Tilføj et <div> hvis værdi er 1 eller dero~
Fra : Ace

Dato : 15-09-10 08:59

Hej

Min situation lige nu består i, at jeg har en <form> med en hel
del <input> hvor værdien i disse er sat til 0 (nul) og er
begrænset til kun et ciffer. Hertil jeg har brug for en måde
hvorpå man kan tilføje <div>'er, hvis input-værdiene er 1 eller
derover. Hvis værdien er 0 (nul) skal der ikke tilføjes et <div>.
Derudover skal jeg gerne kunne bestemme div'ernes innerHTML så
jeg kan styre hvordan de skal se ud. Og ikke mindst skal disse
div'er tilegnes et individuelt id, da det også skal være muligt,
at kunne slette dem enkeltvis, efter at de er blevet tilføjet.

Ved godt at det ellers ikke er så lidt, at det script skal kunne
:P

Jeg har fundet et script der til dels løser nogle af mine behov:
<head>
<script type="text/javascript">
function addElement() {
var ni = document.getElementById('myDiv');
var numi = document.getElementById('theValue');
var num = (document.getElementById('theValue').value -1 + 2);
numi.value = num;
var newdiv = document.createElement('div');
var divIdName = 'my'+num+'Div';
newdiv.setAttribute('id',divIdName);
newdiv.innerHTML = '<input type=text id=' + num + ' value=' + num
+ '><a href="javascript:remove('+divIdName+')">Remove</a>';
ni.appendChild(newdiv);
}

function remove(dId) {
var ni = document.getElementById('myDiv');
ni.removeChild(dId);
}
</script>
</head>

<input type="hidden" value="0" id="theValue" />

Som jeg lige ser det, skulle det være nemt nok at få ovenstående
script til at tilføje et <div>'er i stedet for et <input>'er, og
det tilegner også elementerne et id så man man kan slette dem
efterfølgende. Jeg har dog ikke tænkt mig at bruge <a>, men i
stedet onClick, men det skulle også være lige til. Men dér hvor
dette script kommer til kort, er jo så i ønsket om, at der ikke
skal tilføjes et element i tilfældet af, at værdien i
input-felterne er 0 (nul). Hvordan kan dette gøres? (gerne
script-eksempel)

Håber at der er nogen som kan være mig behjælpelig med en
løsning.

På forhånd tak.

Venligst
Ace

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-09-10 09:54

Ace forklarede den 15-09-2010:
> [...]
> function addElement() {
> var ni = document.getElementById('myDiv');
> var numi = document.getElementById('theValue');

if ( numi.value != 0) {

}

> [...]
> script-eksempel)
>
> Håber at der er nogen som kan være mig behjælpelig med en

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 17-09-10 09:35

Birger Sørensen var behjælpelig med:

> if ( numi.value != 0) {

> }

Tak for hjælpen Birger :) Dit svar virkede perfekt efter hensigten.
Dog er jeg i mellemtiden stødt på et par flere problemer end først
forudset.

Jeg har samlet dem i en lille test-fil:
http://clubace.dk/test.htm

Det første, og nok mest væsentlige, problem som jeg er ramlet ind i
er, at jeg ikke kan slette de enkelte div'er når de er blevet
tilføjet. Formoder at jeg har kludret i id-tilegnelsen af div'erne,
men kan simpelthen ikke se løsningen.

Herudover, er det rimelig uhensigtsmæssigt, at der tilføjes et nyt
Hvordan kan man undgå at dette sker?.. Og kan man iøvrigt gøre
således, at der udelukkende tilføjes et nyt <div> ved brug af
nummertasterne og altså ingen andre taster på hele tastaturet?

En sidste ting, der selvfølgelig ikke er vildt nødvendigt, men som
kunne være rimelig nice, tænker jeg kunne være vis man var i stand
til at navigere fokusset på input-felterne med piletasterne (kun op-
og ned-tasten). Er der en overskuelig måde hvorpå dette kan lade sig
gøre?

