidt med pixlerne, så den kom til at stå
pænt. Formentlig ikke browserstabilt.

Jeg fedtmulede lidt med 'clear' af de to andre og så lade boks 3 flyde
hen og starte der hvor boks 1 slutter, men det var vist iukke lige det
der skulle til.

Et enkelt problem:

Hvordan får jeg teksten "Previous CD -Next CD" til at centrere lodret
i forhold til pilene? Banalt og elementært, kan man måske sige, men
"text-align" på ".link_img" har ingen effekt.

Skillerummet "&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;" i teksten er en
snuptawsløsning. Kan vel erstattes med en usynlig gif i passende
bredde.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-10-10 13:54

> [...]
> i forhold til pilene? Banalt og elementært, kan man måske sige, men
> "text-align" på ".link_img" har ingen effekt.

vertical-align : bottom;

> Skillerummet "&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;" i teksten er en
> snuptawsløsning. Kan vel erstattes med en usynlig gif i passende
> bredde.

Nej. Du opretter en klasse eller to i CSS, der includerer den rigtige
margin eller padding. F.eks.:
tekst_h { margin-right : 10px; }
tekst_v { margin-left : 10px; }
Og sætter dem om teksten i en span.
Så er man så dejligt fri for at afstandende ændrer sig ved ændring af
skriftstørrelse, er fri for ekstra download af tomme billeder - og det
er så meget nemmere at ændre på, når man en dag får lyst til det.
Jeg brugte &nbsp; i teksterne, for at de skulle "falde rigtigt ned" når
vinduet blev for lille.
Det er nok mere rigtigt at bruge no-wrap til det - men teksten var delt
i flere elementer, og det var ikke rigtigt det, der var pointen, men
det egentlige layout.

Birger

http://bbsorensen.dk