CSS : link skal virker på hele linien
Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-10 22:59

Eksempel og kode : http://scootergrisen.dk/test/test0002.html

De 2 røde bokse virker som link men jeg vil også gerne have at linket
virker når man trykker imellem de 2 røde bokse.
Altså hele linien skal fungere som et link også i midten hvor der ikke
står noget tekst.

Hvordan gør man det ?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-09-10 09:01

scootergrisen sendte dette med sin computer:
> [...]
> virker når man trykker imellem de 2 røde bokse.
> Altså hele linien skal fungere som et link også i midten hvor der ikke

Lad #filholder indeholde et link med bredde 100%, og lad linket
indeholde dine tekster.

Der er noget med at a'er ikke må indeholde block elementer, og inline
ikke kan floates.

Der er så nogle alternativer - dele det op som 3 separate link.
For at gøre det, skal det bygges op i en tabel-lignende struktur, hvor
hver søjle (filnavn, mellemrum og størrelse) har en given fast bredde.
Håber det er forståeligt..

Ellers er alternativet at linke med js i #filholder :
onlick="location.href='ny_side';"

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 30-09-10 03:08

> Lad #filholder indeholde et link med bredde 100%, og lad linket
> indeholde dine tekster.
>
> Der er noget med at a'er ikke må indeholde block elementer, og inline
> ikke kan floates.

Ja det vist rigtig at a ikke må indenholde block elementer og det
derfor jeg bruger span fordi jeg vil også gerne have en valid kode.
Inline er jo dem der netop godt kan floates.
Du kan se filnavnet floates til venstre og størrelsen til højre.

> [...]
> For at gøre det, skal det bygges op i en tabel-lignende struktur, hvor
> hver søjle (filnavn, mellemrum og størrelse) har en given fast bredde..

Jeg har delt det op i tabel-ligende struktur hvor jeg har fil navn og
størrelse. Men hvordan får jeg lavet et tomt link i midten som
automatisk tilpasser sig pladsen i midten.
Jeg skal bruge koden til at vise mange filer med forskellig navne også
vil den røde boks med filnavnet have forskellig bredde.

Jeg har indtil videre brugt faste bredder men det er det jeg gerne vil
væk fra nu så der fylder hele bredden når man ser på en skærm med
større opløsning.

> Ellers er alternativet at linke med js i #filholder :
> onlick="location.href='ny_side';"
Jeg vil helst gerne undgå javascript.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-09-10 10:32

scootergrisen:

> [...]
>
> Jeg har indtil videre brugt faste bredder men det er det jeg gerne vil
> væk fra nu så der fylder hele bredden når man ser på en skærm med

Hvis dine span accepterer float, skal du sætte dem begge ind i samme
link, og lade selve linket have en bredde på 100% - det kan godt være
du skal sætte diplay : block; på linket også..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 30-09-10 08:01

> Hvis dine span accepterer float, skal du sætte dem begge ind i samme
> link, og lade selve linket have en bredde på 100% - det kan godt være
> du skal sætte diplay : block; på linket også..

Halløjsa du er ikke så dum.
Nu fandt jeg da ud af noget som umiddelbart ser ud til at virke.

Jeg lavede <a> til block også lavede jeg en clear:both lige inden </
a>.

Jeg roder noget mere med koden også fordi der skal noget mere kode ind
det var bare fordi jeg har skrabet alt det overflødige kode væk så det
var lettere at se for andre.
Så må jeg se om jeg også kan få koden til at validere.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-10-10 22:15

scootergrisen wrote:
> [...]
> virker når man trykker imellem de 2 røde bokse.
> Altså hele linien skal fungere som et link også i midten hvor der ikke

I forrige tråd blev du gjort opmærksom på, at css-spørgsmål hører hjemme i
html-gruppen. Derfor undrer det mig, at du fortsætter med den slag spørgsmål
i clientside.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 01-10-10 15:51

> I forrige tråd blev du gjort opmærksom på, at css-spørgsmål hører hjemme i
> html-gruppen. Derfor undrer det mig, at du fortsætter med den slag spørgsmål
> i clientside.

CSS spørgsmål hører endnu bedre hjemme i clientside gruppen da CSS er
et klient side sprog og da det ikke er HTML virker det forkert at
spørger en en gruppe som hedder HTML.

Men efter som dem der kan HTML nok også kan CSS så kan man sikkert få
svar i begge grupper men jeg syns det virker mere korrekt at spørge om
CSS i clientside gruppen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-10-10 23:02

scootergrisen skrev den 01-10-2010:

> [...]
>
> Men efter som dem der kan HTML nok også kan CSS så kan man sikkert få
> svar i begge grupper men jeg syns det virker mere korrekt at spørge om

CSS spørgsmål hører hjemme i HTML gruppen. Det står i statutterne - som
du har fået link til.

