Grønlands Styrelse og KGH på Christianshav~
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-09-10 18:46

Biblioteksvagten og Rådhusbiblioteket har gjort hvad de kunne for at
hjælpe mig. Men ingen af dem har kunnet besvare spørgsmålet:

Den barakby i starten af Torvegade på Christianshavn som Den Kgl.
Grønlandske Handel og Grønlands Styrelse lod opføre og havde sæde i i
perioden o. 1945-70, bestod den udelukkende af /nye/ barakker, eller
havde nogle af dem tidligere været en del af en militær- eller
flygtningelejr på Kløvermarken eller et andet sted?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

"Når man stikker næsen frem, får man tit en over snuden.
Men hellere det end altid gemme sig anonymt bag andre."

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 23-09-10 08:33

"Jørgen Grandt" skrev bl.a.:
> [...]
> nogle af dem tidligere været en del af en militær- eller flygtningelejr på

Er det nogle af disse træbygninger du tænker på, Jørgen?

http://images.kb.dk/present?id=dt020779&sys=000029669&bas=kbb01

Billedet er taget ved hjørnet af Strandgade og Torvegade og skulle
angiveligt være fra 1960.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-09-10 08:58

Svend-Erik Lindberg skrev:

> Er det nogle af disse træbygninger du tænker på, Jørgen?
>
> http://images.kb.dk/present?id=dt020779&sys=000029669&bas=kbb01

Ja, det er dem, Svend-Erik. Det vil sige det er nogle af dem. Dem alle
kan ses på et foto i "København før og nu - og aldrig".

Herligt gavlmaleri bagved!

--
Jørgen Grandt
http://hamigen.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-09-10 08:13

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Den barakby i starten af Torvegade på Christianshavn
> som Den Kgl. Grønlandske Handel og Grønlands Styrelse
> lod opføre og havde sæde i i perioden o. 1945-70, [...]

Jeg har ikke nogen faktuelle oplysninger. Men hvis du
har bogen "København", Gyldendals Egnsbeskrivelser, af
Bent Rying (1973), kan du se barakbyen ved Knippelsbro
på det store luftfoto på smudsomslaget. (Aerodan Luftfoto).

Her er et link, hvor bogen ses, men jeg kan ikke finde et
brugbart billede af luftfotoet.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-09-10 08:37

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Jeg glemte linket. Det er lidt langt.

Tak for tipset og linket. Jeg vil studere bogens billede på Biblo =
Århus Hovedbibliotek.

--
Jørgen Grandt
http://hamigen.dk