Fra : Ace

Dato : 17-09-10 09:46

Ace tilføjer:

> Herudover, er det rimelig uhensigtsmæssigt, at der tilføjes et nyt
> Hvordan kan man undgå at dette sker?..

Udfaldet af at man ændrer i input-værdierne som tilføjer div'erne,
skulle selvfølgelig gerne være, at værdien ændres i den tilhørende
tilføjede <div>, og altså ikke bare tilføjer et <div> med den "nye"
værdi.

Håber dét gav mening :)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-09-10 18:14

Ace forklarede:
> [...]
> skulle selvfølgelig gerne være, at værdien ændres i den tilhørende
> tilføjede <div>, og altså ikke bare tilføjer et <div> med den "nye"

Det kan du gøre ved at cheke på om der eksisterer et element med den
givne id.
Hvis der gør det, kan du ændre innerHTML - og ellers oprette et nyt.
(Ikke helt sikker på hvordan du generer id'erne - men du skal være
sikker på at den samme vare altid generer samme id - evt. bruge noget
unikt for varen - et forslag kunne være en kombination af varenummer og
det du har i sidste kolonne).

Grunden til at sletningen ikke virker, er at dit js indsætter
variabelnavnet i stedet for det faktiske id. Der står
onclick="remove( '+divIdName+');" i de indsatte elementer,
og det er ikke det du vil - og det giver i øvrigt en fejl.
onClick=\"remove('+divIdName+')\" skal så vidt jeg kan se, erstattes
med
onclick=\"remove( '"+divIdName+"');\"

Og din slette rutine mangler at identificere elementet der skal slettes
- og den kan skrives lidt enklere som
d_elm = document.getElementById( did);
dId.parentNode.removeChild( dId);

Nogel kommenatrer :
Du skriver HTML5? - ellers mangler doctype.
validatoren brokker sig gevaldigt - specielt fordi js ikke er afmaket -
og jeg ved ikke hvad det rigtige er tilHTML5.
Din kode er ikke nem at finde rundt i - indrykninger, please , og så
ville det hjælpe gevaldigt, hvis du oprettede klasser til CSS'en..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-09-10 13:48

On 17 Sep., 19:14, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Din kode er ikke nem at finde rundt i - indrykninger, please

Indrykninger er hammer vigtige, specielt hvis man laver branches
(if... then...), men faktisk altid, også HTML. Jeg ser det hos alle -
både begyndere og øvede, at man ikke indrykker, og det gør det meget
svært at overskue ved større dokumenter.

Jeg bruger gEdit (Linux), her kan man selv definere, hvor bred en TAB
skal være - skide smart, fordi en TAB som regel som standard er *alt*
for stor. Men en TAB fylder mindre, end hvis man skulle indrykke med
tegn - godt for performance.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ace

Dato : 18-09-10 12:16

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> noget unikt for varen - et forslag kunne være en kombination af
> varenummer og det du har i sidste kolonne).

Hmm, nej okay nu hvor du nævner det, kan jeg godt se, at id'erne
genereres udfra variablen divIdName = 'cart'+num+'Div'; og num er jo
innerHTML'en fra div'en productOrder, hvilket får sin tekst fra
værdierne i de eksisterende elementer. Dette vil unægtelig skabe
problemer, da det er ret sandsynligt at man vil have det samme antal af
forskellige varer. Men kan man ikke bare gøre således, at de nye div'er
bare får tildelt id="1", id="2", id="3" etc.?

Du har fuldt ud forstået hvad jeg mener, men jeg må desværre tilstå, at
jeg åbenbart et for stor en noob til at fatte hvordan man skal
implementere et check af de eksisterende elementer, i det nuværende
script :S Har i den grad brug for et script-eksempel, for overhovedet at
have en idé om hvordan en sådan funktion bør se ud.