Spørgsmål er stillet omtrent samtidig med det forrige, og før du blev
gjort opmærksom på det.

Det kan godt være at *du* syntes det er ligegyldigt. Rent principielt,
gør det tingene nemmer, for andre der skal lede efter et svar på et CSS
spørgsmål, at de bliver stillet i den rigtige gruppe - også selvom det
er de samme mennesker der svarer.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-10-10 23:42

scootergrisen skrev:

> CSS spørgsmål hører endnu bedre hjemme
> i clientside gruppen da CSS er et klient side
> sprog

Nej, css har intet med clientside at gøre - det er
et sprog der er beregnet til at formatere html.

Naturligvis kan css også formatere clientside-
genererede elementer, men der er hovedsagelig
lavet for at formatere html-kode.

På den måde er vi endelig sluppet af med de
parametre der i gamle dage var i koderne.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-10-10 19:29

scootergrisen wrote:

> CSS spørgsmål hører endnu bedre hjemme i clientside gruppen da CSS er
> et klient side sprog og da det ikke er HTML virker det forkert at
> spørger en en gruppe som hedder HTML.

Det er ikke et spørgsmål om, hvad du synes er rigtigst - eller hvad Rune,
Birger, Allan eller jeg synes er det rigtigste. Det drejer sig om hvad der
ved gruppernes oprettelse blev defineret som deres emneområde.

I html-gruppen snakkes html og css, det vil sige sidernes udseende.

I clientside-gruppen snakkes scripts, der tilfører html-sider funktionalitet
på brugerens computer.

Fra : scootergrisen

Dato : 02-10-10 05:46

Hvis CSS ikke er et klientside sprog hvad er det så ?
Det er da noget som brugerens computer og browser fortolker.
Ligesom javascript også er klientside sprog og PHP er serverside sprog.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-10-10 16:27

scootergrisen udtrykte præcist:
> Hvis CSS ikke er et klientside sprog hvad er det så ?
> Det er da noget som brugerens computer og browser fortolker.
> Ligesom javascript også er klientside sprog og PHP er serverside sprog.

CSS er hverken programmering eller scripting.
CSS = Casacading Style Sheet.
Det er helt enkelt en saming af egensbaber for HTML elementer.
Uden HTML giver CSS slet ingen mening - mens klientside scripting,
faktisk godt kan bruges med andet end HTML.
Der for hører CSS til sammen med HTML.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-10-10 08:14

On 2 Okt., 13:46, scootergrisen <fedblind...@yahoo.dk> wrote:
> Hvis CSS ikke er et klientside sprog hvad er det så ?
> Det er da noget som brugerens computer og browser fortolker.
> Ligesom javascript også er klientside sprog og PHP er serverside sprog.

Du skal da have thumbs up, fordi du faktisk har nogle udmærkede
argumenter ;) hvilket så ikke ændrer på, du stadig er forkert på
den ;)

Der hvor du nok går galt i byen er i opfattelsen af, hvad selve
gruppen hører ind under, og det er "clientside scripting", dvs. det
som tilføjer funktioner til din side eller ændrer/tilføjer indhold
dynamisk (f.eks. AJAX). Og CSS er ikke scripting, selv om Microsoft
giver dig mulighed for at lave scripting i CSS til IE (yep, de kan
heller ikke finde ud af det). Standard CSS kan ikke ændre eller
tilføje elementer, kun ændre deres udseende. Så CSS er udelukkende =
layout, og har på den måde tættere tilknytning til HTML, som er
opmærkning af indholdet.

Man *kunne* have lavet en særskilt gruppe kun til CSS, men jeg tror
grunden til, man ikke gjorde, det er fordi man før i tiden lavede både
opmærkning og udseende/layout i HTMLen med HTML-tags. Det er først
senere, man er begyndt at dele de to ting op i opmærkning (HTML) og
layout/udseende (CSS).. Prøv at kigge nogle gamle Frontpage-sider
igennem i koden, de er fyldte af sådan noget som FONT SIZE og FONT
FACE, som man i dag laver med CSS.

PS: Og så skal man huske, at under client-side indgår også f.eks.
VBscript, som for mange er totalt ukendt, men som er MS' bud på et
clientside scriptsprog. De fleste i dag kender jo kun Javascript - som
så oprindeligt var en Netscape-idé. Men du kan sagtens bruge VBscript,
virker bare kun til IE-browsere. Så clientside er ikke *kun*
javascript.

MVH
Rune Jensen

--
http://camendesign.com/blog/stop_this_madness

Fra : scootergrisen

Dato : 03-10-10 03:20

Okay så giver jeg mig. Troede bare alt hvis der blev udført i
brugerens browser kaldtes clientside.
Men det godt nok også en kort beskrivelse af gruppen "Javascript og
andre scriptsprog i webbrowsere.".
Ok jeg skriver i HTML næste gang.