CSS i yderste konsekvens
Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-09-10 17:08

Jeg kan skam godt se fidusen i CSS - at man kan ændre udseende på
mange sider, blot ved at redigere CSS'en.

Hvad er oplægget? Skal HTML-siderne kun indeholde de rå elementer uden
attributter og AL styling foregår eksternt?

For mig bliver CSS-filen hurtigt en rodet og uoverskuelig affære, da
jeg har mange varianter. F.eks. <TD>, hvor jeg har både venstre-,
center- og højrestillede celler, nogle gange kombineret med at de skal
være top- eller bundstillet. Dertil kommer celler med forskellig
baggrundsfarve og igen kan disse være kombineret med en eller flere af
førstnævnte, f.eks. top-right.

Er det en personlig smagssag, eller er der nogle grund- og
tommelfingerregler? Selvfølgelig skal jeg undgå 'depricated' elementer
i HTML'en, men bortset fra disse, er der vel ikke noget i vejen for at
bruge attributter i HTML-koden, eller hvad?

Kan det være en fordel at dele sin CSS op på 2 eller 3 filer - også
selv om man stort set bruger noget fra dem alle sammen hele tiden?

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-09-10 18:08

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> være top- eller bundstillet. Dertil kommer celler med forskellig
> baggrundsfarve og igen kan disse være kombineret med en eller flere af

Bruger du tabeller til at lave layout?

Lad os få et link til siden.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-09-10 19:41

On Wed, 29 Sep 2010 19:07:58 +0200, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Bruger du tabeller til at lave layout?
>
>Lad os få et link til siden.

www.danacord.dk/index2.html

Slå op på en tilfældig CD. Indholdet af CD'en er sat op i en tabel med
3 kolonner. Ser ingen mulighed for at style mig frem til samme
visning.

Disclaimer: Siden er befængt med hel- og halvgammel kode, skrevet over
en periode på 14 år. Det er en skrammeldynge, som jeg i ledige stunder
forsøger at rette lidt op på.

Omlægning til en side helt uden frames må vente lidt endnu.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-09-10 19:27

Kurt Hansen har bragt dette til verden:
> [...]
>
> Hvad er oplægget? Skal HTML-siderne kun indeholde de rå elementer uden
> attributter og AL styling foregår eksternt?

HTML til indhold - CSS til form.

> [...]
> være top- eller bundstillet. Dertil kommer celler med forskellig
> baggrundsfarve og igen kan disse være kombineret med en eller flere af

..venstre {
text-align : left;
}
..hoejre
text-align : right;
}
..top {
vertical-align : top;
}
..middle {
vertcal-align : middle;
}
..bund {
vertical-align : bottom;
}
..blaa {
background-color : blue;
}
..roed {
background-color : red;
}
..groen {
background-color : green;
}

> [...]
> i HTML'en, men bortset fra disse, er der vel ikke noget i vejen for at
> bruge attributter i HTML-koden, eller hvad?

Jo mere adskillelse, jo bedre.

> Kan det være en fordel at dele sin CSS op på 2 eller 3 filer - også
> selv om man stort set bruger noget fra dem alle sammen hele tiden?

Hvis det hjælper på dit overblik, er det en glimrende ide.
Man kan også have forskellige filer mens man udvikler - når man er
færdig (hvis man tror man nogensinde bliver det), kan man samle dem til
een, hvis det er som du skriver at det hele bruges til det hele.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-09-10 19:43

On Wed, 29 Sep 2010 20:27:04 +0200, Birger Sørensen
<sdc@bbsorensen.com> wrote:

>.venstre {
> [...]

Aha, det var helt nyt og epokegørende for mig, at man kan kombinere
flere class på den måde. Det letter jo hverdagen en hel del. Tak.

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-09-10 22:46

Kurt Hansen skrev:

> Hvad er oplægget? Skal HTML-siderne kun
> indeholde de rå elementer uden attributter og
> AL styling foregår eksternt?

Ja, al styling skal foregå eksternt - det har jeg
praktiseret siden 1997, da jeg fik min første css-
bog.

> For mig bliver CSS-filen hurtigt en rodet og
> uoverskuelig affære

Her kan html-kode da også blive en uoverskuelig
affærde, hvis den skal indeholde al formatering.