> [...]
> og det er ikke det du vil - og det giver i øvrigt en fejl.
> onClick=\"remove('+divIdName+')\" skal så vidt jeg kan se, erstattes

Hovsa :)

> Og din slette rutine mangler at identificere elementet der skal
> slettes - og den kan skrives lidt enklere som
> d_elm = document.getElementById( did);
> dId.parentNode.removeChild( dId);

Okay, nice.. hvor i scriptet skal de to linier placeres?

> [...]
> både begyndere og øvede, at man ikke indrykker, og det gør det meget
> svært at overskue ved større dokumenter.

Øhm, jeg må tilstå at jeg aldrig har gjort mig klog på doctype :S Af
samme årsag, ved jeg ikke om det er HTML5 eller noget andet jeg skriver
i.
Yes, jeg er godt klar over at min kode er rodet og uoverskuelig og at
klasser er noget jeg bør gøre væsentlig mere brug af. Dette er også bare
test-delen af mit "lille" projekt, for at se om de ting jeg har i
hovedet, rent faktisk kan lade sig gøre. I tilfældet af at alt kører som
det skal, garanterer jeg jer for at der bliver rydtet gevaldigt op i
koden :)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-10 13:45

Ace har bragt dette til verden:

> [...]
> forskellige varer. Men kan man ikke bare gøre således, at de nye div'er
> bare får tildelt id="1", id="2", id="3" etc.?

Det hjælper dig ikke til at finde bestillingen for en given vare, uden
du også registrerer det id du giver til den div der indholder
registreringen.
Det kan lade sig gøre - men det er enklere at bestillingen for en given
vare, får et givent (unikt) id.
Jeg ved ikke hvor stort dit ark bliver - men et alternativ kan da være
at tælle fra toppen, så den første vare får id 1, den anden id 2 osv.
I sidste ende er det nødvendigt at der er en sammenhæng, og at den er
unik - ellers kan du ikke finde tilbage, eller finde den samme div
igen, om du vil.
Håber det er forståeligt ;>)

Jeg så lige lidt i din kode (tror noget af det kan gøres meget enklere)
at hver input har et id der svarer til varen. Måske kunne du bruge det,
til at generere id'et for den tilhørende bestillingsdiv.
Umiddelbart kan du blot tilføje det id til din addElement funktion
(både i kaldene i input og i definitionen), så kan du bruge det som id
for den nye div, med en eller anden tilføjelse ( '_bestil' f.eks).

function addElement( id) {
var ni = document.getElementById( 'cartDiv');
var numi = document.getElementById( 'productOrder');
if ( numi.innerHTML != 0) {
var num = (document.getElementById('productOrder').innerHTML -1 +
2);
numi.value = num;
var divIdName = id+'_bestil';
if ( b_elm = document.getElementById( divIdName)) {
b_elm.innerHTML = 'Nyt indhold til eksisterende div';
}
else {
var newdiv = document.createElement('div');
newdiv.setAttribute( 'id', divIdName);
newdiv.innerHTML = 'Indhold til ny div';
ni.appendChild(newdiv);
}
}
}

Men det er altså ikke nemt at overskue...

> [...]
> script :S Har i den grad brug for et script-eksempel, for overhovedet at
> have en idé om hvordan en sådan funktion bør se ud.

Når du for en given vare, ved hvilket id bestillings-div'en skal have,
kan du bare checke på om det id eksiterer.
if ( elm = document.getElementById( 'den_div')) {
elm.innerHTML = 'ny tekst';
}
else {
//opret ny div her
}
som skal indsættes der hvor du opretter den nye div (Se forslag
ovenfor). Men du er nødt til at ændre på id'erne, så du ved hvad der
skal søges efter, først.
(Jeg skal gerne komme med forslag - men det kan ikke blive før sidst i
næste uge. Jeg er faktisk ved at pakke alting væk - flytter på søndag)

> Hovsa :)

> Okay, nice.. hvor i scriptet skal de to linier placeres?

function remove(dId) {
d_elm = document.getElementById( dId);
d_elm.parentNode.removeChild( d_elm);
}

> Øhm, jeg må tilstå at jeg aldrig har gjort mig klog på doctype :S Af
> samme årsag, ved jeg ikke om det er HTML5 eller noget andet jeg skriver
> i.

