Skoleleder?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-09-10 09:05

Hvem bliver egentlig skoleledere?

Er det semininarieuddannede folkeskolelærere, der tager nogle specielle
kurser og avancerer i graderne? Eller er det noget mere DJØF-agtigt?
Eller noget helt tredje?

--
Peter Knutsen

Fra : Kim J

Dato : 28-09-10 16:45

Hej Peter,

Fra : ahw

Dato : 29-09-10 15:27

"Kim J" <bl320SLET@lafnet.dk> skrev i meddelelsen
> Hej Peter,

Det er sjældent, hvis det overhovedet er tilfældet, at en skoleleder i en
folkeskole har taget en phd i ledelse og administration. De fleste kommer
fra lærergruppen og har kun en folkeskolelærerbaggrund med evt. kurser i
skemalægning og visse andre ledelseskurser, som de dog for det meste får
bagefter,når der er ansat som ledere. De fleste begynder som viceinspektører
(souschefer) og kan så søge en stilling som leder - normalt efter en årrække
at have fungeret som souschef.

Fra : Zeki

Dato : 29-09-10 16:25

http://gentofte.lokalavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090804/ARTIKLER/753219252&template=printart

Fra : ahw

Dato : 29-09-10 16:54

"Zeki" <zeki@dk> skrev i meddelelsen

> "ahw" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
>
> http://gentofte.lokalavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090804/ARTIKLER/753219252&template=printart
Det understreger jo blot hvad jeg allerede har skrevet!

Fra : Zeki

Dato : 29-09-10 19:15

> "Zeki" <zeki@dk> skrev i meddelelsen

> Det understreger jo blot hvad jeg allerede har skrevet!

Yep, selv tidligere internationale topdommere kan "risikere" at ende som
skoleledere!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-09-10 20:21

On 29/09/2010 16:26, ahw wrote:
> [...]
> viceinspektører (souschefer) og kan så søge en stilling som leder -
> normalt efter en årrække at have fungeret som souschef.

Tak for oplysningen.

--
Peter Knutsen

Fra : ahw

Dato : 30-09-10 23:19

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Tak for oplysningen.

Derfor ingen!

Fra : Kim J

Dato : 02-10-10 05:40

Hej Ahw,

> [...]
> viceinspektører (souschefer) og kan så søge en stilling som leder -
> normalt efter en årrække at have fungeret som souschef.

Det er muligt, at du har ret, i så tilfælde, har jeg nok været heldig, da de
skoleledere, som jeg har haft, har haft en højere eksamen i ledelse, at jeg
så af og til ikke har været enige i deres evner, det er jo en anden sag. I
bund og grund må det vel dreje sig om, at personen der bliver skoleleder er
kompetent. I modsatte fald må det være kommunens skole-inspektør, der ikke
har levet op til sit ansvar.

Hilsen
Kim J.