Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator: "smelte" to figurer sammen???
Fra : emh

Dato : 03-09-10 13:39

Adobe Illustrator CS4:

Jeg har et ord og et mønster(figur), hvor jeg ligger mønsteret over
ordet, men hvor det går ud over kanterne. De dele af mønstret som går
ud over ordet ønsker jeg skal skæres væk. Hvordan gøres det???

Ordet har jeg først lavet som outline og expanded. Jeg har forsøgt
forskellige ting i pathfinder, men kan ikke få det til at virke. Hvis
jeg prøver med 2 simple figurer. En firkant og en trekant eksempelvis
virker det fint. Men mit mønster består af en masse delfigurer (eller
hvad man kalder det?), og derfor virker det ikke. Jeg har forinden
lavet "group"

Kan nogen hjælpe??? Håber det er forklaret så det forståes...

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-10 23:06

"emh" <heine@blixentours.dk> skrev i en meddelelse
Adobe Illustrator CS4:

> Kan nogen hjælpe??? Håber det er forklaret så det forståes...

Hvis jeg har forstået det rigtigt, kunne dettte være en løsning.

Vælg din outlineede tekst, gå i objekstmenu, vælg compound patch.

Sørg for at tekstenl igger forrest, vælg bådemønster og tekst, gå til
objektmenu vælg clippingpatch.

--
kajo

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-10 23:16

"kajo >" <<- - -> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vælg din outlineede tekst, gå i objekstmenu, vælg compound patch.
>
> Sørg for at tekstenl igger forrest, vælg bådemønster og tekst, gå til

Sorry,det skal være clipping mask til sidst.

--
kajo

Fra : emh

Dato : 07-09-10 00:46

On 4 Sep., 00:15, "kajo" <<- - ->> wrote:

> Sorry,det skal være clipping mask til sidst.
>
> --
> kajo

Hej,
Tak for forslag, men virker desværre ikke...(?)

Hvis jeg følger opskriften står jeg tilbage med kun den del af
mønstret som ligger inden for teksten. Jeg har brug for teksten, men
hvor mønstret er "slået ud"???

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-10 17:28

On 4 Sep., 00:15, "kajo" <<- - ->> wrote:

[...]

Prøv at trække et felt som dækker både mønster og tekst, vælg tekst og felt,
vælg compound path.
Derefter vælger du også mønstret og vælger clipping path.

--
kajo

Fra : Max

Dato : 07-09-10 17:55

Hej

> Hvis jeg følger opskriften står jeg tilbage med kun den del af
> mønstret som ligger inden for teksten. Jeg har brug for teksten, men
> hvor mønstret er "slået ud"???

Har du prøvet at vælge de to ting i omvendt rækkefølge ?

Max