Hvad får dig så til at tro at browseren kan?
Indsæt
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
som den allerførste linie i dit dokument - og brug så validatorerne. De
er en stor hjælp. Specielt under udvikling, er det næsten nødvendigt at
koden validerer - eller at man i hvert fald kender og er klar over
betydningen af de fejl der måtte være.
Uden doctype er det enten HTML5 eller browserne er i quirks-mode. Du
kan ikke regne med hvad du ser, og det er formentlig ikke ens i
forskellige browsere.
Brug FF, og installer HTML-validator og FireBug. Den første fortæller
dig med det samme om valideringsfejl - den anden et uvurderligt værktøj
til mange ting - bl.a. debug af js.

> [...]
> hovedet, rent faktisk kan lade sig gøre. I tilfældet af at alt kører som
> det skal, garanterer jeg jer for at der bliver rydtet gevaldigt op i

Det er vel helt almindeligt, at koden under udvikling, ikke ser så pæn
ud som den burde.
På den anden side, så er fordelene ved at holde koden pæn, netop at den
er til at finde rundt i. Jeg er temmelig sikker på, at den tid du
bruger på at rydde op, bliver tjent ind i tid sparet ved at skulle lede
efter tingene.
Fejlfinding og rettelser i organiseret kode, er væsentlig hurtigere end
først at skulle finde nålen i høstakken..
Og specielt når du beder om hjælp. At finde rundt i andres kode, selv
når den er vekorganiseret, kan tage sin tid. Når den som din ikke er
organiseret, tager det endnu længere.
Så det er lige så meget et godt råd, som en skideballe - det vil gavne
dig selv mest.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 18-09-10 17:39

Birger Sørensen udviste overlegen kompetence med:

> [...]
> var newdiv = document.createElement('div');
> newdiv.setAttribute( 'id', divIdName);
> newdiv.innerHTML = 'Indhold til ny div';

Sådan Birger, you da MAN!! :D

http://clubace.dk/test.htm

Ved at gøre brug af din modificering af scriptet (med check af
id-forekomster) og dit råd mht. at anvende varenumrerne som id, fungerer det
nu problemfrit. Tusind tak for din hjælp - og ikke mindst din overbærrenhed
med min uvidenhed :)

> Jeg er faktisk ved at pakke alting væk - flytter på søndag.

Så må du have rigtig god flytning - skriv hvis du holder lidt house warming
;)

> [...]
> organiseret, tager det endnu længere.
> Så det er lige så meget et godt råd, som en skideballe - det vil gavne

Råd/skideballe modtaget og forstået.

Endnu en gang, tak for din hjælp :)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-10 18:17

Ace skrev den 18-09-2010:
> [...]
> med min uvidenhed :)

> Så må du have rigtig god flytning - skriv hvis du holder lidt house warming
Havnelev på Stevns - og der bliver ikke housewarming forløbig ;>)
Men jeg kan da godt sende en hint, når tiden sig nærmer.

Testede lige lidt - og der er altså stadig noget kludder.
Tallene ændres for andre end de bestilte - nogengange i hvert fald...
8-o
Men jeg har altså ikke tid lige nu, så du kommer nok til at lede efter
den selv.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-10 18:26

Efter mange tanker skrev Birger Sørensen:

> [...]
> Men jeg har altså ikke tid lige nu, så du kommer nok til at lede efter den

Du har glemt id i kaldet til addElement.
onclick="addElement( 'input elementets elementets id')"
i input linierne. (Pas lige på at få de rigtige anførselstegn og
escapet de forkerte...)

Birger

http://bbsorensen.dk