Det er netop derfor css er opfundet, og netop i
din situation er det genialt.

Du kan sagtens have flere css-filer - for eksempel
en til menuen, en til indholdet, en til det generelle
layout og så videre.

Du kan også lave kommentarer i de enkelte dele af
filen, se: http://html-faq.dk/1011.asp

> Er det en personlig smagssag, eller er der nogle
> grund- og tommelfingerregler?

Den vigtigste regel er at du adskiller indhold og
layout - og KUN styrer layoutet med css, som har
været normalt de sidste mange år.

Der er ikke noget der hedder "personlig smagssag"
inden for kode - det skal være hurtigt og stabilt og
ikke fylde for meget.

Jeg huske specielt de mange Frontpage 97- og
2000-sider jeg har rettet op på i tidens løb - her
kunne jeg mange gange få koden ned på 5-10%
af det oprindelige - bare ved at formatere det med
css.

> Selvfølgelig skal jeg undgå 'depricated' elementer
> i HTML'en, men bortset fra disse, er der vel ikke
> noget i vejen for at bruge attributter i HTML-koden,
> eller hvad?

Det har jeg vist svaret på - i dag kan alt klares med
css.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-09-10 11:36

On 29 Sep., 18:07, Kurt Hansen <k...@ugyldig.dk> wrote:

> Kan det være en fordel at dele sin CSS op på 2 eller 3 filer - også
> selv om man stort set bruger noget fra dem alle sammen hele tiden?

Ja, det kan det, fordi, hvis der er CSS-deklarationer, som ikke
bruges, vil de tage hukommelse op til ingen nytte, og den samlede CSS-
fil bliver også større end nødvendigt. Så så vidt muligt vil man have
en grund-CSS, som gælder for alle sider, og så derefter en CSS til
hver "sektion" af sin side. Evt. kan disse så også underinddeles.

Hvad der sker, når man vil hente mange CSS-filer, det er at det tager
lidt længere tid for browseren at hente de filer, fordi serveren skal
kontaktes flere gange, end hvis de var samlet til én fil. Så man kan
derfor på serversiden samle de filer til én, som så hentes af
browseren i én omgang.

MVH
Rune Jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 01-10-10 09:56

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>kontaktes flere gange, end hvis de var samlet til én fil. Så man kan
>derfor på serversiden samle de filer til én, som så hentes af

Dette skal dog opvejes med, at serveren lettere kan returnere en 304 Not
modified header, så indholdet ikke sendes igen, når det er individuelle
CSS-filer.
Skal serveren dynamisk lave en kombineret css-fil hver gang, vil browseren
oftest skulle hente en ny kopi hver gang, da timestamp ændrer sig.

Så kunne man lave at stylesheets kunne hedde grund_sektion2_speciel3.css, og
man en gang for alle (indtil man skifter css) lader et script generere alle
css'erne ud fra de css'er, man for at lette design-processen har
individuelt.
grund.css
sektion1.css
sektion2.css
speciel1.css osv

Leif

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 01-10-10 09:26

On 1 Okt., 10:56, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:

> [...]
> Skal serveren dynamisk lave en kombineret css-fil hver gang, vil browseren
> oftest skulle hente en ny kopi hver gang, da timestamp ændrer sig.

Bare lige for at være helt med på, hvad der menes, så er statiske
filer nemmere at styre for webmasteren, fordi det er serveren, som
fortæller, hvornår de er ændret. Hvis man selv samler filerne
dynamisk, er man også selv nødt til at sende den 304, alt efter om nu
én af filerne er ændret. Korrekt?

> [...]
> man en gang for alle (indtil man skifter css) lader et script generere alle
> css'erne ud fra de css'er, man for at lette design-processen har

Det bliver endnu mere smart, hvis man også kan få det script, som
samler delene til at fjerne alt, hvad der hedder kommentarer. Måske
også fjerne alle carriage returns, men så bliver koden dybt ulæselig
for et menneske - til gengæld fylder den ingenting.

Hvis nogle er interesseret i at teste en ASP-løsning til filsamling,
kan de spørge i ASP-gruppen, så er der nok nogle forslag.

MVH
Rune Jensen